הרב יוסי שטרן - שיעור כללי בבא קמא - פרק ראשון - 8 - מיטב שדהו

תשפ"ג

דף מקורות סיכום השיעור להורדה

תקציר השיעור:

מחלוקת רבי ישמעאל ורבי עקיבא חושפת את שתי תפיסות היסוד שלהם בפיצוי הנזיקין. רבי ישמעאל, כדרכו ש"דיברה תורה בלשון בני אדם", שם במוקד את התשלום לניזק. ממילא, הוא מחשב את הדברים לפי האדם שניזוק. רבי עקיבא, לעומת זאת, דורש כל קוץ וקוץ, ומבין שגם נזיקין של אדם אחר זה כמו להזיק הקדש – הבעיה היא מה שזה עושה לך או לעולם ולא רק מה שנעשה לחברך. לכן, רבי עקיבא שם במוקד את האדם המזיק שצריך להשלים את מה שהחסיר בעצמו.







מיטב שדהו

בבא קמא פרק א' - שיעור כללי 8 - הרב יוסי שטרן



א. מבוא

1. אמר הקדוש ברוך הוא: עלי לשלם את הבעירה

"כי תצא אש ומצאה קוצים תצא מעצמה שלם ישלם המבעיר את הבערה אמר הקב"ה עלי לשלם את הבערה שהבערתי אני הציתי אש בציון שנאמר (איכה ד', י"א) ויצת אש בציון ותאכל יסודותיה ואני עתיד לבנותה באש שנאמר (זכריה ב', ט') ואני אהיה לה חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה"                                                                                  (ס:)

אנחנו לומדים את הדברים בעשרה בטבת, יום תחילת המצור על ירושלים ויום הקדיש הכללי. ה' 'שילם' במידת מה על הבערה שעשה, והוא עוד עתיד לשלם "במיטב הארץ" – בירושלים. לא רק באנו אל הארץ, שאלו התשלומים של ה' על הדברים הנוראיים שהיו לנו, אלא למיטב שלה, לראות בטוב ירושלים (על פי תהלים קכ"ח, ה').


2. כשהזיק חב המזיק

עיקר העיסוק שלנו הוא "במיטב הארץ", אבל יש להתעכב גם על הביטוי "וכשהזיק חב המזיק". הגמרא שואלת על כך, שהיה צריך לומר "חייב המזיק". והגמרא מסבירה:

"חב המזיק? חייב המזיק מיבעי ליה! אמר רב יהודה אמר רב האי תנא ירושלמי הוא דתני לישנא קלילא"                                          (ו:)

זה מעניין מאוד, מאיפה השתרבב למשנתינו תנא ירושלמי. התוספות כותבים:

"חב חייב מיבעי ליה. בשאר דוכתין לא דייק הכי כגון אין חבין לאדם אלא בפניו ותופס לב"ח במקום שחב לאחרים דהתם לא שייך לשון חיוב אלא לשון חובה"                                              (תוספות שם ד"ה חב)

התוספות מסבירים שיש הבדל בין "חב" לבין "חובה", ולכן לא שואלים בכל מצב שיש "חבין" וכו' את השאלה הזו. כבר עכשיו אנחנו רואים שלמשנה היה חשוב לומר "חב", לשון של ירושלמי, לשון של חובה. נדרש לזה בהמשך.


3. הביטוי "מיטב הארץ"

בתורה כתוב "מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם" (שמות כ"ב, ד'), אז למה המשנה נקטה "מיטב הארץ"? למה לא כפסוק בפרשייתו?!

המקור לכך הוא בתורה, מפרשת השבוע שלנו:

"וַיּוֹשֵׁב יוֹסֵף אֶת אָבִיו וְאֶת אֶחָיו וַיִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזָּה בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּמֵיטַב הָאָרֶץ בְּאֶרֶץ רַעְמְסֵס כַּאֲשֶׁר צִוָּה פַרְעֹה"                 (בראשית מ"ז, י"א)

בפשט של הדברים, אחרי שיוסף הצליח לעזור לכל מצרים, הוא יכול לפרגן לאחים שלו למקום טוב. אבל כנראה יש גם מדרש, רובד נוסף, שמעצם ההתיישבות שלכם פה תווצר מיטב. כל המהפך והגלגול מהמכירה והגלגול וכו', יצא פה משהו מיטבי. מיטב הארץ.

נקודות אלו יסייעו לנו, כשנרצה להבין את יסודות מחלוקת רבי ישמעאל ורבי עקיבא בסוגייתנו.


ב. מחלוקת רבי ישמעאל ורבי עקיבא

1. סוגיית הגמרא

הגמרא מביאה את מחלוקת רבי עקיבא ורבי ישמעאל:

"ת"ר (שמות כ"ב, ד') מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם מיטב שדהו של ניזק ומיטב כרמו של ניזק דברי רבי ישמעאל. ר' עקיבא אומר לא בא הכתוב אלא לגבות לנזקין מן העידית וק"ו להקדש"                              (ו:)

הגמרא מביאה שלושה הסברים:

  1. הו"א לפי רבי ישמעאל: אם אכל כחושה משלם שמינה. הגמרא דוחה את זה, משום שלא יתכן שישלמו יותר במצב של אכילת כחושה.
  2. רב אידי בר אבין לפי רבי ישמעאל: אם יש ספק אם אכל כחושה או שמינה משלם שמינה. רבא דוחה את הדברים, שהרי המוציא מחבירו עליו הראיה.
  3. רב אחא בר יעקב: לפי רבי ישמעאל משלמים מהמיטב שיש לניזק, לפי רבי עקיבא מהמיטב של המזיק.

תשומת לב שבאפשרות השלישית יש שינוי משמעותי: גם כבר לא מדברים על כמה משלמים אלא איך, מהיכן משלמים. וגם רבי ישמעאל פתאום יוצא המקל.

התוספות מציינים שנוסח דבריו של רבי עקיבא שאמר "לא בא הכתוב אלא לגבות לנזיקין מן העידית" משמע שבא להקל:

"וי"ל לפיכך טעה בדברי רבי ישמעאל טפי, משום דקאמר רבי עקיבא לא בא הכתוב אלא לגבות לניזקין מן העידית – משמע ששמע מר' ישמעאל שבא הכתוב לחייב יותר ממה שהזיק כגון דאם אכל כחושה משלם שמינה"                                                  (ו: תוספות ד"ה ורבי ישמעאל)

אבל יוצא לדעה השלישית שרבי עקיבא מחמיר, שמשלמים מהעידית.

המחלוקת כאן היא לא סימטרית:

  1. רבי ישמעאל: מיטב שדהו של ניזק.
  2. רבי עקיבא: לא בא הכתוב אלא לגבות לנזיקין מן העידית וקל וחומר להקדש.

יש פה חוסר סימטריה מובהק. הביטויים פה שונים מאוד. גם הביטוי של רבי עקיבא, וגם הקל וחומר. ניסוח הרבה יותר נח הוא של הברייתא בהמשך שנאמרה 'בהדיא'

"אמר רב אשי תניא בהדיא (שמות כ"ב, ד) מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם מיטב שדהו של ניזק ומיטב כרמו של ניזק דברי רבי ישמעאל, ר"ע אומר מיטב שדהו של מזיק ומיטב כרמו של מזיק"                              (ז.)

הגמרא ממשיכה:

"מ"ט דרבי ישמעאל נאמר שדה למטה ונאמר שדה למעלה מה שדה האמור למעלה דניזק אף שדה האמור למטה דניזק ורבי עקיבא מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם דהאיך דקא משלם ורבי ישמעאל אהני גזרה שוה ואהני קרא אהני גזרה שוה כדקאמינא אהני קרא כגון דאית ליה למזיק עידית וזיבורית ועידית לניזק וזיבורית דמזיק לא שויא כעידית דניזק דמשלם ליה ממיטב דידיה דלא מצי אמר ליה תא את גבי מזיבורית אלא גבי ממיטב"      (ו:)

אצל רבי עקיבא יש קל וחומר, ובגמרא אנו מגלים שלרבי ישמעאל יש גזירה שווה. הגמרא סוברת ש"פשט הכתוב" הוא שמי שמשלם הוא שמביא מיטב, ושואלים איך רבי ישמעאל יסתדר. אולם, לולי הגמרא הייתי אומר שזה לא גזירה שווה של שדה למעלה ולמטה, ואלא שפשט הפסוק הוא "מיטב כרמו ומיטב שדהו" שהוזקו, אז אתה מביא לו מיטב שדה וכרם שלו. נדמה שהגמרא מתעקשת להביא את זה כגזירה שווה – נקודה שעוד נעמוד עליה בהמשך.


2. מחלוקת הרא"ש והריטב"א - כשיש בינונית ששווה יותר מעידית הניזק

כאמור, הגמרא שואלת איך רבי ישמעאל יסתדר עם הכתוב, ואז אומרת הגמרא שרבי ישמעאל מודה שיש מצבים של מיטב המזיק - אם יש למזיק שדה השווה לעידית של הניזק אז משלם לו כעידית של הניזק, אך אם אין למזיק שדה השווה לכך צריך להביא לו את העידית.

הראשונים דנים במקרה שלמזיק יש שדה בינונית ששווה מעט יותר מעידית הניזק, ושדה עידית ששווה הרבה יותר:

  1. ריטב"א (גיטין מט.): יתן לו את הבינונית, שהרי היא יותר מעידית הניזק.
  2. רא"ש (א', ב'): במקרה שלא מביאים עידית הניזק, צריכים להביא עידית המזיק - או מיטב של ניזק או מיטב של מזיק.

במילים אחרות, לפי הריטב"א גם לאור הגמרא נשארים בעידית של ניזק, אך לרא"ש רבי ישמעאל מודה שכאשר אין מיטב של ניזק, יש מיטב של מזיק. יש לבאר את סברת הרא"ש.


3. יסוד מחלוקות רבי ישמעאל ורבי עקיבא

כידוע, רבי עקיבא היה דורש כל קוץ וקוץ תילין של הלכות, כפי שנאמר בסיפור על משה רבינו:

"אמר רב יהודה אמר רב, בשעה שעלה משה למרום מצאו להקדוש ברוך הוא שיושב וקושר כתרים לאותיות. אמר לפניו: ריבונו של עולם, מי מעכב על ידך? אמר לו: אדם אחד יש שעתיד להיות בסוף כמה דורות ועקיבא בן יוסף שמו שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות. אמר לפניו: ריבונו של עולם, הראהו לי"                              (מנחות כט:)

בסיפור שם גם מתואר סופו הקשה של רבי עקיבא, ו-ה' אמר לו "שתוק כך עלתה במחשבה לפני". זהו רבי עקיבא, הרוג מלכות, שדמותו מאירה גם ביום הזה (עשרה בטבת).

רבי עקיבא ורבי ישמעאל עסקו במדרשי הלכה, אך הייתה ביניהם מחלוקת משמעותית:

  1. רבי עקיבא: דורשים את הפסוקים, כל תג ותג וכל כתרי אותיות.
  2. רבי ישמעאל: דיברה תורה כלשון בני אדם (ספרי שלח ועוד).

בסוף הם לרוב דומים בהלכה, אבל דרך הדרשה משמעותית. דוגמה למחלוקת מעשית היא כזו:

"ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו ולא לאחותו, דברי רבי ישמעאל רבי עקיבא אומר אחת ארוסה ואחת נשואה יצאת לשריפה... אמר לו רבי עקיבא: ישמעאל אחי בת ובת אני דורש. אמר לו: וכי מפני שאתה דורש בת ובת נוציא זו לשריפה?!"                                    (סנהדרין נא:)

לפי הסוגיה שלנו נשמע הפוך: שדווקא רבי עקיבא יותר קרוב לפשוטו של מקרא, הוא "הקרא", ואילו רבי ישמעאל הולך בגזירה שווה, בניגוד למה שאנחנו מכירים בדרך כלל.

אז נכון, אפשר לראות את רבי ישמעאל בלשון בני אדם בתורה - מיטב שדהו של ניזק. אבל הגמרא החליטה להציג אותו בצורה כזו, ואנו נצטרך להעמיק בשיטתו על מנת להבין כיצד היא מתיישבת עם דרכו הרגילה, שדיברה תורה כלשון בני אדם.


ג. שיטת רבי ישמעאל

1. הו"א

הגמרא מבינה באופן ראשוני כך:

"ור' ישמעאל אכל שמינה משלם שמינה אכל כחושה משלם שמינה?!"                                                                                   (ו:)

מדוע לשלם יותר ממה שהזיק? הריטב"א בגיטין, בסוגיה המקבילה, אומר במפורש:

"דאפשר דרחמנא קניס למזיק לשלם יותר ממה שהזיק" (ריטב"א גיטין מח:)

לפי הריטב"א, עצם הרעיון שאכל כחושה משלם שמנה הגיוני, כי זה קנס – והבעיה היחידה היא שיש פה אי שיוויון בין המקרים - אם אכלה את השמינה ביותר משלמת מה שהזיקה, אבל אם אכלה את הכחושה תשלם יותר?!


2. רב אידי בר אבין

מכאן מגיעה הגמרא לאפשרות של רב אידי בר אבין:

"אמר רב אידי בר אבין הכא במאי עסקינן כגון שאכל ערוגה בין הערוגות ולא ידעינן אי כחושה אכל אי שמינה אכל דמשלם שמינה"             (ו:)

רבא מקשה על כך קושיה מתבקשת:

"אמר רבא ומה אילו ידעינן דכחושה אכל לא משלם אלא כחושה השתא דלא ידעינן אי כחושה אכל אי שמינה אכל משלם שמינה?! המוציא מחבירו עליו הראיה!"                                                      (שם)

אז איך נסביר את שיטת רב אידי בר אבין? על פי המאירי אפשר להסביר את הרעיון כך: נכון שהמוציא מחברו עליו הראיה, אבל במקרה שאדם נכנס לשדה חברו ואיפשר להזיק אותו, אז עליו חלה חזקת חיוב והוא צריך להביא ראיה. אם יש הגיון שאולי הזיק יותר, הוא ישלם את השמינה. במילים אחרות, בשאלת 'כמה ישלם?' זה כבר לא ברור האם הניזק הוא המוציא מחברו עליו הראיה – כי המזיק איפשר לבהמתו להכנס לחצר חבירו ובכך ידו על התחתונה. אכן כך פוסק המאירי במקרה שהערוגות שליד הערוגה הניזקת היו ערוגות של שמינה. יעיון בפרושו.


3. דעת רב אחא בר יעקב- יוקר וזול דלקמיה

רב אחא בר יעקב מעלה אפשרות שלישית ושונה:

"אלא אמר רב אחא בר יעקב הכא במאי עסקינן כגון שהיתה עידית דניזק כזיבורית דמזיק ובהא פליגי רבי ישמעאל סבר בדניזק שיימינן ורבי עקיבא סבר בדמזיק שיימינן"                                                       (שם)

הרשב"א מקשה את מה שציינו לעיל, איך פתאום רבי ישמעאל מחמיר:

"ותמיה לי דהא ר"ע לא בא הכתוב קאמר דמשמע דר"ע להקל קאתי. וניחא לי דר' ישמעאל נמי מחמיר בתשלומי מה שהזיק. ואע"פ שאכל שחת אין אומרים נראה כמה היתה יפה עכשיו אלא משלם כמשוייר שבה כלומר כהאיך דסליק לקמיה וכדאמר אביי בפרק הכונס (בבא קמא נח, ב) גבי כיצד משלמת ובהא ר' ישמעאל להחמיר וכר' יוסי הגלילי דהתם ור' עקיבא סבר להקל כחכמים דאמרו שמין כמה היתה שוה וכמה היא יפה ועל זה פליג ר"ע ואמר לא בא הכתוב"                        (רשב"א שם ד"ה כגון)

הגמרא בהמשך (ז.:) תולה את מחלוקת רבי ישמעאל ורבי עקיבא ומדברת על כמה משלם, ולא רק מאיפה משלם. האם נידון לפי עכשיו או לפי המשויר - האם לפי המעשה שהוא עשה (אכל כרגע קצת) או לפי פגיעה בפונטציאל, שזה כמה שגדל.

מבחינת הניזק הוא הפסיד הרבה יותר ממה שבפועל הוזק - כי עכשיו אמנם זה קצת, אבל זה יגדל. אכל קטנה ישלם גדולה, כי זה יגדל. זה לא מוציא מחבירו עליו הראיה, כי הוא מסתכל בעיני הניזק, ובעיני הניזק נידון במשוייר.

לכן רבי עקיבא אמר "לא בא הכתוב" - רבי עקיבא מקל בשאלה איך לאמוד את הנזק, האם מסתכלים על כמו שעכשיו או אחר כך.

יוצא שרבי ישמעאל אכן מסתכל על הניזק ומחמיר פה, זה אולי לא אומר שאם אכל כחושה משלם שמינה, אבל זה אומר איך הוא מעריך את השדה שלו - אם יש ערוגה אפשר להעריך אותה לפי אלו שלצידה, ואם היא קטנה אפשר להעריך אותה כמו מה שהיא תהיה.


4. רבי ישמעאל - דיברה תורה כלשון בני אדם

זה רבי ישמעאל שאמר שדיברה תורה כלשון בני אדם. יש לאדם חוב שנוצר, וצריך למלא אותו בהוגנות. את החוב שנוצר צריך, עד כמה שאפשר, להשלים בצורה מיטבית. כמו שאם אדם חבל באדם משלם לו לא רק נזק אלא גם צער וכו', כך אם אדם הזיק תבואה צריך להסתכל מצד הניזק.

כך נבין את הרא"ש שראינו לעיל - לאחר שהבנו לדעת רבי ישמעאל שצריך להסתכל על הניזק, זה דיברה תורה כלשון בני אדם. וכשהמזיק בא לשלם ומביא קרקע, הוא צריך להביא את המיטב שלו. הוא רואה את זה כקו שלו, שצריך לפצות את הניזק כמו שצריך. עדיף להביא תבואה במקום, ואם אין לך, לפחות תביא הכי הרבה. נכון, אם יש קרקע בדיוק כמו של הניזק, זה 'אהני' גזירה שווה. כי בסופו של דבר אתה משלים את הניזק. זו ההשלמה, הנה הקרקע שלך.

זו דעת הרא"ש: עקרונית אם יש לך קרקע בדיוק אותו דבר אתה יכול להביא לו בדיוק את אותה השדה, אבל אם לא אז חוזרים למיטב. התורה בכוונה עשתה בצורה דו לשונית.

ד. שיטת רבי עקיבא

1. המזיק שור של הקדש - פטור

כעת נעבור לדיון בשיטת רבי עקיבא. מה נצרך כאן ר"ע להביא את הק"ו מהקדש?

הדיון הראשון בגמרא בשיטת רבי עקיבא הוא לגבי שור של הקדש, ואומרים שוודאי פטורים במזיק שור של הקדש:

"רבי עקיבא אומר: לא בא הכתוב אלא לגבות לניזקין מן העידית וקל וחומר להקדש. מאי קל וחומר להקדש? אילימא דנגח תורא דידן לתורא דהקדש שור רעהו אמר רחמנא ולא שור של הקדש!"                    (ו:)

כך נפסק להלכה, כדעת חכמים במשנה (ד', ג').

נדמה שהתורה רוצה ללמד אותנו שאי אפשר להזיק להקדש. אתה כמו נותן אגרוף לקיר. לא מתייחסים לזה כאילו הזקת להקדש, כי אי אפשר להזיק. אפשר למעול, וגם זה בשוגג. זה שהקדש תופס ממון זה לא אומר שזה עיקר עניינו.

בהמשך, הגמרא אומרת שרבי עקיבא חושב כמו רבי שמעון בן מנסיא (במשנה שם), ששור של הקדש חייבים לשלם את הכל גם בתם.

מה הוא אומר על מה שאמרנו לפני כן - שאי אפשר לפגוע בהקדש? אפשר לומר שהוא חולק על הסברא שאמרנו לעיל, וחושב שהקדש הוא חלק מהמערכת גם של הנזקין.

אמנם, יש לעניות דעתי לומר שרבי עקיבא דווקא מסכים שהקדש הוא לא ארצי, ובאמת יש הגיון שלא יהיה חלק מהמערכת הארצית של נזיקין. אבל אפשר ללמוד מהקדש לגבי נזיקין - כמו שהקדש זה לא רק תשלו מצד החסרון שנוצר אלא מצד הייחס, כמו שהתנא ירושלמי שכתב 'חב המזיק' מהצד האיסורי ההתייחסותי, מעבר לחיוב הממוני גרידא. ולכן גבי הקדש משלם גם ב'כמה' נזק שלם בתם. ומההקדש החמור נלמד על הקל על תשלומי ממון של הדיוט שגם בהם יש את הצד מעשה ההיזק ולא רק תוצאתו ומפני זה דרשה תורה מיטב שדהו של מזיק.


2. התיקון: זה בשבילך!

במשנה בפרק השלישי מדברים על שור שהזיק שור ושור שהזיק אדם, ומובאת דעת רבי עקיבא הסבורה ששור תם שחבל באדם משלם נזק שלם:

"אדם בתם ותם באדם, אדם בתם משלם במותר נזק שלם, תם באדם משלם במותר חצי נזק. רבי עקיבא אומר: אף תם שחבל באדם, משלם במותר נזק שלם"                                                  (משנה ג', ח')

אם כן, לא רק במזיק קודש חייבים נזק שלם – אלא גם בחולין, אם שור נגח אדם משלם נזק שלם. גם הביטוי לפי ר"ע הוא תם שחבל באדם. אינו נזק בעלמא אלא חבלה.

למה? למה תם שחבל באדם או בשור של הקדש משלם נזק שלם?! מה זה משנה אם הזיק אדם או הקדש, בסוף לכאורה השאלה של כמה ואיך פשעתי בשמרתי היא החשובה, ולא במקרה מי נפגע מפשיעה זו.

מסתבר, ששור שנגח שור זה משהו אחד, אבל אם הוא נגח אדם חייב תשלום מלא. או כי עצם זה שבאה תקלה על ידו והוא הרג אדם זה בעייה, או כי זה בשבילך, להתייחס אחרת. כמו הדין של "לא תקלל חרש ולפני עיוור לא תתן מכשול" (ויקרא י"ט, י"ד). למה לא תקלל חרש? בשבילך![1]

"כשהזיק חב המזיק", יש פה חבות שהתורה רוצה לטפל בו. לא חייב, אלא חב - לשון ירושלמי. יש פה כעין "כופר נפשו" שהאדם נותן, שהיא לא הנפש של ההרוג אלא של האדם שהיה אמור להיהרג.

כששואלים כמה אתה משלם, זה דיון בניזק. לכן רבי עקיבא אומר שלא צריך לשלם יותר. אבל כששואלים מאיפה אתה משלם, ובעצם שואלים איך אתה משלם – זה בשבילך, אז תשלם ממיטב שלך. התורה תובעת תיקון על עצם המעשה.

הקל וחומר להקדש מלמד אותנו - נכון, אומרים רבי שמעון בן מנסיא ורבי עקיבא, עקרונית מצד הניזק אין נזיקין להקדש, אבל מצד המזיק - ודאי שהוא צריך לשלם! זה כופר נפשו! כמו תם שמזיק אדם, כך תם שמזיק הקדש.

איך תשלם? תן מהקרקע הטובה שלך[2]. יכול להיות שעל המעשה שעשית תשלם פחות, אבל כשאתה מתקן מעצמך, תביא ממיטב.


3. תיקון העולם

מי שמביא את זה בצורה חזקה זו הגמרא בגיטין. במשנה נאמר שמשלמים מעידית, וזה "מפני תיקון העולם". הגמרא עונה שזה לדעת רבי ישמעאל, וזה דין דרבנן. אבל רבינא בגמרא מציע שאולי זה כן לדין תורה, ומדובר פה ב"טעמא דקרא", שמסבירים את הרעיון לשלם מעידית - כדי להרתיע את האדם:

"רבינא אמר לעולם מתני' רבי עקיבא היא, דאמר מדאורייתא בדמזיק שיימינן – ורבי שמעון היא דדריש טעמא דקרא. ומה טעם קאמר, מה טעם הניזקין שמין להן בעידית – מפני תיקון העולם.

דתניא אמר רבי שמעון מפני מה אמרו הניזקין שמין להן בעידית, מפני הגזלנים ומפני החמסנין – כדי שיאמר אדם: למה אני גוזל ולמה אני חומס?! למחר ב"ד יורדין לנכסי ונוטלין שדה נאה שלי וסומכים על מה שכתוב בתורה מיטב שדהו ומיטב כרמו ישלם! לפיכך אמרו הניזקין שמין להן בעידית"                                                          (גיטין מט:)

זה נשמע דין דרבנן. אבל זה דאורייתא. ועוד נראה שהטעם שהביא הגמ' אינו רק סיבה כי כסיבה נשמע יותר דרבנן אבל כסימן לכך שנותן דעתו לתקן את הנזק שנעשה בעולם

רבי נתן בליקוטי הלכות מסביר את הרעיון של עידית כעדן, הניסיון להחזיר את הדברים לגן עדן. הרעיון לא רחוק מתיקון העולם שהגמרא מביאה. כל פגיעה של שור איש את שור רעהו - אתה פגעת, תן דעתך שלא תחריב את עולמי. קודש מסוים בתוכך פגעת.

תיקון עולם - לתקן את הדברים. "חב המזיק", יש עליך את החבות.


סיכום

רבי עקיבא דורש את התורה בצידה היותר נסתר, ורבי ישמעאל רואה מצד הנגלה.

לכן לפי רבי ישמעאל בניזק שיימינן. מהלך הגמרא התחיל מהו"א קצת קיצונית, וקנסות כאלו יכולים להיות. אבל הגמרא לא קיבלה את זה, אלא הציעה רעיונות אחרים - אך גם בסופו של דבר נשארנו בלהסתכל בצידו של הניזק. יש לכך השלכה הלכתית של נידון כמשוייר. על פי הרא"ש, גם רבי ישמעאל מסכים לרבי עקיבא שאם כבר מפצים עדיף לתת את המיטב שלך, אלא אם כן יש לך יכולות קרקע בדיוק כמו הניזק אז אהני ג"ש.

רבי עקיבא מסתכל על מימד אחר. הרעיון הוא להסתכל על זירה אחרת, של הקדש, ולראות שזה דומה. החומר הוא בהקדש, שבסופו של דבר משלמים על נזק של הקדש לא בגלל שאפשר להזיק להקדש - כי אי אפשר להזיק להקדש, אלא בגלל שפגעת בעצמך. המעשה שלך וחוסר הרגישות שלך דורשים ממך 'כפרה' ותיקון. כך גם בשור שהזיק אדם, שמצד "החב" אתה צריך לשלם, גם אם אין חב. כך בכל התשלומים, צריכים לתקן את הדברים בשורשם מצד היחס שלהם, כרבי נתן שעידית זה גן עדן.

צריך לשלם ממיטב הארץ, ביטוי שלקוח ממצרים - מצד הנגלה יוסף מכלכל את אחיו, אבל מצד הדרוש של רבי עקיבא זה מיטב הארץ, מהגלות הגדולה - זו תפיסה שהתורה באה לומר שמביאים את התיקון, תיקון עולם.

זו הטעמא דקרא של תיקון העולם, 'קלקלת תתקן', התיקון הוא חביב. שנזכה להפוך מיום הקדיש הכללי ל"אנכי אעלך גם עלה" (בראשית מ"ו, ד').


 
[1] מילא לא לתת מכשול כי העיוור יפול, אבל למה אסור לקלל חרש? אולי כי קללה פועלת. אבל הרמב"ם (סנהדרין כ"ו, א') מסביר שזה לא בשביל החרש שיקרה לו משהו, אלא בשבילך, שאתה לא תהיה אדם המקלל. כך גם בעיוור - אל תיתן לו מכשול, גם אם הוא בסוף לא יפול שם.

[2] בשעור הבא יתבאר מדוע תשלום הקרקע 'מיטב שדהו' הוא תיקון עצם הנזק.



By ישיבת ההסדר עכו September 21, 2025
תקציר 
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
חיילי שיעור ג׳ שלנו – עם הרבה שמחה, שירה וריקודים – מתכוננים יחד לקראת ראש השנה 🍎🍯✨ איזה יופי לראות את האחדות, הכוחות והאור שהם מביאים איתם גם מהצבא וגם מהישיבה. מצרפים כאן שני סרטונים שימלאו את הלב בהתרגשות ושמחה 💙
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
כמידי שנה אנו מקבלים את השנה החדשה הבעל"ט במנהג יפה ומיוחד - חלוקת תפוח בדבש בליווי ברכה חמה לשכנינו - תושבי עכו היקרים. זהו מעשה קטן בפשטותו, אך גדול במשמעותו, שמבטא את הרצון להתחיל את השנה בשמחה וברכה. מעבר לכך, הישיבה מהווה מקור כוח רוחני לעיר עכו ולסביבת הגליל, ומחזקת את היהדות והתורה מתוך לב נקי ורצון לעשות טוב. בדרך זו, אנו מצליחים לשלב מסורת עם חיבור לבבות, ולהאיר את השנה הקרובה באור של תורה ושמחה.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב נעם ורשנר שליט"א שימש ר"מ בישיבה במשך שבעה עשרה שנים רצופות – שנים מלאות עשייה, לימוד והשפעה עמוקה. בתקופה ארוכה זו הוא לא היה רק ר"מ שמוסר שיעורים, אלא גם דמות מחנכת, מלווה ותומכת, שהצליחה לגעת בלבבות של דורות רבים של תלמידים. במהלך שנותיו בישיבה הרב נעם בלט בסגנונו המיוחד – שילוב של עומק תורני עם רגישות חינוכית, גישה פתוחה עם דרישה לערך ולאמת. הוא לא הסתפק בהעברת שיעור עיוני, אלא השקיע זמן רב בשיחות אישיות, בהכוונה ובהקשבה אמיתית לכל תלמיד ותלמיד. בזכותו, רבים גילו מחדש את הקשר שלהם ללימוד התורה ולחיי הרוח. דמותו של הרב נעם לא התעצבה רק בין כתלי בית המדרש, אלא גם מחוצה להם. לצד עבודתו החינוכית, הרב נעם משמש במשך שנים רבות כרב סיירת גולני במסגרת שירותו במילואים. פעמים רבות נקרא לדגל, ולעיתים ולא היה נמצא בישיבה בשל מחויבותו למדינה ולעם ישראל. למרות המרחק שנכפה עליו לעיתים, תלמידיו הרגישו תמיד את נוכחותו, את מסירותו ואת דוגמתו האישית המיוחדת – אדם שמחבר בין תורה לעשייה, בין רוח למסירות נפש ממשית. הרב נעם חינך לא רק מתוך ספרים, אלא מתוך דוגמה אישית. ענווה, ישרות ואכפתיות היו טבועים בכל צעד שלו, ובכך היה לדמות מופת עבור תלמידיו – דמות של רב שהוא גם מחנך, מורה דרך ואדם פשוט. כעת, לאחר שבעה עשרה שנים, כשהרב נעם עוזב את בית הישיבה, כולנו מרגישים את גודל החיסרון. אבל לצד תחושת הגעגוע, נשארים בליבנו שיעורים, מסרים וזיכרונות שילוו אותנו תמיד. מפעל חייו בישיבה טבוע באלפי תלמידים, הנושאים את תורתו ואת דרכו איתם הלאה לכל מקום שילכו. לציון פרידה זו, הוציאה הישיבה ספר מיוחד המוקדש לרב נעם – ספר הכולל שיעורים, לצד זיכרונות ומילים חמות של תלמידים ורבנים אשר זכו לשהות במחיצתו וללמוד ממנו לאורך השנים. ספר זה הוא ביטוי קטן להוקרה גדולה על דמותו ופועלו. (התמונה צולמה בערב הפרידה בישיבה)
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב דוב זינגר – האדם המתפלל "וענית ואמרת". בשביל שאני יאמר צריך שאתם תענו, שאתם תרצו. אני לא בטוח שרציתם שאבוא, אבל הנה אני פה אתכם. במשנה במסכת בבא קמא נאמר שיש ארבעה אבות נזיקין – אנחנו יודעים מה זה שור, מה זה בור, מה זה הבער – אבל מה זה מבעה? אז ההסבר בגמרא הוא שזה אדם. איך זה אדם? כי הפסוק אומר "אם תבעיון בעיו". האדם הוא יצור בעייתי. שואל שאלות. אומרים שהאדם הוא 'הומו ספיינס', האדם החושב. אבל לפי הגמרא האדם יותר משהו חושב זה שהוא מבקש. הוא יכול להיות פה בעכו, ועוד מעט תהיה תפילת מנחה והוא יהיה בירושלים הבנויה. הוא יכול להיות חולה, להתפלל על מישהו חולה, ולראות לנגד עיניו את הישועה. האדם הוא יצור שיש לו בקשות. כשהאדם מבין שהוא יצור בעייתי. בישיבה אנחנו אומרים שיש תלמיד בעייתי, זה הבעיה שלי לא שלו. זה שיש לי בעיות, זה לא בעיה. כשלמישהו אין בעיה זו בעיה גדולה. כשמישהו מבסוט מהחיים זה בעיה. האדם חייב להסתובב בחיים עם בעיה. מה אתה רוצה? היה אמור להיות שהאדם מתחיל להתפלל, הוא מתחיל לשמוע קול מארון הקודש והוא שומע קול שאומר לו: "כן, מה אני יכול לעזור לך? מה אתה רוצה? למה נגשת?". אחרי השיעור אנשים ניגשים לשאול שאלות, אז הוא שואל. הוא מבקש. זו ההגדרה של האדם. הומו-מתפללוס. לשאול את החבר שלך לא רק מה הוא עושה, מה הוא עובד, אלא "מה הבעיה שלך?". זאת אומרת: במה אתה מתעסק? מה הרצון שלך? עת רצון. יש לי זמן ביום לשאול מה אני מבקש. מה אני רוצה הדרום קוריאונים רצו להיות חכמים כמו ישראל. חשבתי שזו אגדה אורבנית אבל בדידי הווה עובדא. הם הורידו הנחיה שצריכים ללמוד, תרגמו את גמרות שטיינזלץ, ובאו לארץ לבקר בכמה ישיבות, ביניהן הישיבה שלנו. זה היה קוריאה ברמות. הם מנסים להבין מה אתה עושה. הם חשבו שהיהודים חכמים כי הם לומדים גמרא, הם לא מבינים שהגמרא חכמה כי היהודים למדו אותה. בכל מקרה, הדבר שהם הכי התפעלו ממנו היה הלימוד בחברותא. זה נראה לנו פשוט, אבל זה הדהים אותם והגמרא בעצם היא החברותא, היא בית המדרש. אז יש חברותא, ויש תפילותא. תפילותא זה מישהו שאתה מתפלל איתו. למה הכוונה? מה זה אומר שיש מישהו שאתה מתפלל איתו? תפילותא – זה נשמע כמו תפל. אבל זו תפילה. רבי נחמן רצה שאת כל התורות נהפוך לעצות. הבנות כל תורה שהן לומדות הופכות להיות תפלות. הופכות להיות תפילות. תפילותא זה תפילדולה. תומכת לידה. מסייעת ללדת. שפרה ופועה. אדם מסתובב עם תפילה בתוכו. עם בקשה. לפעמים הבקשה כואבת וזה יוצא החוצה בצורה לא טובה, אם יש לו תפילותא טוב הוא יודע ליילד לו את הבקשה. עוזר לו לראות מה הוא בעצם מבקש. לכל אחד מאיתנו יש בקשה עמוקה שהוא רוצה לבקש. מי מוכן להיות עזר לאימון שאעבוד איתו לפני כולם? שי. אם לרב יש בקשה ונענים לו אז מקימים מצוות צדקה. שי: אנשים שאומרים שטויות סתם. הבקשה – שאנשים יחשבו לפני שהם מדברים. כך שמה? שהמידע שאני מקבל יהיה יותר אמין. ואז? החברה תהיה יותר טובה. החברה תהיה יותר מתוקנת, לא יבלבלו את המוח. אז אם יש לך חבר שאתה מרגיש שהוא מבלבל את המוח, אתה יכול לבקש ממנו? כן. מה השתנה בין התלונה לבין הבקשה? זה עצמו נובע ממקום אחר. נניח שאני התפילותא שלך – הייתי עוזר לך. איך אתה מסתובב בעולם. אפשר לבקש את זה מאנשים, ואפשר לפנות לבורא עולם, שהוא אוהב לשמוע את המילים. חלק מהיכולת שלנו לעמוד לפניו והלתפלל זה קשור לאיכות הדיבור שלנו. אם אנחנו מבלבלים את המוח אז אנחנו מבלבלים, אבל אם אנחנו מדברים מילים ממשיות אז זה נשמע אחרת. לפעמים אני יכול להיות מושג של 'מתפלל על חבירו'. אני מתפלל על שי. שי יש לו בקשה אחת שהדיבורים יהיו יותר מדויקים, שלא יסתובב בעולם עם מידע מבולבל. תנסו לראות אם אתם יכולים לעשות את זה. אם מישהו מגיע לישיבה ושואל אתכם – מה עושים בישיבה? לומדים תורה. מה זה נקרא ללמוד תורה? לדרוש את ה'. איך דורשים את ה'? אז אני מזרז את התהליכים כי אין לי סבלנות – אנחנו אומרים מילים. מייצרים הבל. העולם עומד על הבל פיהם של תינוקות של בית רבן". אנחנו משחזרים את בריאת העולם. ה' ברא את העולם בדיבור. כשאנחנו לומדים לדבר, אנחנו מנסים להבין את המילה של התורה, את המילים, את הדיבורים. אנחנו בעצם לומדים לכבד את המילים של ה', יש פה פסוק בתורה, מה העומק שלו, מה התורה רוצה מאיתנו – אז יש גם צד שני, שהוא לומד לייקר את המילים שלו. כשהוא נותן למילים כבוד, אז גם המילים שלו הופכות להיות מילים ממשיות. זה דבר גדול מאוד, כי כשהאדם מדבר אז – כמו שנאמר 'צדיק גוזר ו-ה' מקיים' – צדיק זה מי שלא מדבר סתם. כשהוא אומר מילה היא מגיעהלמקום. תחשבו שישיבה רוצה למדוד התקדמות של האדם בחמש שנות הסדר – איך מודדים את זה? מה הציר, מה המדד, שאיתו אפשר למדוד התקדמות? לומדים לדרוש את ה' – בודקים כמה דרישת ה'. עוד מדדים שמציעים לתורמים, כי התלמידים מתקדמים על הציר? מתקדמים בדיבור. זו התשובה הנכונה. בודקים כמה המילים שלנו במקום אחר. אם אנחנו לומדים לדבר דיבור מופשט, דיבור ממשי, ש-ה' ברא את העולם הזה בדיבור. למילים שלנו יש כוח. אני יכול לומר מילים סתם: 'הא אחי, בוקר טוב, מה העניינים?'. אבל אם נהיה לי כוח של ברכה, של הדיבור שמשנה מציאות: אני אומר לו 'בהצלחה במבחן שיש לך, בהצלחה באתגר שיש לך", אז המילים יוצרות מציאות, כי ה' ברא את העולם במילים. כשהאדם מתקדם בדיבור שלו, גם ביכולת ההקשבה, בקריאת התורה, מה שהתורה קוראת לנו. כשהאדם מתרגל להקשיב לקדוש ברוך הוא, הוא מתרגל להקשיב גם לחבר שלו, מתרגל להקשיב גם לאשתו, לחבררה שלו. תחשבו שהיינו חיים בחברה שלפני שצריך להגיב היה צריך להקשיב. המעבר מפינג-פונג לביליארד – מישר להגיב לתת זמן לכל אחד. אם היה קצב כזה לדיבור, והמילים היו צריכות את הפנאי שלהם להגיע ליעדן. אנחנו בישיבה לומדים קצת את השפה הזו. סיפרתי במדרשה, שהיה אצלנו בישיבה מעגל שנקרא "בליץ", בלי ציניות. יוצרים אוויר בלי ציניות. למרות שזה גברים... זה לא דורש יותר מדי. הכלל הראשון שאני מדבר אל מישהו – לא מדבר באוויר, לא מדבר לחבר'ה במחזור – אתה מפנה את הדיבור שלך למישהו. תמיד דיבור שהוא למישהו הוא. במקום לדבר על לדבר אל. ואחר כך הוא צריך לומר מה הוא שמע. לא בכל שיחה, הוא מבקש את המלח ואתה אומר לו "אני שומע שאתה מבקש את המלח", אבל בדיבורים בלי ציניות, בדיבורים היוצאים מהלב ונכנסים אל הלב, אני חוזר על המילים. "שיקוף". לחזור על מה שנאמר. "מה בו". מה כתוב. מה נאמר פה. לפני למה זה מחבר אותי. אחר כך אני מנסה להגיע לתמצית – מה בעצם אמרת. דיבור יש תמיד כוונה מאחוריו. מה בו – ומה ליבו. מה העומק. ואז "מה לי-בו", מה זה מבקש ממני. מה זה דורש ממני? 1. להקשיב. 2. שיקוף – מה בו. 3. מה ליבו – מה היסוד. התמצית. 4. מה לי-בו – מה יש לי בתוך הדבר הזה. בסוגיה הלכתית זה ברור מה זה דורש ממני, אבל בכל דבר – מה זה מזמין אותי. בכל לימוד אני שואל מה הוא אמר (מה בו?), מה בעצם הוא אמר (מה ליבו?), ומה זה בשבילי (מה לי-בו?). הייתה אצלנו מישהי שהייתה בעוטף בשמחת תורה, הייתה 35 שעות בממ"ד וסיפרה את הסיפור שלה. בסוף הסיפור שאלה אם יש שאלות. אז הם עבדו לפי הכללים וחזרו על מה שהיא אמרה – וכל אחד חזר על משפט אחד שתפס אותו בדברים שלה. והיא התחילה לבכות. היא אומרת שהיא מסתובבת עם השיחה הזו בכל הארץ ופעם ראשונה שהיא בוכה. כי היא תמיד מדברת, ופעם ראשונה שהיא שומעת את מה שהיא אומרת, כי היא שמעה את זה מחדש, היא קיבלה את התהודה של הדברים שלה. זה פגש אותה בצורה חזקה. הרבה פעמים מישהו בא להתייעץ איתי, כמובן שתמיד יש לי מה לומר לו כי יש לי זקן לבן, אז ברור שלפני שאני חוטא וישר מביא לו את התשובה, אני רק חוזר על השאלה ולפעמים הוא אומר לי "תודה הרב" והולך. מים עמוקים עצה בלב איש ואיש תבונות ידלנה – העצה נמצאת בלב האדם. האדם יודע מה הוא מבקש, והוא צריך שמישהו ידלה את זה ממנו. הקשבה פעילה, הקשבה רדיקלית, מולידה את התשובה. 'אוחילה לא-ל אחלה פני... לאדם מערכי לב ומ-ה' מענה לשון'. מה כוונת הדברים? מה זה "מענה לשון"? לאדם יש מערכי לב, ההקשבה של ה', המענה של ה', זה היכולת שלי לדבר. בגלל שיש הקשבה פה אז הדיבור שלי יכול להוולד. כשהאדם זוכה לעמוד מול ה', כשהוא חווה את ההרגשה ש-ה' שומע אותו, שהוא מוקשב, אז המערכי לב מקבל לשון. עצם המענה הוא ההקשבה. "אם שגורה תפילתי בפי" סימן שהיא מתקבלת. זה מה שאני זקוק לו. אני חש שהדברים שלי מתקבלים. "ענה ואמר", "וענית ואמרת", העניה היא בעצם העובדה שהצלחתי. אז זו התפילותא. כמו בחברותא. מה בו-מה בליבו-מה בלי-בו – מה כתוב, מה ליבת הדבר, ומה הוא רוצה להגיד לי. זה חלק מהעשיה שלנו. האדם הוא יצור שהוא עושה הרבה, אבל הוא יותר מאשר אדם שעושה אלא יומינג-בינג. אדם שהווה. אדם דבק בקדוש ברוך הוא, בהוויה. כשהוא עובד הוא בעצם הוויתו קיים. אין לנו פנאי וזמן להזכר בזה שאנחנו קיימים. המתנה הזו שיש לנו מדי יום – ה' נתן לנו מתנה עצומה – לפנות את עצמנו מהעשייה היומיומית, מהריצה היומיומית. "מה קורה איתך? מה אתה מבקש?", נגיד שאדם היה עוצר אותך ושואל מה אתה מבקש? הסידור עוזר לנו לסדר את הבקשות הכלליות שלנו, אבל תמיד צריך לחשוב איפה הבקשה המיוחדת שלי בתוך זה. זו מתנה גדולה מאוד שנמצאת בתוכנו כשאנחנו נמצאים לפני ה' יתברך. היפלא מ-ה' דבר? ה' יכול לעשות כל דבר, ה' יכול להחזיר את החטופים כל רגע, כל עם ישראל מייחל ומתפלל לזה, גם מי שאין לו זקן וכיפה, איך זה יקרה זו לא השאלה. זו דוגמה קיצונית שכולנו שותפים לה. כשהאדם נותן לבקשות האלה להיות שותפות בעת רצון שלו, אז הוא הופך להיות בן אדם אחר. האדם המתפלל הוא אדם שונה מאדם שמתנהל בעולם הזה בלי היכולת לבטא את הרצונות בעולם הזה. תודה רבה, תזכו להיות בעייתיים. למרות שאנחנו נאלצים לצאת לקרב ולהלחם, הידיים ידי עשיו, אבל הקול קול יעקב. יש לנו קול לדבר. נבקש מ-ה' יתברך שתכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה. בלי מילואים יותר מדי, בלי הפרעות. נוכל לעמוד לפני ה' ו-ה' יושיענו בקרוב.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
״ עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר ״
By ישיבת ההסדר עכו September 7, 2025
Show More