הרב יוסי שטרן - שיעור כללי בבא קמא - פרק ראשון - 13 - העדאת שור תם למועד

ישיבת ההסדר עכו

תקציר:

חקירה מפורסמת בהעדאת שור היא האם זה סימן או סיבה: האם לאחר שלוש נגיחות מתגלה (=סימן) שהוא בעצם שור מועד, או שהוא מתרגל ונהפך (=סיבה) לשור מועד. לאחר שנסקור את ההשלכות של שתי האפשרויות, נעלה שתי הצעות ביניים: סימן סיבתי, שלאחר שלוש פעמים התרגל ונמצא שיש פה תבנית מסוימת, וסיבה סימנית, שהשלוש פעמים יוצרים את האפשרות של המסוגלות להתגלות ולהתקיים. 




דף מקורות סיכום השיעור להורדה

העדאת שור תם למועד

בבא קמא פרק א' - שיעור כללי 13 - הרב יוסי שטרן


 

א. מבוא

1. שאיפתנו שלעולם כולו יהיה טוב

נפתח בהתייחסות לרעידת האדמה שהתרחשה אתמול[1]. אנחנו מתפללים להצלחת כוחות החילוץ ולרפואת הפצועים. יש קולות שמזכירים לנו שאלו מדינות שעוינות אותנו, ואנחנו אומרים: כשצריך להלחם אנחנו נלחמים, אבל דווקא כשיש אסונות כאלה אנחנו יכולים להראות את שאיפתנו שבכל העולם ולכל העולם יהיה טוב.


2. בין תם למועד

אנחנו עוסקים היום בשור תם ושור מועד, נושא שמעסיק מאוד את חז"ל במסכת. מופיע גם בסיום המסכת, וגם במשנה הבאה של חמישה תמים ומועדים:

"מה בין תם למועד? אלא שהתם משלם חצי נזק מגופו, ומועד משלם נזק שלם מן העליה"                                                  (בבא קמא א', ד')

פגשנו את הנושא הזה בקצרה בתחילת המסכת, כשסקרנו את האבות, ואת הקרן כאבי אבות, שכתבו אותה "כדי לחלק בין תמה למועדת" (ה:). נושא זה מופיע גם בהמשך המסכת באריכות מאוד.


3. חצי נזק תם קנס ייחודי או ממון

המחלוקת היסודית מופיעה בגמרא בדף טו:

"אתמר פלגא נזקא, רב פפא אמר ממונא רב הונא בריה דרב יהושע אמר קנסא[2]. רב פפא אמר ממונא, קסבר סתם שוורים לאו בחזקת שימור קיימן, ובדין הוא דבעי לשלומי כוליה, ורחמנא הוא דחס עליה דאכתי לא אייעד תוריה. רב הונא בריה דרב יהושע אמר קנסא, קסבר סתם שוורים בחזקת שימור קיימי, ובדין הוא דלא לשלם כלל, ורחמנא הוא דקנסיה כי היכי דלנטריה לתוריה"                                                                (טו.)

הנפקא מינא הראשונית לשאלה האם זה קנס או ממון, היא "מודה בקנס פטור". שור שנגח והבעלים הודו לפני שעמד בדין - פטור. האם "אין משלם על פי עצמו".[3] הגמרא ממשיכה לגבי דיון בצרורות, שמי שיודה בצרורות ייפטר, לכן לא כללנו בקנס את כל מי שמשלם פחות.[4]

הסיבה במקרה שלנו שאין פה תיובתא, היא כי זה בעצם יותר ממה שהזיק. עקרונית הוא לא צריך לשלם כלל, ולכן גם החצי שנותן הוא יותר ממה שהזיק. לכן זה יכול להתאים לברייתא.

המאירי מתעסק בשאלה זו, ומביא שיש מי שרצה להציע שחצי נזק של תם אכן משתלם גם במודה בקנס:

"הרבה כתבו בשם גדולי המפרשים בסוף פרק שלישי שחצי נזק של תם משתלם על פי הודאתו הואיל וקרן הוא ואינו דומה לשאר קנסות ותמהו עליהם שהרי בסוגיא זו הקשו למי שאמר שהוא קנס ממה שאמרו המית שורי את פלוני או שורו של פלוני הרי זה משלם על פי עצמו וכן אמרו בפרק שור שנגח מ' ב' אם תם הוה מודינא ומפטרנא ומ"מ לא כתבו דבר זה מעולם והם טעו בנוסח דבריהם ומה שכתבו הוא שחצי נזק בבית דין אומרין לו לך ושלם אם הודה אלא שאין כופין אותו מה שאין כן בשאר קנסות שאין אומרין לו שלם כלל ואי תפס לא מפקינן מיניה אבל שאר קנסות כל שהודה מוציאין מידו אף בתפס כך כתבוה בתשובת שאלה ואף בזו יש חולקין לומר שאין אומרין לו שלם כלל ולענין המית שורי את פלוני אם משלם כופר אם לאו יתבאר בפרק רביעי"                                       (טו: ד"ה והרבה כתבו)

בעקבות המאירי, ניתן למנות כמה הבדלים אפשריים בין קנס רגיל לקנס של שור תם: [5]

  1. בשור תם הוא פטור בדיעבד אבל אומרים לו "לך שלם". צריכים להבין, במה זה שונה משאר דיני הקנס?!
  2. אם תפס סתם כך בקנס לא יכול להשאיר אצלו, אבל בקנס שור תם יכול.
  3. בד"כ אין נשבעים על קנסות אבל על קנס שור תם נשבעים
  4. אין מעמידין אפוטרופסים ליתומים לקנסות, ופה פסק הרמב"ם שכן.

כפי שנראה, העובדה שמדובר פה בקנס חריג תשפיע גם על שאלת היסוד בה נעסוק בחלק השני – סימן או סיבה.

 

4. בחזקת שימור או לא

הגמרא תולה את המחלוקת האם חצי נזק קנס או ממון בשאלה האם "סתם שוורים בחזקת שימור" או לא. לכאורה, שאלה זו משליכה ישירות על השאלה בה נעסוק בחלק השני של השיעור, האם העדאת שור היא סימן או סיבה:

א.    אם סתם שוורים בחזקת שימור, אז תהליך ההעדאה בעצם יוצר את ההזקה של השור.

ב.    אם סתם שוורים לא בחזקת שימור, אם תהליך ההעדאה הוא הסימנים לכך.

אולם, לאור מה שלמדנו, שהקנס הוא יותר עצמי, מסתבר שיש מורכבות בין סימן לסיבה – יש כח בהעלם, ויש אופן של התרגלות. במילים אחרות, כבר אופי הקנס מורה על מצב הביניים של השור התם.

כעת נעסוק בחקירה העקרונית של סימן או סיבה, ובחלק השלישי נעמוד על אפשרויות הביניים.


ב. סימן או סיבה - החקירה היסודית

1. חקירת היסוד

הסוגיה הזו היא סוגיית יסוד של סימן או סיבה. בסוף השיעור נבין שיש סימן סיבתי ויש סיבה סימנית, אך חקירת היסוד היא בעצם מה קורה לשור תם לאחר שנגח שלוש פעמים:

  1. התרגלות-סיבה: אחרי שלוש נגיחות נוצרה התנייה, ועכשיו הוא כבר התרגל בצורה זו או אחרת לנגוח.
  2. התגלות-סימן: פעם אחת או פעמיים זה מקרה, פעם שלישית התגלה שהוא שור נגח ("או נודע").

שאלה זו היא שאלת היסוד בעולם של סגולה או בחירה, גורל או ייעוד (בלשון הגרי"ד) – האם יש אפשרות להשתנות? האם אנחנו חושבים שהאדם היה כך תמיד, או שעכשיו הוא נהיה כזה? מה משפיע יותר סביבה או תורשה

שאלה זו משפיעה על השאלה איך יוצאים מזה, איך מתקנים את זה[6]. האם מדובר במרחב הבחירי של האדם, שהתמכר לדבר והתרגל אליו, או שבאמת יש דברים שקיימים כבר אצל האדם. לצערנו, לפעמים האבחון של האדם כמי שיש לו קשיים ובעיות שבתוכו ולא נתונות לבחירתו, לפעמים זה נותן לאדם את האפשרות לברוח מלקיחת אחריות. מהצד השני, לפעמים יש סימנים שצריכים להבין שהם סימנים ולא רק סיבתי, אפשר ללמוד מהחוץ על הבפנים.[7]

בכל אופן, בנוגע לשור ברור שיש הבדל בין הדברים, ואפשר כמעט כל מחלוקת לתלות בשאלה האם תהליך ההעדאה וממילא החזרה, לתלות בשאלה הזו - האם זה בירור מה היה, או שזה יצירת הדבר שיהיה. נתבונן בשיטות כפי שהם מובאות בעיניי השור, נסקור מספר השלכות הלכתיות שונות.


2. השלכה 1: הגדרת שור תם

המשנה שכבר ראינו לעיל, מזכירה לנו ששור תם משלם רק חצי נזק, ורק מגופו.

יש פה מהות, שדיברנו עליה בשיעור הכללי על קרן[8] - האם ההגדרה הבסיסית של קרן זה "משונה", או כוונתו להזיק.

  א.    משונה=סימן. משונה קשור להתגלות, לסימן. בפעמים הראשונות שמשהו קורה אנחנו מתפלאים, אחרי 3 פעמים זה כבר לא משונה, כי התגלה והתברר שהוא אחר.

  ב.    כוונה להזיק=סיבה. כוונה להזיק ראינו שזו הגדרה ששייכת לשור, ועקרונית לא הייתי משלם כלום כי זה מיוחס לשור, וגם כשאני משלם זה מגופו - קחו את השור! הדין הוא עם השור, כמו שלמדנו בשיעור הכללי (הערה 7). יוצא שהתהליך הוא כוונה, לא בין משונה ללא משונה – ולאחר שלוש פעמים זה הופך להיות כבר אחריות של הבעלים.

כלומר, שני דינים הקלה התורה בשור תם. חצי נזק – מכוון להיותו משונה, ולפיו תהליך העדאה הוא סימני להוכיח שאינו משונה.

 והדין היותר מהותי[9] ששור תם משלם רק מגופו הוא מורה על תכונת הכוונה להזיק והאופן הסיבתי שהשור נעשה נגחן והאחריות עובר לבעלים.


3. השלכה 2: איך נהיים מועד ואיך חוזרים להיות תם?

במשנה בפרק השני נאמר:

"איזה הוא תם ואיזה הוא מועד? מועד כל שהעידו בו שלשה ימים, ותם משיחזור בו שלשה ימים, דברי רבי יהודה. רבי מאיר אומר, מועד שהעידו בו שלוש פעמים, ותם כל שיהו התינוקות ממשמשין בו ואינו נוגח" (משנה ב', ד')

הגמרא מביאה ברייתא להסבר שיטת רבי מאיר, האומרת את המשפט הבא:

"דתניא א"ר מאיר ריחק נגיחותיו חייב קירב נגיחותיו לא כל שכן" (כג:-כד.)

לעומתו, רבי יהודה, שמצריך 3 פעמים, מצריך שיהיה גם בשלושה זמנים שונים. זה מתאים יותר לסיבתיות, כי כדי לרכוש ולייצר משהו צריך משך ותהליך.

אם כן הדבר תלוי בשאלה האם זה סימן או סיבה:

  1. סיבה: צריך לרכוש את המצב של להיות שור נוגח, זה לוקח זמן. צריך הפסקה בין לבין - צריך ריחק נגיחותיו. זו שיטת רבי יהודה: מי שאומר שזה סיבה, יכול להבין שיש פה תהליך שיכול לשנות את המצב שלו. וכיוצ"ב תהליך הופכי להפקיע את ההבניה שנוצרה ולכן בשלוש ימים שלא נגח חוזר לתמותו
  2. סימן: מתברר שהוא שור נגחן, גם בזה אחר זה אפשרי. זו שיטת רבי מאיר.

מי שיגיד שזה סימן מובהק, לכאורה היה אמור לא לאפשר בכלל חזרה?! הרי זה סימן, זה עוד פעם יצא! אכן, לשיטה זו צריך טיפול שורש לתקן. גם אם אפשר חזרה, מן הסתם נצטרך חזרה משמעותית יותר - ולכן רבי מאיר מביא גדר אחר:

"שיהיו הילדים משמשמים בו ואינו נוגח"                           (משנה שם)

פה צריך משהו לצד השני. איך זה עובד? אולי בגלל שמתברר שהוא לא שור מזיק, כי עובדה שהילדים משחקים בו. או שמראש זה לא היה סימן לבד, היה פה משהו יותר עמוק - וצריך לעקור אותו ממקום יותר עמוק. אנחנו נביא סימן יותר עמוק, שילדים ישחקו איתו, ושהצלחת להביא אותו למקום אחר. ולפי הדברים בהמשך של גדר הביניים, יתבאר יותר.

 

4. לשון מועד

נדמה, שאפילו את הלשון "מועד" ניתן להסביר על פי שני הדרכים שראינו – סימן או סיבה:

  1.     סימן – מועד הכוונה שהעידו בו. אחרי שהעידו בו מתברר שהוא היה כזה, רק לא ידענו עד העדות.

  2.     סיבה – ייעוד, מיועד, נהיה שור שייעודו הוא היזק.

כפי שנראה בהמשך, הסוגיה שלנו היא סוגיית היסוד של חזקת ג' פעמים בשאר דברים, כך שלמעשה שאלה זו, של מה גדר מועד, תהיה בעלת משמעות בסוגיות רבות.

 

5. השלכה 3: מסר לשומר – הגרש"ש

רבי שמעון שקופ מאריך בהסבר שאלת יסוד זו, ומביא נפקא מינה: אדם מסר לשומר שור, והוא נגח 3 פעמים אצל השומר:

1.     סימן - השומר יכול להתרעם על בעל הבית שהביא לו שור נגחן! התברר שהשור הוא לא תמים כפי שהוא נראה, אלא שור מועד ובעייתי.

2.     סיבה - בעל הבית מתרעם על השומר, שאצלו השור הפך להיות נוגח! אצל השומר נוצר משהו חדש. ואפשר שיצטרך לשלם לו את הפער אם יגח

                                                 

6. השלכה 4: אמירת משיב הרוח

כאמור, נחלקו התנאים בשאלת "קירב נגיחותיו". המהר"ם מרוטנבורג פסק (הוב"ד בתשב"ץ קטן רכ"ה ועוד), שאם האדם אומר בשמיני עצרת 90 פעמים "מחיה מתים אתה רב להושיע משיב הרוח ומוריד הגשם", הוא כבר יגיד כך בתפילות הבאות, וממילא אם האדם לא בטוח אם אמר או לא יכול להניח שאמר. את הדבר הוא מבסס על הכלל של "קירב נגיחותיו לא כל שכן"

רבינו פרץ דוחה זאת (תשב"ץ שם בהג"ה), ולכאורה הם חולקים באותה מחלוקת שראינו:

1.     סיבה – מהר"ם: גם בשור המטרה היא התרגלות, ולכן אפשר ללמוד מאחד לשני.

2.     סימן – רבינו פרץ: בשור זה לא מהלך של התרגלות אלא סימן.

אולם, הבית יוסף מביא שלוש שיטות בנושא:

"וכתב ה"ר דוד אבודרהם שטעמו של ה"ר פרץ משום דשאני גשם שהדבר תלוי בהרגל לשונו ואע"פ שהרגיל לשונו לומר מתחילת אתה גבור עד משיב הרב לבדו בלא ברכה ראשונה דמגן, לא הוי חזקת הרגל כשמתחיל להתפלל כסדר ברכת מגן ואחר כך אתה גבור.

ורבינו הגדול מהר"י אבוהב ז"ל כתב שטעמו של ה"ר פרץ משום דלא דמי דהתם שהוא לטבע רע שזה השור [הוא נגחן] הנה כשיעשה הנגיחה בקרוב מורה שהוטבע בו זה בקנין, מה שאין כן אילו היה עושה אותו בהרחבה שיש לנו לומר בכל אחד מהם מקרה הוא, אבל כאן הדבר תלוי בהרגל הלשון והלשון אינו מורגל כל כך כשיעשה דבר אחד בקירוב.

והרא"ש נוטה לסברת הר"מ ונראה כדבריו, שהרי הרגל הלשון אינו אלא מצד הטבע המורגל באדם והרי הוא כמו שור נגח..."    (בית יוסף או"ח קי"ד, ט')

השיטות הן:

   1.     אבודרהם: גם בשור התרגלות, אבל פה זה לא הרגל מספיק.

   2.     מהר"י אבוהב: כמו שהסברנו - לדעת רבינו פרץ בשור זה לא התרגלות אלא סימן, וזה לא שייך בבני אדם.

   3.     הרא"ש: הרגל הלשון אינו אלא מצד הטבע המורגל באדם – ולכן זה כמו שור נגח.

צריך קצת עיון בדברי הרא"ש. העקרון שגם בברכה יש מן 'סימניות', שאדם עובר לתצורת חורף, ויש דפוסים לזה. האמירה הרוטינית מוודאת שהאדם נמצא מצד הטבע המורגל בו.

בהגדרות אלו נאריך בחלק הבא של השיעור, בעקבות הדיון בשאר דיני החזקות.

 

ג. סימן סיבתי וסיבה סימנית

1. שאר חזקות

לכאורה היה ברור לרבינו פרץ ששור זה ראיה. כך צריך להגיד, לכאורה, כשלומדים משור המועד את דיני החזקות, בסוגיה ביבמות (סה.).

כידוע, אם אישה לא יולדת 10 שנים בעלה יכול לגרשה. אחר כך יכולה להתחתן עוד פעם, אבל פעם שלישית לא, כי יש חזקה (לדעת רבי). זו מחלוקת בין רבי לרשב"ג צריך ג' פעמים - גם לגבי ברית מילה, אם "מתו אחיו מחמת מילה" האם 2 או 3. כך גם באישה קטלנית, וכך גם בשור מועד:

   1.     לדעת רבי - חזקה בשתים.

  2.     לדעת רשב"ג - חזקה בשלוש.

מה המשמעות של אישה קטלנית? הגמרא מתלבטת האם המעיין גורם, או המזל גורם: האם משהו בקשר שלהם, או מזל מלמעלה.

לכאורה החזקות הם של סימן ולא של סיבה:

  1. מתו אחיו מחמת מילה מעיד לכאורה שיש משהו במשפחה, ולא שייך לטעון שהתרגלו לכך.
  2. אישה קטלנית לכאורה מראה שיש משהו בעייתי, כך גם אישה עקרה.

לכאורה אם זה סימן, וזה נראה די ברור כסימן, אז שואלת הגמרא האם הבעל הראשון יכולים לתבוע אותם כי גילו עכשיו שהיא לא יכולה ללדת, וזה מקח טעות, תשלם לו כתובתה:

"איבעיא להו נישאת לרביעי והיו לה בנים מהו דתיתבעיה לשלישי" (יבמות סה.)

הגמרא דוחה אז ואומרת שזה אמנם סימן, אבל אולי הוא הופיע עכשיו:

"אלא אמרינן השתא הוא דברייתא (שהבריאה)"                            (שם)

רואים שגם כסימן אינו מוחלט ואין יכולת לומר מה היה בעבר

הגמרא שם אומרת שבשור המועד ווסתות פוסקים כמו רשב"ג שצריך ג' פעמים

"א"ל רב יוסף בריה דרבא לרבא בעי מיניה מרב יוסף הלכה כרבי ואמר לי אין הלכה כרבן שמעון בן גמליאל ואמר לי אין אחוכי אחיך בי א"ל לא סתמי היא ופשיט לך נישואין ומלקיות כרבי, וסתות ושור המועד כרבן שמעון בן גמליאל"                                                                     (שם סד:)

וסתות - אם אישה רואה שלוש פעמים באותו תאריך, זה התאריך שלה, השלכות שונות לעניין טומאה ולעניין איסור מתי הריחוק בין איש לאישתו, ולמתי חוששים שתראה עוד.

יש סוגים שונים של 'וסתות':

  1. וסת הגוף - זו וסת שדומה לסיבתיות, בגלל הקפיצה, מאכל וכיוצ"ב
  2. וסת התאריך - זו וסת שדומה לסימן, ראיה.[10]
  3. וסת הפלגה - הפער בין הראיה הקודמת - זה יכול להיות סימן,

לאור הערבוב בין האפשרויות, ולאור מה שראינו בחלק הראשון על אופי הקנס בשור תם, נראה להציע שתי הגדרות חדשות: "סימן סיבתי" ו"סיבה סימנית" – על פי סוגיית מועד לחלק מהדברים, ולאור חזקת הבתים.


2. סימן סיבתי

במשנה נאמר:

"מועד לאדם אינו מועד לבהמה, מועד לקטנים ואינו מועד לגדולים, את שהוא מועד לו משלם נזק שלם, ואת שאינו מועד לו משלם חצי נזק" (משנה בבא קמא ד', ב')

מדוע "מועד לקטנים" אינו נחשב "מועד לגדולים"?

  1. אם זה ענין של סימן - אז זה יכול להיות שיש לו משהו ספציפי מול קטנים.
  2. אם זה ענין סיבתי, שנרכש ענין של נזק - אז צריך לשאול: האם נרכש לו משהו דווקא עם קטנים? אפשר גם להיות מועד לימי חול ולא לשבתות וכו'. איך זה מסתדר?

מסתבר שגם בצד הסיבתי יש סימן מסוים. אתה מתחיל עם הנגלה שאתה רוכש, ואז נדבק בך דפוס שיותר מדויק לך. התרגלת לנגוח קטנים, אז מעכשיו מסתבר שיש לך דפוס מסוים. אתה בונה על משהו יותר עמוק שמתעורר בך.

כך החזרה – אנו פוסקים כמו רבי יהודה לגבי הפיכת השור למועד של שלושה ימים של חינוך והתרגלות. חזרתו לא תהיה שלושה ימים (כמו שמעשן לא נגמל אחרי שלושה ימים של חוסר עישון), אלא צריכים כבר לטפל בעומק של הדברים, במה שעומד מאחורי זה. כדברי רב הונא המפורסמים:

"דאמר רב הונא כיון שעבר אדם עבירה ושנה בה הותרה לו. הותרה לו סלקא דעתך?! אלא נעשית לו כהיתר"                                      (קידושין מ.)

האדם מתחיל מהרגל והפך להיות משהו סימן, ולכן לא יעזור לעשות 3 פעמים. זה סימן סיבתי.

אם אתה מבין שיש פה דפוסים, שלא אתה שולט בהם אלא הם בך, יש מנגנון איפה שהוא אצל השור שפועל לסירוגין - אז יש פה סיבה שהיא גם סימן. עכשיו המשימה תהיה לעקור את מה שעומד מאחורי זה.


3. סיבה סימנית

בפרק חזקת הבתים בבבא בתרא, אנו לומדים שאדם טוען שקנה שדה וישב שם שלוש שנים, אם אין לו שטר וטוען שקנה נאמן. זה שהוא שלוש שנים ישב שם, אלו שלוש שנים שמספקים לו ראיות, שלוש פעמים, של ראיה מצטברת. זה לא קנין, כי "כל חזקה שאין עמה ראיה, אינה חזקה" (משנה בבא בתרא ג', ג'). כאן מצינו דברים מפתיעים – קישור בין חזקת שלוש שנים של קרקע, לחזקת שור המועד:

"אמר ר' יוחנן: שמעתי מהולכי אושא שהיו אומרים, מנין לחזקה ג' שנים משור המועד"                                                                                                                                                                  (בבא בתרא כח.)

לומדים משור המועד, מה שאומר שזה ראיה. שהרי קיי"ל "חזקה שאין עמה טענה אינה חזקה" כלומר השנים אינם קניין ואינם גורמות את הבעלות אלא הם סימן וראיה לנכונות הטענה.

אולם, יש הלכה שעומדת בסתירה לזה: לפי רבא, אם אדם טוען שהקרקע שלו והוא עיבד את רוב השדה חוץ מבית רובע (בבא בתרא כט:). לכאורה אם זה סימן אז הקרקע היא אחת - אבל ההלכה היא שכל הקרקע שלו היא חוץ מבית רובע.

מדוע? חייבים להכניס שיש פה מימד קנייני, שהמקום של רובע לא נחשב. במילים אחרות, זה לא רק סימן, אלא גם התרחש משהו.

הרמב"ן גם אומר שלא ברור איך למדו הולכי אושא שור המועד מחזקת 3 שנים, שהיא לכאורה התרגלות. הרמב"ן אומר ששלוש השנים הוא קנה את זה להיות מוחזק כבעלים:

"משור המועד. לא נתחוור לי מאי ענין זו לזו, אבל נראה שלכך הקישום לומר כשם ששור המועד כיון שנגח שלש נגיחות יצא מאותה חזקה של תמות אף כאן יצאה שדה זו מחזקה של מוכר וכיון שיצאת מחזקת המוכר עליו להביא ראיה שלא מכרה שהרי זה מוחזק ועומד"             (רמב"ן בבא בתרא כח.)

בסוף השאלה של מי הקרקע, אבל הוא קנה את זכות הבעלות לענין מי הראיה.

מסתבר שאין כאן סימן או סיבה מובהקים אלא הסיבתיות של השלוש שנים מאפשר את המעמד ה'סימני' לומר מי הבעלים. כך גם בהעדאת שור

יש סיבה סימנית - אחרי שעשית 3 פעמים, איפשרת לזה להתגלות[11]. כאמור, יש גם סימן סיבתי - שלושת הפעמים האלה יצרו מנגנון, ויש פה סיבה סימנית, ששלושת הפעמים האלו גילו נטיה שיש לשור, שהסתתרה, הייתה בהעלם, ועכשיו היא בגילוי[12].

בשור המועד, גם אם נתייחס לזה כסימן שהתברר שהיה פה, יכול להיות שהשואל יצטרך לשלם (בדיון של הגר"ש שקופ). אם זה סיבה בוודאי, כי אצלך זה נוצר, אבל גם אם נגיד שזה סימן, שהתגלה, למה אצלי זה לא התגלה? התשובה לפי הגישה של "סיבה סימנית היא שאתה אפשרת לזה להתגלות, ואצלי לא היה מתגלה לעולם. אתה אפשרת ופתאום זה התפרץ, ועכשיו אני צריך לעקור אותו ('רשות משנה').

בסוף הדברים נמצאים על הרצף, וצריכים להחליט האם זה סימן סיבתי או סיבה סימנית.

===


 
[1] השיעור הכללי נאמר יום וחצי לאחר רעש האדמה בטורקיה ובצפון סוריה, שגבה את חייהם של אלפי בני אדם.

[2] קנס של התורה זה אומר שעקרונית צריך לשלם פחות, אבל משלם יותר. כמו גנב שמשלם פי שתים וכו'. אז גם פה, היה אמור לא לשלם כלל, אבל משלם חצי כדי להחמיר שישמור על שורו. נדון בכך בהמשך.

[3] אדם שמודה שהשור נגח לא ישלם כלום! מה מועיל הקנס? הרי כל אחד יבוא ויודה ששורו נגח!

[4] וראו בשיעור 5 – כוונה להזיק בעבד ואמה, שם הבאנו את הגדרתו של הרב קוק בנוגע לצרורות, והסיבה שזה תיובתא בצד הנגלה, אבל בפועל זה הלכתא:

"סברות כאלה צריכות כמה הסברות כדי להעמידן ואינן נמסרות לכל, והיו טועים לומר דהוי פחות ממה שהזיק… וה"נ גרמא אזיק כמו גופו, דעצם מהות כחו הוא ממוצא בין גופו לגרמא ויש בו מענין שניהם ככל הממוצעים, אבל מ"מ לא ניתן דבר כזה להאמר בסגנון של תלמוד בבלי"                                                 (אגרות הראי"ה ק"ג)

[5]
 


[6] זה נכון על טיפול בילדים שיש להם קושי - אם אני חושב שהקושי לא מבחירתו, אז אני מחפש למצוא מתוך הלא מודע של האדם מה קורה, ואם זה ממנו אני אחפש מטפל שיועיל לשנות את ההתנהלות התלויה בבחירתו.

[7] העולם הפוסט מודרני רואה איש ואישה כאותו דבר, אולי למעט הגוף. לגברים שהיה נח למשטר את הנשים לומר את זה. אנחנו מאמינים שיש נפש נשית ומנטליות נשית. במילים אחרות, יש דברים שהם מהותיים לאדם, שהם באמת מעידים על שוני פנימי.

[8] ראו בבא קמא שיעור כללי 3, מצמיח קרן ישועה.

[9] תם שחבל באדם משלם נזק שלם לדעת ר"ע אבל מודה שמשלם מגופו ולא מהעלייה.

[10] זה דומה קצת ל'מזל' באשה קטלנית כי התאריך תלוי בקידוש החודש ולא בהפלגה טבעית קבועה בגוף

[11] לפעמים בחרת לא להתייחס למשהו מסוים שיש בך, ואולי זה דווקא מה שנתן לך את האפשרות לא לפתוח את זה. דווקא המקום שנותנים לדבר גורם לו לצאת.

אדם נולד עם כישרון מוזיקלי: אם הוא יעשה את זה שלוש פעמים הוא צריך כדי להוציא מהכח אל הפועל, זה סיבה סימנית - המקור הוא סימן, אבל בלי הסיבה הוא לא היה מוציא את זה.

[12] נושא זה חשוב מאוד בנוגע לנטיות למינהם שיש אצל אנשים. לא כל דבר צריך להיות מטופל בגוף עצמו על ידי התערבות גופנית או כדורים. יש דרכים טיפוליים או התנהגותיים לא לאפשר לנטיה להתפרץ.



By ישיבת ההסדר עכו September 21, 2025
תקציר 
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
חיילי שיעור ג׳ שלנו – עם הרבה שמחה, שירה וריקודים – מתכוננים יחד לקראת ראש השנה 🍎🍯✨ איזה יופי לראות את האחדות, הכוחות והאור שהם מביאים איתם גם מהצבא וגם מהישיבה. מצרפים כאן שני סרטונים שימלאו את הלב בהתרגשות ושמחה 💙
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
כמידי שנה אנו מקבלים את השנה החדשה הבעל"ט במנהג יפה ומיוחד - חלוקת תפוח בדבש בליווי ברכה חמה לשכנינו - תושבי עכו היקרים. זהו מעשה קטן בפשטותו, אך גדול במשמעותו, שמבטא את הרצון להתחיל את השנה בשמחה וברכה. מעבר לכך, הישיבה מהווה מקור כוח רוחני לעיר עכו ולסביבת הגליל, ומחזקת את היהדות והתורה מתוך לב נקי ורצון לעשות טוב. בדרך זו, אנו מצליחים לשלב מסורת עם חיבור לבבות, ולהאיר את השנה הקרובה באור של תורה ושמחה.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב נעם ורשנר שליט"א שימש ר"מ בישיבה במשך שבעה עשרה שנים רצופות – שנים מלאות עשייה, לימוד והשפעה עמוקה. בתקופה ארוכה זו הוא לא היה רק ר"מ שמוסר שיעורים, אלא גם דמות מחנכת, מלווה ותומכת, שהצליחה לגעת בלבבות של דורות רבים של תלמידים. במהלך שנותיו בישיבה הרב נעם בלט בסגנונו המיוחד – שילוב של עומק תורני עם רגישות חינוכית, גישה פתוחה עם דרישה לערך ולאמת. הוא לא הסתפק בהעברת שיעור עיוני, אלא השקיע זמן רב בשיחות אישיות, בהכוונה ובהקשבה אמיתית לכל תלמיד ותלמיד. בזכותו, רבים גילו מחדש את הקשר שלהם ללימוד התורה ולחיי הרוח. דמותו של הרב נעם לא התעצבה רק בין כתלי בית המדרש, אלא גם מחוצה להם. לצד עבודתו החינוכית, הרב נעם משמש במשך שנים רבות כרב סיירת גולני במסגרת שירותו במילואים. פעמים רבות נקרא לדגל, ולעיתים ולא היה נמצא בישיבה בשל מחויבותו למדינה ולעם ישראל. למרות המרחק שנכפה עליו לעיתים, תלמידיו הרגישו תמיד את נוכחותו, את מסירותו ואת דוגמתו האישית המיוחדת – אדם שמחבר בין תורה לעשייה, בין רוח למסירות נפש ממשית. הרב נעם חינך לא רק מתוך ספרים, אלא מתוך דוגמה אישית. ענווה, ישרות ואכפתיות היו טבועים בכל צעד שלו, ובכך היה לדמות מופת עבור תלמידיו – דמות של רב שהוא גם מחנך, מורה דרך ואדם פשוט. כעת, לאחר שבעה עשרה שנים, כשהרב נעם עוזב את בית הישיבה, כולנו מרגישים את גודל החיסרון. אבל לצד תחושת הגעגוע, נשארים בליבנו שיעורים, מסרים וזיכרונות שילוו אותנו תמיד. מפעל חייו בישיבה טבוע באלפי תלמידים, הנושאים את תורתו ואת דרכו איתם הלאה לכל מקום שילכו. לציון פרידה זו, הוציאה הישיבה ספר מיוחד המוקדש לרב נעם – ספר הכולל שיעורים, לצד זיכרונות ומילים חמות של תלמידים ורבנים אשר זכו לשהות במחיצתו וללמוד ממנו לאורך השנים. ספר זה הוא ביטוי קטן להוקרה גדולה על דמותו ופועלו. (התמונה צולמה בערב הפרידה בישיבה)
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב דוב זינגר – האדם המתפלל "וענית ואמרת". בשביל שאני יאמר צריך שאתם תענו, שאתם תרצו. אני לא בטוח שרציתם שאבוא, אבל הנה אני פה אתכם. במשנה במסכת בבא קמא נאמר שיש ארבעה אבות נזיקין – אנחנו יודעים מה זה שור, מה זה בור, מה זה הבער – אבל מה זה מבעה? אז ההסבר בגמרא הוא שזה אדם. איך זה אדם? כי הפסוק אומר "אם תבעיון בעיו". האדם הוא יצור בעייתי. שואל שאלות. אומרים שהאדם הוא 'הומו ספיינס', האדם החושב. אבל לפי הגמרא האדם יותר משהו חושב זה שהוא מבקש. הוא יכול להיות פה בעכו, ועוד מעט תהיה תפילת מנחה והוא יהיה בירושלים הבנויה. הוא יכול להיות חולה, להתפלל על מישהו חולה, ולראות לנגד עיניו את הישועה. האדם הוא יצור שיש לו בקשות. כשהאדם מבין שהוא יצור בעייתי. בישיבה אנחנו אומרים שיש תלמיד בעייתי, זה הבעיה שלי לא שלו. זה שיש לי בעיות, זה לא בעיה. כשלמישהו אין בעיה זו בעיה גדולה. כשמישהו מבסוט מהחיים זה בעיה. האדם חייב להסתובב בחיים עם בעיה. מה אתה רוצה? היה אמור להיות שהאדם מתחיל להתפלל, הוא מתחיל לשמוע קול מארון הקודש והוא שומע קול שאומר לו: "כן, מה אני יכול לעזור לך? מה אתה רוצה? למה נגשת?". אחרי השיעור אנשים ניגשים לשאול שאלות, אז הוא שואל. הוא מבקש. זו ההגדרה של האדם. הומו-מתפללוס. לשאול את החבר שלך לא רק מה הוא עושה, מה הוא עובד, אלא "מה הבעיה שלך?". זאת אומרת: במה אתה מתעסק? מה הרצון שלך? עת רצון. יש לי זמן ביום לשאול מה אני מבקש. מה אני רוצה הדרום קוריאונים רצו להיות חכמים כמו ישראל. חשבתי שזו אגדה אורבנית אבל בדידי הווה עובדא. הם הורידו הנחיה שצריכים ללמוד, תרגמו את גמרות שטיינזלץ, ובאו לארץ לבקר בכמה ישיבות, ביניהן הישיבה שלנו. זה היה קוריאה ברמות. הם מנסים להבין מה אתה עושה. הם חשבו שהיהודים חכמים כי הם לומדים גמרא, הם לא מבינים שהגמרא חכמה כי היהודים למדו אותה. בכל מקרה, הדבר שהם הכי התפעלו ממנו היה הלימוד בחברותא. זה נראה לנו פשוט, אבל זה הדהים אותם והגמרא בעצם היא החברותא, היא בית המדרש. אז יש חברותא, ויש תפילותא. תפילותא זה מישהו שאתה מתפלל איתו. למה הכוונה? מה זה אומר שיש מישהו שאתה מתפלל איתו? תפילותא – זה נשמע כמו תפל. אבל זו תפילה. רבי נחמן רצה שאת כל התורות נהפוך לעצות. הבנות כל תורה שהן לומדות הופכות להיות תפלות. הופכות להיות תפילות. תפילותא זה תפילדולה. תומכת לידה. מסייעת ללדת. שפרה ופועה. אדם מסתובב עם תפילה בתוכו. עם בקשה. לפעמים הבקשה כואבת וזה יוצא החוצה בצורה לא טובה, אם יש לו תפילותא טוב הוא יודע ליילד לו את הבקשה. עוזר לו לראות מה הוא בעצם מבקש. לכל אחד מאיתנו יש בקשה עמוקה שהוא רוצה לבקש. מי מוכן להיות עזר לאימון שאעבוד איתו לפני כולם? שי. אם לרב יש בקשה ונענים לו אז מקימים מצוות צדקה. שי: אנשים שאומרים שטויות סתם. הבקשה – שאנשים יחשבו לפני שהם מדברים. כך שמה? שהמידע שאני מקבל יהיה יותר אמין. ואז? החברה תהיה יותר טובה. החברה תהיה יותר מתוקנת, לא יבלבלו את המוח. אז אם יש לך חבר שאתה מרגיש שהוא מבלבל את המוח, אתה יכול לבקש ממנו? כן. מה השתנה בין התלונה לבין הבקשה? זה עצמו נובע ממקום אחר. נניח שאני התפילותא שלך – הייתי עוזר לך. איך אתה מסתובב בעולם. אפשר לבקש את זה מאנשים, ואפשר לפנות לבורא עולם, שהוא אוהב לשמוע את המילים. חלק מהיכולת שלנו לעמוד לפניו והלתפלל זה קשור לאיכות הדיבור שלנו. אם אנחנו מבלבלים את המוח אז אנחנו מבלבלים, אבל אם אנחנו מדברים מילים ממשיות אז זה נשמע אחרת. לפעמים אני יכול להיות מושג של 'מתפלל על חבירו'. אני מתפלל על שי. שי יש לו בקשה אחת שהדיבורים יהיו יותר מדויקים, שלא יסתובב בעולם עם מידע מבולבל. תנסו לראות אם אתם יכולים לעשות את זה. אם מישהו מגיע לישיבה ושואל אתכם – מה עושים בישיבה? לומדים תורה. מה זה נקרא ללמוד תורה? לדרוש את ה'. איך דורשים את ה'? אז אני מזרז את התהליכים כי אין לי סבלנות – אנחנו אומרים מילים. מייצרים הבל. העולם עומד על הבל פיהם של תינוקות של בית רבן". אנחנו משחזרים את בריאת העולם. ה' ברא את העולם בדיבור. כשאנחנו לומדים לדבר, אנחנו מנסים להבין את המילה של התורה, את המילים, את הדיבורים. אנחנו בעצם לומדים לכבד את המילים של ה', יש פה פסוק בתורה, מה העומק שלו, מה התורה רוצה מאיתנו – אז יש גם צד שני, שהוא לומד לייקר את המילים שלו. כשהוא נותן למילים כבוד, אז גם המילים שלו הופכות להיות מילים ממשיות. זה דבר גדול מאוד, כי כשהאדם מדבר אז – כמו שנאמר 'צדיק גוזר ו-ה' מקיים' – צדיק זה מי שלא מדבר סתם. כשהוא אומר מילה היא מגיעהלמקום. תחשבו שישיבה רוצה למדוד התקדמות של האדם בחמש שנות הסדר – איך מודדים את זה? מה הציר, מה המדד, שאיתו אפשר למדוד התקדמות? לומדים לדרוש את ה' – בודקים כמה דרישת ה'. עוד מדדים שמציעים לתורמים, כי התלמידים מתקדמים על הציר? מתקדמים בדיבור. זו התשובה הנכונה. בודקים כמה המילים שלנו במקום אחר. אם אנחנו לומדים לדבר דיבור מופשט, דיבור ממשי, ש-ה' ברא את העולם הזה בדיבור. למילים שלנו יש כוח. אני יכול לומר מילים סתם: 'הא אחי, בוקר טוב, מה העניינים?'. אבל אם נהיה לי כוח של ברכה, של הדיבור שמשנה מציאות: אני אומר לו 'בהצלחה במבחן שיש לך, בהצלחה באתגר שיש לך", אז המילים יוצרות מציאות, כי ה' ברא את העולם במילים. כשהאדם מתקדם בדיבור שלו, גם ביכולת ההקשבה, בקריאת התורה, מה שהתורה קוראת לנו. כשהאדם מתרגל להקשיב לקדוש ברוך הוא, הוא מתרגל להקשיב גם לחבר שלו, מתרגל להקשיב גם לאשתו, לחבררה שלו. תחשבו שהיינו חיים בחברה שלפני שצריך להגיב היה צריך להקשיב. המעבר מפינג-פונג לביליארד – מישר להגיב לתת זמן לכל אחד. אם היה קצב כזה לדיבור, והמילים היו צריכות את הפנאי שלהם להגיע ליעדן. אנחנו בישיבה לומדים קצת את השפה הזו. סיפרתי במדרשה, שהיה אצלנו בישיבה מעגל שנקרא "בליץ", בלי ציניות. יוצרים אוויר בלי ציניות. למרות שזה גברים... זה לא דורש יותר מדי. הכלל הראשון שאני מדבר אל מישהו – לא מדבר באוויר, לא מדבר לחבר'ה במחזור – אתה מפנה את הדיבור שלך למישהו. תמיד דיבור שהוא למישהו הוא. במקום לדבר על לדבר אל. ואחר כך הוא צריך לומר מה הוא שמע. לא בכל שיחה, הוא מבקש את המלח ואתה אומר לו "אני שומע שאתה מבקש את המלח", אבל בדיבורים בלי ציניות, בדיבורים היוצאים מהלב ונכנסים אל הלב, אני חוזר על המילים. "שיקוף". לחזור על מה שנאמר. "מה בו". מה כתוב. מה נאמר פה. לפני למה זה מחבר אותי. אחר כך אני מנסה להגיע לתמצית – מה בעצם אמרת. דיבור יש תמיד כוונה מאחוריו. מה בו – ומה ליבו. מה העומק. ואז "מה לי-בו", מה זה מבקש ממני. מה זה דורש ממני? 1. להקשיב. 2. שיקוף – מה בו. 3. מה ליבו – מה היסוד. התמצית. 4. מה לי-בו – מה יש לי בתוך הדבר הזה. בסוגיה הלכתית זה ברור מה זה דורש ממני, אבל בכל דבר – מה זה מזמין אותי. בכל לימוד אני שואל מה הוא אמר (מה בו?), מה בעצם הוא אמר (מה ליבו?), ומה זה בשבילי (מה לי-בו?). הייתה אצלנו מישהי שהייתה בעוטף בשמחת תורה, הייתה 35 שעות בממ"ד וסיפרה את הסיפור שלה. בסוף הסיפור שאלה אם יש שאלות. אז הם עבדו לפי הכללים וחזרו על מה שהיא אמרה – וכל אחד חזר על משפט אחד שתפס אותו בדברים שלה. והיא התחילה לבכות. היא אומרת שהיא מסתובבת עם השיחה הזו בכל הארץ ופעם ראשונה שהיא בוכה. כי היא תמיד מדברת, ופעם ראשונה שהיא שומעת את מה שהיא אומרת, כי היא שמעה את זה מחדש, היא קיבלה את התהודה של הדברים שלה. זה פגש אותה בצורה חזקה. הרבה פעמים מישהו בא להתייעץ איתי, כמובן שתמיד יש לי מה לומר לו כי יש לי זקן לבן, אז ברור שלפני שאני חוטא וישר מביא לו את התשובה, אני רק חוזר על השאלה ולפעמים הוא אומר לי "תודה הרב" והולך. מים עמוקים עצה בלב איש ואיש תבונות ידלנה – העצה נמצאת בלב האדם. האדם יודע מה הוא מבקש, והוא צריך שמישהו ידלה את זה ממנו. הקשבה פעילה, הקשבה רדיקלית, מולידה את התשובה. 'אוחילה לא-ל אחלה פני... לאדם מערכי לב ומ-ה' מענה לשון'. מה כוונת הדברים? מה זה "מענה לשון"? לאדם יש מערכי לב, ההקשבה של ה', המענה של ה', זה היכולת שלי לדבר. בגלל שיש הקשבה פה אז הדיבור שלי יכול להוולד. כשהאדם זוכה לעמוד מול ה', כשהוא חווה את ההרגשה ש-ה' שומע אותו, שהוא מוקשב, אז המערכי לב מקבל לשון. עצם המענה הוא ההקשבה. "אם שגורה תפילתי בפי" סימן שהיא מתקבלת. זה מה שאני זקוק לו. אני חש שהדברים שלי מתקבלים. "ענה ואמר", "וענית ואמרת", העניה היא בעצם העובדה שהצלחתי. אז זו התפילותא. כמו בחברותא. מה בו-מה בליבו-מה בלי-בו – מה כתוב, מה ליבת הדבר, ומה הוא רוצה להגיד לי. זה חלק מהעשיה שלנו. האדם הוא יצור שהוא עושה הרבה, אבל הוא יותר מאשר אדם שעושה אלא יומינג-בינג. אדם שהווה. אדם דבק בקדוש ברוך הוא, בהוויה. כשהוא עובד הוא בעצם הוויתו קיים. אין לנו פנאי וזמן להזכר בזה שאנחנו קיימים. המתנה הזו שיש לנו מדי יום – ה' נתן לנו מתנה עצומה – לפנות את עצמנו מהעשייה היומיומית, מהריצה היומיומית. "מה קורה איתך? מה אתה מבקש?", נגיד שאדם היה עוצר אותך ושואל מה אתה מבקש? הסידור עוזר לנו לסדר את הבקשות הכלליות שלנו, אבל תמיד צריך לחשוב איפה הבקשה המיוחדת שלי בתוך זה. זו מתנה גדולה מאוד שנמצאת בתוכנו כשאנחנו נמצאים לפני ה' יתברך. היפלא מ-ה' דבר? ה' יכול לעשות כל דבר, ה' יכול להחזיר את החטופים כל רגע, כל עם ישראל מייחל ומתפלל לזה, גם מי שאין לו זקן וכיפה, איך זה יקרה זו לא השאלה. זו דוגמה קיצונית שכולנו שותפים לה. כשהאדם נותן לבקשות האלה להיות שותפות בעת רצון שלו, אז הוא הופך להיות בן אדם אחר. האדם המתפלל הוא אדם שונה מאדם שמתנהל בעולם הזה בלי היכולת לבטא את הרצונות בעולם הזה. תודה רבה, תזכו להיות בעייתיים. למרות שאנחנו נאלצים לצאת לקרב ולהלחם, הידיים ידי עשיו, אבל הקול קול יעקב. יש לנו קול לדבר. נבקש מ-ה' יתברך שתכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה. בלי מילואים יותר מדי, בלי הפרעות. נוכל לעמוד לפני ה' ו-ה' יושיענו בקרוב.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
״ עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר ״
By ישיבת ההסדר עכו September 7, 2025
Show More