By ישיבת ההסדר עכו
•
25 Jan, 2023
תקציר: במשנה נאמר שיש מצב שהאדם הכשיר רק חלק מהנזק, אך חייב כאילו השלים הכל. לאחר שהגמרא מסבירה שמדובר במקרה של בור תשעה שהשלימו לעשרה, מעלים האמוראים אפשרויות נוספות. כפי שנראה, יש מדרג בין ארבעת ההצעות הבאים לידי ביטוי בפירוש הביטוי "פשיטא" אצל רש"י: החל ממקרה שהאחרון באמת עשה הכל, דרך מקרה שהאחרון עשה את המעשה המכריע, ועד מקרה שהאחרון הוציא לפועל אך הראשונים עשו בפועל. בסוף, מציעה הגמרא מקרה של הכוהו עשרה בני אדם, שהוא דומה במובהק לבור. בשעור זה נוכל בהדרגה להגיע למושג –"השלם הוא יותר ממספר חלקיו".