המאגר התורני
שיעורים - שיחות מוסר תשפ"ג

תקציר: תקציר: חז"ל מסבירים שפרשיית "ויהי בנסוע הארון" נועדה להפריד בין פורענות לפורענות. הפורענויות אחר כך ברורות – יש את הפורענות הגלויה של התאוות, ולפניה יש את הפורענות של ההתאוננות – אך מה היא הפורענות שלפני? בעקבות חז"ל, נעמוד על כך שהתאוות מגיעות מתוך ההתאוננות, וההתאוננות מתחילה מעצם ה"ויסעו מהר ה'".

תקציר: תקציר: חז"ל מסבירים שפרשיית "ויהי בנסוע הארון" נועדה להפריד בין פורענות לפורענות. הפורענויות אחר כך ברורות – יש את הפורענות הגלויה של התאוות, ולפניה יש את הפורענות של ההתאוננות – אך מה היא הפורענות שלפני? בעקבות חז"ל, נעמוד על כך שהתאוות מגיעות מתוך ההתאוננות, וההתאוננות מתחילה מעצם ה"ויסעו מהר ה'".

תקציר: תקציר: חז"ל מסבירים שפרשיית "ויהי בנסוע הארון" נועדה להפריד בין פורענות לפורענות. הפורענויות אחר כך ברורות – יש את הפורענות הגלויה של התאוות, ולפניה יש את הפורענות של ההתאוננות – אך מה היא הפורענות שלפני? בעקבות חז"ל, נעמוד על כך שהתאוות מגיעות מתוך ההתאוננות, וההתאוננות מתחילה מעצם ה"ויסעו מהר ה'".

תקציר: תקציר: חז"ל מסבירים שפרשיית "ויהי בנסוע הארון" נועדה להפריד בין פורענות לפורענות. הפורענויות אחר כך ברורות – יש את הפורענות הגלויה של התאוות, ולפניה יש את הפורענות של ההתאוננות – אך מה היא הפורענות שלפני? בעקבות חז"ל, נעמוד על כך שהתאוות מגיעות מתוך ההתאוננות, וההתאוננות מתחילה מעצם ה"ויסעו מהר ה'".

תקציר: אנחנו עומדים בספירת נצח בתוך ספירת העומר. הנצח היא המידה המובילה לקראת עשייה, אחרי השכל של שלושת המידות העליונות והרגשות של חסד-גבורה תפארת. שלושה מעכבים את הנצח, את הפניה לקראת עשייה – החיצוניות המובילה להרגשת עראיות שמולה עומד הנצח, הצניחה וההפסד שמולם עומד הנצחון, והצחנה והרקב של פיזור הכוחות שמולם עומד המנצח. מתוך כך, נוכל גם ללמוד לקח להתנצחויות שבדורנו.

תקציר: משנכנס אדר מרבין בשמחה, על ידי הסרת ארבע קליפות העמלק של צחוק מקולקל. הראשון הוא המקריות, המבוטאת במגילה על ידי הפור. השני הוא הציניות, הבאה לידי ביטוי בטבעת, המייצגת את הטבעיות הנמוכה האוסרת. השלישי הוא הנונסנס, איגיון, המנתק מכל הקשר והגיון, היפך ספר הזכרונות. והרביעי הוא הביוש, השיימינג, לעשות עץ גבוה חמישים אמה. רק על ידי הסרת כל הקליפות הללו, אפשר שנתהפך הכל לטובה – "אז ימלא שחוק פינו".