הרב יוסי שטרן - הספד לרב חיים דרוקמן זצ"ל - שיחת מוסר

תקציר:

הרב קוק, במכתבו לבני עקיבא, כתב על שלושת הסימנים של רבי עקיבא שעל תנועת בני עקיבא ללכת לאורו: התורה, אהבת ישראל והגאולה. סימנים אלו הוגשמו ברב חיים דרוקמן זצ"ל, שהיה מקים עולה של תורה בציבור הדתי לאומי, מלא באהבת ישראל ובעשייה למענם, ונושא דגל הגאולה בדורנו. בעקבותיו, גם אנחנו נקראים לענות הנני לאור התורה, לקירוב ישראל ולנתיבי הגאולה.


סיכום השיחה להורדה

אל מול פני המנורה

דברי הספד לזכר מו"ר הרב חיים דרוקמן זצ"ל

שיחת מוסר, פרשת ויגש התשפ"ג– הרב יוסי שטרן


 

א. הנני בדרכו של רבי עקיבא

נדבר היום על הגודל שזכינו, על ההשראה שחווינו. כל עוד הרב חיים היה עימנו הרגשנו שיש עדיין את דור הנפילים, אדם שמאחד את כל המחנות. הוא היה צדיק יסוד עולם - לא יודע אם של כל העולם, אבל של העולם שלנו, של הציבור שלנו. עמוד האש ההולך לפני המחנה, אבן שתיה שהכל מושתת עליו. צדיק שהוא צינור, שאין לו מעצמו כלום. הרב היה אדם שכל ימיו, כל שעותיו וכל דקותיו מסורים לטובת הכלל. מילותיו, והייתה על כך הסכמה כללית, הם לא מהשפה ולחוץ. זו סגולה.

לאורך השנים, המפגש עם ישרות ונקיות הדעת שהייתה לו לימדו אותנו הרבה. בהחלט מקור לא אכזב להשראה. להכיר אדם עם ישרות הלב, נקיון כפיים וטהרת המחשבה ללא פניות. זה כאילו מובן מאליו, אבל העקביות בזה היא שיעור חשוב.

אדם שבתוך המערכה הפוליטית, בתוך הבוץ, אבל לא מתלכלך ממנו – במובן החיובי של הענין. תמיד מוצא את המילים ואת הדרך הנכונה. זהו האמצע שהוא לא פשרני, אלא האמצע שנוגע בהכל, בריח התיכון שבתוך הקרשים המבריח מן הקצה אל הקצה (שמות כ"ו, כ"ח).

המילה שתיצרב לדורות סביב הרב דרוקמן היא "הנני"[1]. מוכן לכל שליחות למען התורה, העם והארץ.

אחד הדברים שהעסיקו את הרב, והוא מסר על כך את הנפש, זה בני עקיבא. היא התחילה בימיו, והוא ממש לקח על כפיו את התנועה הזו, למקום שהרבה יותר תורני, הרבה יותר רחב. אז בחרתי גם אני להשתמש במורו ורבו, הרב קוק זצ"ל, במכתבו לבני עקיבא, בגיליון זרעים א'. הרב קוק חנך את עלון זרעים של בני עקיבא. הדברים שהיו נכונים מבחינת הרב קוק על בני עקיבא, התגלמו במורנו הרב חיים זצ"ל.

אחרי שהרב קוק בפסקה הראשונה מפרגן לרבי עקיבא, ומאיר להם שידעו להפריד בין "משקע זר שסערת הרוח מעלה בזעפו ובין תהליך של מי מנוחות המשיב נפש", הרב מדבר על שלושה סימנים שיש ברבי עקיבא שראוי לתנועת בני עקיבא ללמוד ממנה:

"מרבי עקיבא אורן של ישראל אשר בשמו אתם נקראים בבחינת איגודכם, היו נא מכוונים לשלשת הסימנים המצינים לנו לדורות את קדושתו העליונה, שהם:

ראשית אהבת התורה עד לכדי מסירות נפש של סבל בלתי גבולי, הדעה היסודית שסם החיים של האומה ומכון גאולתה אין לו תוכן אחר כי אם זאת התורה שהיא "חיינו ואורך ימינו"     (זרעים א', חוברת א' תרצ"ז)

כך היה רבינו הרב דרוקמן, שמסר את נפשו בזאת חנוכה. בלוויה סיפרו שאחרי שהודלקו שמונת הנרות, אז הוא השיב את נשמתו. ביום המסוגל, יום שעל פי החסידות כל הסגולות מכוונים לשם – מסירות הנפש למען התורה.

"השנית ההכללה "כולהו סתימתאה אליבא דרבי עקיבא" פלגים רבים הולכים וזורמים, מתניתין, תוספתא, ספרי, ספרא וכו' אבל הכל בא מתוך אותו הים הגדול, תורתו הכוללת של רבי עקיבא (עיין סנהדרין פ"ו). התורה תורת חיינו כל פלגיה המתגלים ברוח וכל הפלגים המתגלים בחיי האומה, ממנה הם זורמים, ולאחדם עם מקורם הברוך לנצח אנו נדרשים. נברך בתורה תחילה ונמצא את הארץ אשר אבדה לנו על אשר לא ברכו בתורה תחלה (עיין בבא מציעא פ"ה)"                                  (שם)

רבי עקיבא, שהגיע מלמטה. בהתחלה היה אומר מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור (פסחים מט:), והגיע עד רום המעלה, שאיחד את בית שמאי ובית הלל, שני הבתים האלה. הוא זה שהלך ולמד אצל רבי אליעזר ואצל רבי יהושע, והפך את הכל לתורה אחת. זה רבי עקיבא של כלל גדול בתורה – ואהבת לרעך כמוך (ירושלמי נדרים ט', ד').

"והשלישית היא מדת רבי עקיבא המיוחדה, שהיא מתעוררת עכשיו בזמן צמיחת הישועה, להיות לנו לאור עולם, התלהבות ומסירות לחזק כל חזון של גאולה ותחיה לישראל וארצו. ודוקא מפני שהחזון בשעתו נכשל, ובר כוכבא נפל ועמו נפל ישראל בבחינת חירותו הלאומית, בטוחים אנו כי תורת אמת אשר בפה קדוש יבוא תור לה, והתור הזה הולך ובא, ולא תקום פעמים צרה, ולא לחנם לחם ישראל מלחמת קיומו ונצחו עד דור אחרון ועד בכלל. לכו אחים ובנים חביבים בכח זה, בכח ד' גואל ישראל, אל ירך לבבכם, אל תערצו מכל קולות של צווחות וקל גסים. ד' עמנו, ובשמו ותורתו נדגול ונעשה חיל, לקרבת גאולתנו ופדות נפשנו, בישע צור ישראל אשר הננו לעדי עד עמו וצאן מרעיתו. בברכה, חיים, שלום, חדות רוח וקושט סלה. נאמן אהבתכם אברהם יצחק הכהן קוק"                                                                         (שם)

רבי עקיבא ראה בבר כוכבא ובמרד את הגאולה העתידית. עם זה יצאנו לגלות – שאנחנו עוד נשוב וננצח ונבנה גאולה.

אלו שלושת העמודים שהרב קוק מייעד לבני עקיבא, והרב דרוקמן בגופו, בנשמתו וברוחו גילם. הוא היה צדיק יסוד עולם, צינור שהעביר אותם הלאה.

 

ב. שר החינוך הלא רשמי והמתמיד של מדינת ישראל

נתחיל בלדבר על תורתו. בגילאים הצעירים, כשהתחיל לעסוק במפעלים הרבים שלו, אמר עליו הרב צבי יהודה שהוא "שר החינוך הלא רשמי והמתמיד של מדינת ישראל". הוא לקח את התחיה של הרב קוק לתורה של תחיית התורה, של תורת ארץ ישראל, של אמונה. הוא הפך לאור גדול של 'הפוסק', לא בענייני כשרות וכדו' (שבזה עסק בקהילה שלו כשהיה צריך), אלא בענייני השעה. הספרים שלו. "קמעא קמעא", מדברים על מדינת ישראל שהיא ראשית צמיחת גאולתנו.

הוא חוזר על הידוע והמוכר, וגם בספריו קשה לראות דברים מחודשים מאוד או הברקות, אלא דרך המלך, שנדע מאין באנו ולאן אנחנו רוצים ללכת. להעמיק אותם, לחזור על הדברים, עד שהם משתרשים. עוד ישיבה נפתחת ועוד אחרת. והדברים מעמיקים.

הוא היה מדריך של שבט איתנים המפורסם, של הרב זלמן מלמד והרב צפניה דרורי. הדור הזה התחיל את המהפך. הקימו את כרם ביבנה, ישיבת ההסדר הראשונה, ומשם ואילך ישיבות נקים בכל מקום. מישהו היה צריך לעשות את זה. מישהו היה צריך ללכת לרב גולדוויכט וכשהוא סירב אז עוד פעם ללכת אליו עד שהוא יסכים.

והיה צריך להקים את איגוד הישיבות, לסגור את ההסדר עם הצבא – כל זה כולל התעסקות רבה. סיפר הרב יונה גודמן, כשאני הייתי צריך לקבוע שיחה עם הרב דרוקמן, הייתי הולך לישון ושם שעון מעורר לשתים בלילה להתקשר אליו. אלו השעות הטובות לתפוס אותו. הוא היה מדבר בטלפון עם אנשים מכל הארץ בלי סוף. וככה עוד ישיבה, וככה גם ישיבות תיכוניות. הרב נריה התחיל, אבל הרב דרוקמן הקים עוד ישיבה ועוד עמותה והיה הולך לישיבות עמותה ומתעסק בפנימיות ובכל דבר.

אני במקומו, כשהוא בגנזי מרומים, הייתי מבקש רק שכר לפי פסיעות. תנו לי שכר לפי המקומות שהייתי בהם. הרב היה בנסיעה כל הזמן. חוץ מזה שהוא מעביר תורה וראש ישיבה. אמרו שבשבתות היה מעביר 10 שיעורים בשבת אחת, דבר שקשה לי לראות איך זה נכנס פיזית. אתם מבינים שזה לא קהל שמגיע מבחוץ, אלא כל מי שרוצה, ילדים ונוער ומבוגרים. זו תורה. ולא כל שיעור זה חידוש, אלא אומרים את התורה שצריכים להגיד אותה. עוד פעם, ואנשים מתחלפים, ומקטון ועד גדול.

והתורה הזו הובילה מערכים מעשיים של תורה. הוא היה ראש מערך הגיור הלאומי, רענן את מערך הגיור הממלכתי. מערך זה היה על פי התפיסה התורנית שלו, ומה שצריך להקל הוא הקל וחטף את הריקושטים מהחרדים ועמד בעוז ובגבורה, וגם מהצדדים הימניים יותר בצד הדתי, אבל גם ידעו לכבד את זה ולדעת שיש פה ישרות.

ראש הממשלה נתניהו ספד לו, את זה הוא הזכיר, איך הוא קירב את עולם העלייה, וזה בא מתוך עולם של תורה.

ראוי להזכיר בהקשר הזה את הגמרא על רבי חייא:

"אמר ליה ר' חנינא לר' חייא בהדי דידי קא מינצית? ח"ו אי משתכחא תורה מישראל מהדרנא לה מפילפולי! אמר ליה ר' חייא לר' חנינא בהדי דידי קא מינצית? דעבדי לתורה דלא תשתכח מישראל!

מאי עבידנא אזלינא ושדינא כיתנא וגדילנא נישבי וציידנא טבי ומאכילנא בשרייהו ליתמי ואריכנא מגילתא וכתבנא חמשה חומשי וסליקנא למתא ומקרינא חמשה ינוקי בחמשה חומשי ומתנינא שיתא ינוקי שיתא סדרי ואמרנא להו עד דהדרנא ואתינא אקרו אהדדי ואתנו אהדדי, ועבדי לה לתורה דלא תשתכח מישראל.

היינו דאמר רבי כמה גדולים מעשי חייא"              (בבא מציעא פה:)

רבי חייא הגדול ילך ויזרע פשתן, ומהפשתן יעשה רשתות, ואז צבאים ובשר ליתומים וילמד אותם תורה בעצמו?! שיתן לאחרים לעשות את זה! אבל ככה עושים שלא תשתכח תורה מישראל. רק אם אתה מכתת את הרגליים ומוסר את הנפש, אתה דואג שהתורה לא תשתכח מישראל. כך היה הרב חיים.

שעות של הספדים אחד אחרי השני, דיברו על החדר המפורסם שיש לו ליד הבית, כל המסביב זה ספרים, ואפשר לעמוד חצי יום ורק להתבונן. רואה לרגע נכנסת קומונרית, ואז חניכים, ואז שר, ואז נכנס אדם פשוט ואז רמטכ"ל. פלא שנכנסים לשם מגדול ועד קטן ולחסד ולצדקה. זו תורה. זו תורה גדולה שהיא רחבה, צינור של השפעה שקלט את רבי עקיבא.

 

ג. הצער על המחלוקת

כשאומרים דברי תורה בשם חכם שנפטר, אז שפתותיו דובבות (בכורות לא:). אז חשבתי ללמד מתוך ספרו "תורה לדורנו", על פרשות השבוע, קטע מתוך הדברים לפרשת ויגש. הרב חיים מזכיר את שאלת הראשונים, "מדוע איפה תחנוניו של יוסף לאחיו לא הוזכרו במקומם, בעת המכירה של יוסף על ידי אחיו?", ומביא את שלושת התשובות של הרמב"ן:

"והכתוב לא סיפר זה שם או מפני שהדבר ידוע בטבע, כי יתחנן אדם לאחיו בבואו לידם להרע לו, וישביעם בחיי אביהם, ויעשה כל אשר יוכל להציל נפשו ממות; או שירצה הכתוב לקצר בסורחנם; או מדרך הכתובים שמקצרים במקום אחד ומאריכים בו במקום אחר"    (רמב"ן בראשית מ"ב, כ"א)

והרב דרוקמן מתעמק בזה, למה לפעמים מאריכים ולפעמים מקצרים. ומסביר הרב שהתורה רצתה להזכיר את זה דווקא אחרי 22 שנה, להראות שהם סוחבים איתם את הצער הזה כל אותם השנים. ואני יכול לראות את הרב דרוקמן מצטער ביחד איתם על מכירת יוסף, על הפירוד, על המחלוקת. שהכל החטא הקדמון של מכירת יוסף.

התורה בכוונה משכה את הדברים, גילתה לנו רק אחר כך. רק כשפתאום קורה להם צער הם נזכרים.

זו תורה רגישה. זו תורה שרואה את הצער של המחלוקת. "אין עושים נפשות לצדיקים, דבריהם הם הם זכרונם" (שקלים ז.).

 

ד. הבריח התיכון

מפה אני רוצה לעבור ל"כולהו אליבא דרבי עקיבא" (סנהדרין פו.), ובמקרה הזה אליבא דר' חיים. זו הייתה הגאונות שלו, הגאונות של אהבת ישראל. בלוויה, המעמד הזה שמקצה אל קצה, הגיעו נפתלי בנט והרב שמואל אליהו ושניהם עם מטריות וכולם בגשם שעות ארוכות.

קשה לראות מישהו כזה שלא בגלל זקנתו, אלא גם בשיא פעילותו, וגם כשנכנס בעצמו לפוליטיקה וראה שם אש קודש, הוא הצליח לא להוריד אותה למקומות הנמוכים. אמרו חלק מהחולקים עליו: זה היה איש שאתה מדבר איתו והוא שואל באמת, והוא מקשיב. אנחנו חלוקים עליו אבל היה פה אדם שהאמת הייתה נר לרגליו.

הרב חיים סלל דרך לרבים. של עם ישראל על פי תורת ישראל לארץ ישראל. לסלול את הדרך, עוד כברת ארץ ועוד כברת ארץ.

לפני שנתיים, במקום נידח יחסית, הלכנו לחתונה של בוגר שהתחתן בגיל מבוגר. פתאום הרב חיים מגיע באמצע החתונה. הוא מגיע עם כסא גלגלים, אני עורך את החופה, ומתברר שהחתן למד אצלו. אני התפלאתי איך הוא מגיע מאור עציון עד הצפון בשביל החתונה. ככל שאני מכיר ושומע ויודע, עכשיו עם כל ההספדים, זה היה ביום יום. כל בוגר, וכמובן כל נכד. היו לו 200 צאצאים.

הרב יונה גודמן סיפר על משפחה שהוא היה מגיע לכל החתונות של הילדים שלו, כי היו בקשרי עבודה. אבל בחתונה הרביעית לא יכל להגיע, כי יש חתונה לנכד של הרב. אי אפשר להיות בשני מקומות בו זמנית. זו הפיזיקה, זו המגבלה שלו. אבל לא – הוא הגיע ב-12 בלילה, אחרי שהכל מתקפל. אמר שבא להגיד "מזל טוב".

וכך היה מגיע גם לבריתות, להספדים. הוא נמצא, הוא עונה לטלפונים, הוא פותר בעיות של חבר'ה בצבא. בשנים האחרונות זה היה פחות, אבל בשנים הראשונות על כל בעיה היו פונים לרב דרוקמן. לפעמים הוא היה שולח ללייזו שיפתור את זה, וחלק הוא היה מטפל. הוא היה מכיר את הקצינים, וגם כשהיה נענה בשלילה לא היה שובר את הכלים. "ניסינו", הוא היה אומר. הייתה כלפיו הערכה עצומה. היו תקופות יותר קשות לישיבות ההסדר מאשר ימינו, ואתה רואה שיש כבוד והערכה, וקשר.

הוא היה אומר שטובת הצבא לנגד עיניו, וידעו, גם כשהיו מחלוקות, שהוא משקלל את זה. הוא היה נכנס לפרטים, וזה ככה, ושיבוץ ככה. היה מכיר את כל הנתונים. כשאתה יושב בישיבות עמותות, אתה רואה את השאלות. הוא יודע, כמו רבי חייא, מהפרטים הקטנים ועד הגדולים. הוא דינמי. מה שצריך ממני אני עושה. אני הולך עם אהבת כלל ישראל.

ויש את המעגל האישי. לשמוע את הנכד שלו בוכה ומספר איך הבית שלו תמיד היה פתוח. אין שבת שלא היו מגיעים אליהם. הם אימצו ילדים – היו להם שמונה ילדים שלהם ועוד ילדים נוספים. ילדים עם צרכים מיוחדים. צדיקות כזו של משהו ללא גבול. צינור שמעביר. לא כלי שמחזיק ברכה, אלא צינור שעיתותיו פנויות. שפע שזורם.

 

בהלוויה הרב עמאר שליט"א דיבר על הענווה של הרב דרוקמן, שהיה מגיע להתייעץ איתו בכל דבר. ובאותה שיחה אמר הרב עמאר שביקשו ממנו, אחרי שסיים להיות הרב הראשי, שיהיה הרב של ירושלים. והרב עמאר אמר: אני עשיתי את שלי, ועכשיו אני רוצה לשבת וללמוד. ישבתי על המדוכה, מספר הרב עמאר, ויום שישי אחד אני יושב בבית כנסת ומגיע הרב דרוקמן. והרב דרוקמן אמר לי: "באתי להגיד לך שאתה חייב ללכת לרבנות ירושלים". והייתי כמו תלמיד. זה שכנע אותי. כי ידעתי שהוא בעל ענווה, אז השכינה מדברת מגרונו. ידעתי שהוא שליח.

זה לא שהרב דרוקמן סמכות שאומר לרב עמאר מה לעשות, אבל הוא בא אליו בענווה שלו ופעל. הרב עמאר מראה איך הענווה הזו פועלת, כמו בית הלל שהקדימו דבריהם לדברי בית שמאי ונפסק כמותם (עירובין יג:).

 

ה. בנתיבי ההגשמה והגאולה

הענין האחרון, הוא הענין המיוחד שמתעורר בזמן הזה, בנתיבי ההגשמה והגאולה. דיברנו על הקמת בני עקיבא והדאגה שהסניפים יהיו יותר תורניים ויותר נפרדים. עד ימיו האחרונים היה מעורב בבחירת השם של השבט וכו'. איש הגשמה במובן הזה.

גם גוש אמונים, שהוקם בשנה שאחרי ששת הימים. נוהגים לומר שההתחלה הייתה במלון פארק בחברון, עם הרב לוינגר. והוא היה שם. הרב צבי יהודה ואחרים ראו בו חלוץ ההגשמה. הוא היה שם, ובעליות נוספות, והקמת ישובים בכל מקום. ואחר כך גם בפריפריה. כשהקמנו פה את הישיבה אני זוכר איזו שמחה הייתה, שבעכו, בעיר מעורבת, מקימים ישיבה. הוא היה גם בזה, כחלק מהעמותה של ישיבות בני עקיבא.

הרב חיים היה איש של הגשמה ויוזמה. וזה דבר שאנחנו צריכים לקחת, ללכת בנתיבי ההגשמה. לפעמים יש לאנשים נישה, הם הגשימו וזהו. אבל הוא אחרת. הוא עוזר לחולים, הוא דואג לבעלי צרכים מיוחדים. הוא לא הניח ידו.

כך הוא היה עם כל המוסדות הקרובים אליו. הוא הקים את הפנימיה צבאית הדתית, הרבה לפני המכינה הצבאית, כדי שיצאו חיילים דתיים עם תורה ויצאו קצינים. הוא נאבק על זה שתהיה פנימייה צבאית, ואכן יצאו משם אנשים שהגיעו למדרגות. זה כמובן עזר לו גם בצבא אחר כך, האמון הזה בו.

גך גם לגבי קליטת עליה. הראשונים שהקימו מכינת לקליטת יהודי אתיופיה, "אור מאופיר", היו הם. לקלוט את העליה הזו, שלא תתפספס. להביא אותם במטוסים והמבצע ההרואי זה יפה, אבל מי לוקח אחריות? מי מכניס אותם? מי לוקח אנשים שלא יכולים לשלם למוסדות? והוא הוביל את זה גם בבני עקיבא, עם סניפים ייעודיים, להטמיע את קליטת העליה. כך גם בגיור, בעליה מברית המועצות. לא רק לקרב את ההלכה אליהם, אלא לקרב אותם. לפתוח הרבה מכונים, להכשיר מגיירים. להכשיר רבנים שיודעים איך לקרב ואיך לעשות חשק. ואם צריך עוד פעם ועוד פעם אז לעשות. והקול החם והצרוד שלו, וההשראה שעוברת. זה מדבק. אהבת ישראל בכל המפעלים.

יכלה הזמן והדברים לא יכלו.

ו. אל מול פני המנורה – העין הטובה

את הדברים נאסוף דרך היום המסוגל, כפי שהזכיר הרב אריאל, "אל מול פני המנורה" (במדבר ח', ב'). ההספד היה ממלכתי, והיה פודיום רשמי עם סמל המדינה, כך שראיתי את הדוברים עם סמל המנורה מאחוריהם, מנורת המקדש. אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות. יש פני המנורה. יש המון נרות, בתורה, באהבת ישראל, במעללים הגדולים, ביחס לכל אדם. איש מופת.

אבל יש את הקנה האמצעי, אל מול פני המנורה, אדם שיש לו מאין באת ולאן אתה הולך.

הרב חיים היה פותח בדברי התורה שלו את כל הכנסים. בשנים האחרונות היה מדבר יותר קצר. הוא דיבר בכנס שעשו לחגוג לו תשעים וכך אמר:

 "למה הטרחתם את עצמכם לבוא?! אבל אם באתם זה לא לכבודי אלא לכבוד השכינה, כנסת ישראל, המפעל המשותף שלנו"

בכל מפגש הוא היה חוזר ואומר, בקול הצרוד שלו: "תראו מאיפה באנו". ואז היה מספר את הסיפור מהתחלה, איך פעם אנשים היו מתביישים ללכת עם כיפה והיו שמים ברטים ואחר כך הורידו את הברטים. הוא זוכר את הדור שהדתיות לא הייתה באופנה וזה הלך למקום אחר, ואז הקמנו את זה ואת זה והיום זה גאווה להיות חלק מהציבור הזה, הכיפות הסרוגות, תלמידים, ישיבות הסדר, מכינות ומדרשות, גרעינים תורניים, קהילות, יוזמות וגיוונים של תורה.

זו הייתה העין טובה. הנני. אתה רואה שזה נכנס יותר מכל חידוש אחר. שאתה חלק מדבר שהוא מול פני המנורה. יש את מול פני המנורה, יש עוד נרות ועוד נרות שנפתחים. כל האור נמצא כשאתה מול פני המנורה. לא רק דגל המדינה, אלא סמל המדינה. את המנורה הטהורה, את זאת חנוכה שאוסף את הכל וממשיך את האור הלאה.

אנחנו, תלמידי תלמידיו, מתפללים שיהיה מליץ יושר על משפחתו, ישיבתו, עלינו ועל כל עם ישראל. אנחנו נענה אחריו הנני.

הנני לתורה. לגדלות של תורה, לעמקות של תורה. שנלמד אותה אחר כך ונפיץ אותה.

הנני לאהבת ישראל. לצמצום פערים בחברה. להיענות לקטן וגדול. להיות צינור של אהבה וחום לב ללא שיפוטיות וללא ערך עצמי. הנני.

ולבסוף הנני לגאולה. זה הדבר המיוחד של בני עקיבא – הנני לגאולה! הנני לנתיבי הגשמה – אם זה בהתיישבות ואם זה בקליטת עליה אם זה בתקשורת.

"תזכרו מאין באנו", היה אומר לנו כל הזמן, ואנחנו עונים לו: "אנחנו זוכרים, רבינו, אנחנו הולכים".

יהי זכרו ברוך, אנחנו נלך לאורו.

הנני.


 
[1] כך גם שמו של הספר שכתב עליו אלישיב רייכנר.

.


By ישיבת ההסדר עכו September 21, 2025
תקציר 
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
חיילי שיעור ג׳ שלנו – עם הרבה שמחה, שירה וריקודים – מתכוננים יחד לקראת ראש השנה 🍎🍯✨ איזה יופי לראות את האחדות, הכוחות והאור שהם מביאים איתם גם מהצבא וגם מהישיבה. מצרפים כאן שני סרטונים שימלאו את הלב בהתרגשות ושמחה 💙
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
כמידי שנה אנו מקבלים את השנה החדשה הבעל"ט במנהג יפה ומיוחד - חלוקת תפוח בדבש בליווי ברכה חמה לשכנינו - תושבי עכו היקרים. זהו מעשה קטן בפשטותו, אך גדול במשמעותו, שמבטא את הרצון להתחיל את השנה בשמחה וברכה. מעבר לכך, הישיבה מהווה מקור כוח רוחני לעיר עכו ולסביבת הגליל, ומחזקת את היהדות והתורה מתוך לב נקי ורצון לעשות טוב. בדרך זו, אנו מצליחים לשלב מסורת עם חיבור לבבות, ולהאיר את השנה הקרובה באור של תורה ושמחה.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב נעם ורשנר שליט"א שימש ר"מ בישיבה במשך שבעה עשרה שנים רצופות – שנים מלאות עשייה, לימוד והשפעה עמוקה. בתקופה ארוכה זו הוא לא היה רק ר"מ שמוסר שיעורים, אלא גם דמות מחנכת, מלווה ותומכת, שהצליחה לגעת בלבבות של דורות רבים של תלמידים. במהלך שנותיו בישיבה הרב נעם בלט בסגנונו המיוחד – שילוב של עומק תורני עם רגישות חינוכית, גישה פתוחה עם דרישה לערך ולאמת. הוא לא הסתפק בהעברת שיעור עיוני, אלא השקיע זמן רב בשיחות אישיות, בהכוונה ובהקשבה אמיתית לכל תלמיד ותלמיד. בזכותו, רבים גילו מחדש את הקשר שלהם ללימוד התורה ולחיי הרוח. דמותו של הרב נעם לא התעצבה רק בין כתלי בית המדרש, אלא גם מחוצה להם. לצד עבודתו החינוכית, הרב נעם משמש במשך שנים רבות כרב סיירת גולני במסגרת שירותו במילואים. פעמים רבות נקרא לדגל, ולעיתים ולא היה נמצא בישיבה בשל מחויבותו למדינה ולעם ישראל. למרות המרחק שנכפה עליו לעיתים, תלמידיו הרגישו תמיד את נוכחותו, את מסירותו ואת דוגמתו האישית המיוחדת – אדם שמחבר בין תורה לעשייה, בין רוח למסירות נפש ממשית. הרב נעם חינך לא רק מתוך ספרים, אלא מתוך דוגמה אישית. ענווה, ישרות ואכפתיות היו טבועים בכל צעד שלו, ובכך היה לדמות מופת עבור תלמידיו – דמות של רב שהוא גם מחנך, מורה דרך ואדם פשוט. כעת, לאחר שבעה עשרה שנים, כשהרב נעם עוזב את בית הישיבה, כולנו מרגישים את גודל החיסרון. אבל לצד תחושת הגעגוע, נשארים בליבנו שיעורים, מסרים וזיכרונות שילוו אותנו תמיד. מפעל חייו בישיבה טבוע באלפי תלמידים, הנושאים את תורתו ואת דרכו איתם הלאה לכל מקום שילכו. לציון פרידה זו, הוציאה הישיבה ספר מיוחד המוקדש לרב נעם – ספר הכולל שיעורים, לצד זיכרונות ומילים חמות של תלמידים ורבנים אשר זכו לשהות במחיצתו וללמוד ממנו לאורך השנים. ספר זה הוא ביטוי קטן להוקרה גדולה על דמותו ופועלו. (התמונה צולמה בערב הפרידה בישיבה)
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב דוב זינגר – האדם המתפלל "וענית ואמרת". בשביל שאני יאמר צריך שאתם תענו, שאתם תרצו. אני לא בטוח שרציתם שאבוא, אבל הנה אני פה אתכם. במשנה במסכת בבא קמא נאמר שיש ארבעה אבות נזיקין – אנחנו יודעים מה זה שור, מה זה בור, מה זה הבער – אבל מה זה מבעה? אז ההסבר בגמרא הוא שזה אדם. איך זה אדם? כי הפסוק אומר "אם תבעיון בעיו". האדם הוא יצור בעייתי. שואל שאלות. אומרים שהאדם הוא 'הומו ספיינס', האדם החושב. אבל לפי הגמרא האדם יותר משהו חושב זה שהוא מבקש. הוא יכול להיות פה בעכו, ועוד מעט תהיה תפילת מנחה והוא יהיה בירושלים הבנויה. הוא יכול להיות חולה, להתפלל על מישהו חולה, ולראות לנגד עיניו את הישועה. האדם הוא יצור שיש לו בקשות. כשהאדם מבין שהוא יצור בעייתי. בישיבה אנחנו אומרים שיש תלמיד בעייתי, זה הבעיה שלי לא שלו. זה שיש לי בעיות, זה לא בעיה. כשלמישהו אין בעיה זו בעיה גדולה. כשמישהו מבסוט מהחיים זה בעיה. האדם חייב להסתובב בחיים עם בעיה. מה אתה רוצה? היה אמור להיות שהאדם מתחיל להתפלל, הוא מתחיל לשמוע קול מארון הקודש והוא שומע קול שאומר לו: "כן, מה אני יכול לעזור לך? מה אתה רוצה? למה נגשת?". אחרי השיעור אנשים ניגשים לשאול שאלות, אז הוא שואל. הוא מבקש. זו ההגדרה של האדם. הומו-מתפללוס. לשאול את החבר שלך לא רק מה הוא עושה, מה הוא עובד, אלא "מה הבעיה שלך?". זאת אומרת: במה אתה מתעסק? מה הרצון שלך? עת רצון. יש לי זמן ביום לשאול מה אני מבקש. מה אני רוצה הדרום קוריאונים רצו להיות חכמים כמו ישראל. חשבתי שזו אגדה אורבנית אבל בדידי הווה עובדא. הם הורידו הנחיה שצריכים ללמוד, תרגמו את גמרות שטיינזלץ, ובאו לארץ לבקר בכמה ישיבות, ביניהן הישיבה שלנו. זה היה קוריאה ברמות. הם מנסים להבין מה אתה עושה. הם חשבו שהיהודים חכמים כי הם לומדים גמרא, הם לא מבינים שהגמרא חכמה כי היהודים למדו אותה. בכל מקרה, הדבר שהם הכי התפעלו ממנו היה הלימוד בחברותא. זה נראה לנו פשוט, אבל זה הדהים אותם והגמרא בעצם היא החברותא, היא בית המדרש. אז יש חברותא, ויש תפילותא. תפילותא זה מישהו שאתה מתפלל איתו. למה הכוונה? מה זה אומר שיש מישהו שאתה מתפלל איתו? תפילותא – זה נשמע כמו תפל. אבל זו תפילה. רבי נחמן רצה שאת כל התורות נהפוך לעצות. הבנות כל תורה שהן לומדות הופכות להיות תפלות. הופכות להיות תפילות. תפילותא זה תפילדולה. תומכת לידה. מסייעת ללדת. שפרה ופועה. אדם מסתובב עם תפילה בתוכו. עם בקשה. לפעמים הבקשה כואבת וזה יוצא החוצה בצורה לא טובה, אם יש לו תפילותא טוב הוא יודע ליילד לו את הבקשה. עוזר לו לראות מה הוא בעצם מבקש. לכל אחד מאיתנו יש בקשה עמוקה שהוא רוצה לבקש. מי מוכן להיות עזר לאימון שאעבוד איתו לפני כולם? שי. אם לרב יש בקשה ונענים לו אז מקימים מצוות צדקה. שי: אנשים שאומרים שטויות סתם. הבקשה – שאנשים יחשבו לפני שהם מדברים. כך שמה? שהמידע שאני מקבל יהיה יותר אמין. ואז? החברה תהיה יותר טובה. החברה תהיה יותר מתוקנת, לא יבלבלו את המוח. אז אם יש לך חבר שאתה מרגיש שהוא מבלבל את המוח, אתה יכול לבקש ממנו? כן. מה השתנה בין התלונה לבין הבקשה? זה עצמו נובע ממקום אחר. נניח שאני התפילותא שלך – הייתי עוזר לך. איך אתה מסתובב בעולם. אפשר לבקש את זה מאנשים, ואפשר לפנות לבורא עולם, שהוא אוהב לשמוע את המילים. חלק מהיכולת שלנו לעמוד לפניו והלתפלל זה קשור לאיכות הדיבור שלנו. אם אנחנו מבלבלים את המוח אז אנחנו מבלבלים, אבל אם אנחנו מדברים מילים ממשיות אז זה נשמע אחרת. לפעמים אני יכול להיות מושג של 'מתפלל על חבירו'. אני מתפלל על שי. שי יש לו בקשה אחת שהדיבורים יהיו יותר מדויקים, שלא יסתובב בעולם עם מידע מבולבל. תנסו לראות אם אתם יכולים לעשות את זה. אם מישהו מגיע לישיבה ושואל אתכם – מה עושים בישיבה? לומדים תורה. מה זה נקרא ללמוד תורה? לדרוש את ה'. איך דורשים את ה'? אז אני מזרז את התהליכים כי אין לי סבלנות – אנחנו אומרים מילים. מייצרים הבל. העולם עומד על הבל פיהם של תינוקות של בית רבן". אנחנו משחזרים את בריאת העולם. ה' ברא את העולם בדיבור. כשאנחנו לומדים לדבר, אנחנו מנסים להבין את המילה של התורה, את המילים, את הדיבורים. אנחנו בעצם לומדים לכבד את המילים של ה', יש פה פסוק בתורה, מה העומק שלו, מה התורה רוצה מאיתנו – אז יש גם צד שני, שהוא לומד לייקר את המילים שלו. כשהוא נותן למילים כבוד, אז גם המילים שלו הופכות להיות מילים ממשיות. זה דבר גדול מאוד, כי כשהאדם מדבר אז – כמו שנאמר 'צדיק גוזר ו-ה' מקיים' – צדיק זה מי שלא מדבר סתם. כשהוא אומר מילה היא מגיעהלמקום. תחשבו שישיבה רוצה למדוד התקדמות של האדם בחמש שנות הסדר – איך מודדים את זה? מה הציר, מה המדד, שאיתו אפשר למדוד התקדמות? לומדים לדרוש את ה' – בודקים כמה דרישת ה'. עוד מדדים שמציעים לתורמים, כי התלמידים מתקדמים על הציר? מתקדמים בדיבור. זו התשובה הנכונה. בודקים כמה המילים שלנו במקום אחר. אם אנחנו לומדים לדבר דיבור מופשט, דיבור ממשי, ש-ה' ברא את העולם הזה בדיבור. למילים שלנו יש כוח. אני יכול לומר מילים סתם: 'הא אחי, בוקר טוב, מה העניינים?'. אבל אם נהיה לי כוח של ברכה, של הדיבור שמשנה מציאות: אני אומר לו 'בהצלחה במבחן שיש לך, בהצלחה באתגר שיש לך", אז המילים יוצרות מציאות, כי ה' ברא את העולם במילים. כשהאדם מתקדם בדיבור שלו, גם ביכולת ההקשבה, בקריאת התורה, מה שהתורה קוראת לנו. כשהאדם מתרגל להקשיב לקדוש ברוך הוא, הוא מתרגל להקשיב גם לחבר שלו, מתרגל להקשיב גם לאשתו, לחבררה שלו. תחשבו שהיינו חיים בחברה שלפני שצריך להגיב היה צריך להקשיב. המעבר מפינג-פונג לביליארד – מישר להגיב לתת זמן לכל אחד. אם היה קצב כזה לדיבור, והמילים היו צריכות את הפנאי שלהם להגיע ליעדן. אנחנו בישיבה לומדים קצת את השפה הזו. סיפרתי במדרשה, שהיה אצלנו בישיבה מעגל שנקרא "בליץ", בלי ציניות. יוצרים אוויר בלי ציניות. למרות שזה גברים... זה לא דורש יותר מדי. הכלל הראשון שאני מדבר אל מישהו – לא מדבר באוויר, לא מדבר לחבר'ה במחזור – אתה מפנה את הדיבור שלך למישהו. תמיד דיבור שהוא למישהו הוא. במקום לדבר על לדבר אל. ואחר כך הוא צריך לומר מה הוא שמע. לא בכל שיחה, הוא מבקש את המלח ואתה אומר לו "אני שומע שאתה מבקש את המלח", אבל בדיבורים בלי ציניות, בדיבורים היוצאים מהלב ונכנסים אל הלב, אני חוזר על המילים. "שיקוף". לחזור על מה שנאמר. "מה בו". מה כתוב. מה נאמר פה. לפני למה זה מחבר אותי. אחר כך אני מנסה להגיע לתמצית – מה בעצם אמרת. דיבור יש תמיד כוונה מאחוריו. מה בו – ומה ליבו. מה העומק. ואז "מה לי-בו", מה זה מבקש ממני. מה זה דורש ממני? 1. להקשיב. 2. שיקוף – מה בו. 3. מה ליבו – מה היסוד. התמצית. 4. מה לי-בו – מה יש לי בתוך הדבר הזה. בסוגיה הלכתית זה ברור מה זה דורש ממני, אבל בכל דבר – מה זה מזמין אותי. בכל לימוד אני שואל מה הוא אמר (מה בו?), מה בעצם הוא אמר (מה ליבו?), ומה זה בשבילי (מה לי-בו?). הייתה אצלנו מישהי שהייתה בעוטף בשמחת תורה, הייתה 35 שעות בממ"ד וסיפרה את הסיפור שלה. בסוף הסיפור שאלה אם יש שאלות. אז הם עבדו לפי הכללים וחזרו על מה שהיא אמרה – וכל אחד חזר על משפט אחד שתפס אותו בדברים שלה. והיא התחילה לבכות. היא אומרת שהיא מסתובבת עם השיחה הזו בכל הארץ ופעם ראשונה שהיא בוכה. כי היא תמיד מדברת, ופעם ראשונה שהיא שומעת את מה שהיא אומרת, כי היא שמעה את זה מחדש, היא קיבלה את התהודה של הדברים שלה. זה פגש אותה בצורה חזקה. הרבה פעמים מישהו בא להתייעץ איתי, כמובן שתמיד יש לי מה לומר לו כי יש לי זקן לבן, אז ברור שלפני שאני חוטא וישר מביא לו את התשובה, אני רק חוזר על השאלה ולפעמים הוא אומר לי "תודה הרב" והולך. מים עמוקים עצה בלב איש ואיש תבונות ידלנה – העצה נמצאת בלב האדם. האדם יודע מה הוא מבקש, והוא צריך שמישהו ידלה את זה ממנו. הקשבה פעילה, הקשבה רדיקלית, מולידה את התשובה. 'אוחילה לא-ל אחלה פני... לאדם מערכי לב ומ-ה' מענה לשון'. מה כוונת הדברים? מה זה "מענה לשון"? לאדם יש מערכי לב, ההקשבה של ה', המענה של ה', זה היכולת שלי לדבר. בגלל שיש הקשבה פה אז הדיבור שלי יכול להוולד. כשהאדם זוכה לעמוד מול ה', כשהוא חווה את ההרגשה ש-ה' שומע אותו, שהוא מוקשב, אז המערכי לב מקבל לשון. עצם המענה הוא ההקשבה. "אם שגורה תפילתי בפי" סימן שהיא מתקבלת. זה מה שאני זקוק לו. אני חש שהדברים שלי מתקבלים. "ענה ואמר", "וענית ואמרת", העניה היא בעצם העובדה שהצלחתי. אז זו התפילותא. כמו בחברותא. מה בו-מה בליבו-מה בלי-בו – מה כתוב, מה ליבת הדבר, ומה הוא רוצה להגיד לי. זה חלק מהעשיה שלנו. האדם הוא יצור שהוא עושה הרבה, אבל הוא יותר מאשר אדם שעושה אלא יומינג-בינג. אדם שהווה. אדם דבק בקדוש ברוך הוא, בהוויה. כשהוא עובד הוא בעצם הוויתו קיים. אין לנו פנאי וזמן להזכר בזה שאנחנו קיימים. המתנה הזו שיש לנו מדי יום – ה' נתן לנו מתנה עצומה – לפנות את עצמנו מהעשייה היומיומית, מהריצה היומיומית. "מה קורה איתך? מה אתה מבקש?", נגיד שאדם היה עוצר אותך ושואל מה אתה מבקש? הסידור עוזר לנו לסדר את הבקשות הכלליות שלנו, אבל תמיד צריך לחשוב איפה הבקשה המיוחדת שלי בתוך זה. זו מתנה גדולה מאוד שנמצאת בתוכנו כשאנחנו נמצאים לפני ה' יתברך. היפלא מ-ה' דבר? ה' יכול לעשות כל דבר, ה' יכול להחזיר את החטופים כל רגע, כל עם ישראל מייחל ומתפלל לזה, גם מי שאין לו זקן וכיפה, איך זה יקרה זו לא השאלה. זו דוגמה קיצונית שכולנו שותפים לה. כשהאדם נותן לבקשות האלה להיות שותפות בעת רצון שלו, אז הוא הופך להיות בן אדם אחר. האדם המתפלל הוא אדם שונה מאדם שמתנהל בעולם הזה בלי היכולת לבטא את הרצונות בעולם הזה. תודה רבה, תזכו להיות בעייתיים. למרות שאנחנו נאלצים לצאת לקרב ולהלחם, הידיים ידי עשיו, אבל הקול קול יעקב. יש לנו קול לדבר. נבקש מ-ה' יתברך שתכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה. בלי מילואים יותר מדי, בלי הפרעות. נוכל לעמוד לפני ה' ו-ה' יושיענו בקרוב.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
״ עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר ״
By ישיבת ההסדר עכו September 7, 2025
Show More