הרב יוסי שטרן - שיעור כללי בבא קמא - פרק ראשון - 6 - אבות הנזיקים דר' אושעיא ור' חייא

תשפ"ג

דף מקורות סיכום השיעור להורדה

תקציר השיעור:

רשימת האבות של רבי חייא מביאה באופן מדורג את הנזקים השונים שניתן לעשות – החל מהזקת ממון, דרך רובדי הפגיעה באדם, ועד פגיעה בדיבור ובמחשבה. עיון בנזקים שאפשר לעשות יכול ללמד אותנו גם את הישועה שניתן להצמיח, בכל אחד מהרבדים. 






סדרם של אבות הנזיקין דר' אושעיא ור' חייא

בבא קמא פרק א' - שיעור כללי 6 - הרב יוסי שטרן



א. מבוא

1. סדר ישועות

השיעור לעילוי נשמת הרב מרדכי שטרנברג זצ"ל, אדם שמסר את עצמו על לימוד התורה וקדושת התורה, בתפילה שנזכה להיות ממשיכי הדרך. פטירתו מטילה עלינו אחריות להביא כל אחד ניצוץ של אור תורה משלו, כדי להוסיף תורה בארץ ישראל.

התחלנו בישועה, ויש לנו הזדמנות לבדוק את סדר נזיקין, המכונה "סדר ישועות", וללמוד על הישועות היוצאות דרך הרשמיה המפורטת ביותר של סדרם של נזיקין.  נאמר ש"כל מתניתא דלא תניא בי רבי חייא ובי רבי אושעיא – משבשתא היא!" (חולין קמא:). הברייתות שלהם הוא מעגל נוסף, מרחיב את המשניות (לפני הגמרא והפרשנות). יש לנו אפשרות להגיע ל-24 אבות נזיקים. מעבר על הסדר יוכל להופיע לנו כוחות שתחילתם בהיזק וסופם ישועה.


2. סקירת הסוגיה

כך נאמר בגמרא:

"תני רב אושעיא שלשה עשר אבות נזיקין שומר חנם והשואל נושא שכר והשוכר נזק צער וריפוי שבת ובושת וארבעה דמתני' הא תליסר"     (ד:)

רבי אושעיא מוסיף, מלבד ארבעת האבות במשנה, את 4 השומרים ואת 5 התשלומים של חובל. הגמרא עושה את החשבון בין לשמואל, המחלק בין נזקי ממון לאדם, ובין לרב, שלשיטתו כבר מופיע במשנה אדם. הגמרא מדגישה שיש הבדל אדם שהזיק לאדם, לבין אדם שהזיק לשור. ולגבי אדם מול השומרים, יש לחלק בין היזק בידיים להיזק ממילא.

רבי חייא מוסיף עוד אבות:

"תני ר' חייא עשרים וארבעה אבות נזיקין תשלומי כפל ותשלומי ארבעה וחמשה וגנב וגזלן ועדים זוממין והאונס והמפתה ומוציא שם רע והמטמא והמדמע והמנסך והני תליסר הא עשרים וארבעה"                    (שם)

הוא מוסיף דברים שאנחנו יודעים, כמו גניבה וגזילה, וכן עדים זוממים ומוציא שם רע וכדו'. בסוף הברייתא נוספים גם מטמא, מדמע ומנסך. הגמרא שואלת מה החידוש של רבי חייא על פני רב אושעיא, ומסבירה שההבדל הוא בין קנס לממון:

"ורבי אושעיא מאי טעמא לא תני הני בממונא קמיירי בקנסא לא קמיירי"                                                                                 (שם)

יש לכך כל מיני נפק"מ, הבסיסי שמודה בקנס פטור, וכן שבבבל לא גובים קנסות. הגמרא ממשיכה לדון ומביאה חילוק נוסף:

"תני ממונא דאתא לידיה בהיתירא וקתני ממונא דאתא לידיה באיסורא"                                                                                 (שם)

הגמרא מסבירה איך עדים זוממים (לדעת רבי עקיבא) אינם ממון, ולגבי מדמע מנסך וכו' מסבירים שיש הבדל בין היזק שאינו ניכר להזיק שניכר.

הגמרא מסיימת בשאלה:

"מניינא דרבי חייא למעוטי מאי למעוטי מוסר ומפגל וליתני בשלמא מפגל בקדשים לא קמיירי אלא מוסר מאי טעמא לא תני שאני מוסר דדיבורא ובדיבורא לא קמיירי"                                                   (שם, ה.)

מה עוד יש שלא שנינו? "מוסר ומפגל": מוסר בדיבור ממון חברו לעכו"ם, או מפגל במחשבה. הסיבה שלא שנינו לגבי מפגל כי מדובר בקדשים, ומוסר זה דיבור.


3. רשימת האבות של רבי חייא

נפתח ברמז אודות המספר עשרים וארבעה הנזכרים:  ללאה יש שש בנים ובת. שש הבנים מורים על הצדדים, ודינה זה דין. לשם אדנו–ת יש 24 צירופים הקשורים להופעת הדינים בעולם. עם השניים הנוספים מוסר ומפגל – דיבור ומחשבה (קודשים) עולה ל26 התמתקות בם הוויה.

ננסה לחלק, על דרך הפשט, את 24 האבות. אם היו אומרים לאדם לזכור 24 פריטים הוא לא היה מצליח בקלות, אבל אם יש קבוצות וסדר אז תוך זמן קצר אפשר ללמוד אותם. גם פה מסתבר שיש סדר לנזיקין.[1]

  1. נזקי ממון
  2. 4 שומרים - נזקי אדם
  3. החובל.
  4. קנסות - עונשים [כפל, ארבעה וחמישה, גנב, גזלן] ועדים זוממים
  5. קנסות קצובים- אונס, מפתה, מוציא שם רע.
  6. היזק שאינו ניכר - מטמא, מדמע ומנסך.


ב. הנזקים השונים

1. ארבעה אבות נזיקין – נזקי ממון בממון

ארבעת אבות הנזיקין המופיעים במשנה הם, לדעת שמואל לפחות, ממון שמזיק ממון. אולם, בחינת מקרה הקצה – אש – מובילה אותנו כבר לקראת הקבוצה הבאה. יש עשרה פרקים בבא קמא: 6 פרקים ראשונים עוסקים בנזקי ממון, 4 אחרונים בנזקי אדם – חובל, גניבה. השישי הוא ביניים, כי הוא עוסק באש. ואכן, אש יש שאלה האם זה נחשב האדם או לא, "משום חציו או משום ממונו" (כב.). הגבול הוא לא רק מגביל, אלא גם מגבל, מערב את שני הצדדים. עקרון הרצף.


2. ארבעת השומרים – נזקי אדם בממון (ובאדם)

הרשימה הבאה היא ארבעת השומרים. הקיצוני שבהם, השואל, הוא חריג – שואל חייב בכל דבר, אפילו באונס. למה? כי אתה לקחת להשתמש, אז אתה אחראי. לא כועסים עליך אם נגנב, אבל אתה צריך להחזיר. אם כן, מדוע קוראים לשואל "מזיק"? במה הוא הזיק?!

כמובן, יש לכך השלכה ישירה – לשלם בעידית. כיוון שזה נחשב נזיקין אז צריך לשלם מיטב. אילו היה כעין הלוואה שצריך להחזיר היה משלם מבינונית. שואל שלא מחזיר הוא מזיק. זה לא כמו בעל חוב רגיל. אתה אב נזיקין!

מה המזיק בשואל? פה אנחנו נעזרים ברב סולובייצ'יק, בעקבות הרמב"ם.

הרמב"ם (שכירות ב', ג') פוסק שאדם אריס, שצריך לעבוד בקרקע ולא עבד צריך לשלם, למרות שזה גרמא. עקרונית גרמא בנזיקין פטור (כגון נועל בהמת חברו). לפי זה, מדוע באי עבודה בקרקע אני צריך לשלם, הרי זה נזק בגרמא?! כותב הגרי"ד:

"ונראה לבאר שמניעת הריוח אינה מחייבת מזיק כשהמחייב הוא מעשה מזיק דעלמא. מאידך, במזיק של שומר ששעבד את עצמו להתחייב כמזיק אף מניעת הריוח בכלל חיוב המזיק…"      (רישמות שיעורים הגרי"ד, ד:)

אתה משלם בגלל שהתחייבת, ש"שעבדת" את עצמך. במילים אחרות, זה נזק לאדם - שיעבדת את עצמך לאדם אחר, ולכן אתה משלם. נוצר דין ודברים ביניהם. אם כן, יוצא שארבעת השומרים – על אף שהם נחשבים אדם שהזיק ממון, יש בהם מימד של הזקה לאדם השני. לומר, לא נושא ממוני גרידא יש ביננו אלא התחייבות אישית והיא גורם בסיבת התשלום.


3. חובל – נזקי אדם בכל רבדי האדם

הנושא של חמשת תשלומי האדם החובל, המשך הרשימה, זוקק שיעור נפרד ב'איחוד הלכה ואגדה' , המשווה  את חלקי האדם – נר"נ ח"י (נפש, רוח, נשמה, חיה ויחידה), במקביל לחמשת התשלומים של החובל – נזק, צער, ריפוי, שבת ובושת. לדוגמה, שבת זה תשלום על כך השבתת האדם. אדם בלי שהוא עובד זה גרימת הפסד. "כי אדם לעמל יולד" (איוב ה', ז'), ואם אתה פוגע בו ומשבית אותו זו פגיעה.

אמנם ארבעת דיני החובל של צער , ריפו שבת ובשת הם בעליל נזקי אדם יותר 'גבוהים' מאשר נזקי ממון. אבל תשלום הנזק עצמו. האם יש הבדל בין נזק לאדם לבין 'מכה מהבמה ישלמנה"?  תחילת פרק החובל מתחיל בדרוש ארוך על במקור של תשלום נזק אדם מהפסוק 'עין תחת עין'. וממנו נלמד שתשלום הנזק באדם יכול להתפרש גם כממון שהוא כופר על היות שהיה צריך להוציא את עינו של המזיק. (אין כופר לנפש רוצח אבל לאיברים יש כופר) ולפי זה הוי סוג תשלום אחר.

 

הבדל למדני בין סוגי ההזקים נוכל הגמרא מדברת על כך שלא נשבעים על קרקעות, אפילו אם מודה במקצת. אבל הרמב"ם (טוען ונטען ה', ב') טוען שצריך לשלם/להשבע במקרה של מודה במקצת על החופר בשדה חברו.

הגר"ח דן בכך, ובסופו של דבר מסכם:

"ואשר על כן לענין הדין דמי קרקע דדעת הרמב"ם דדינן כקרקע דאין נשבעין עליהן, חלוק דמי קרקע מדין חבלות, דבקרקע דחיובו בא מחמת עצם הממון שהפסידו, על כן התשלומין שהן חליפי עצם הקרקע שהזיק גם כן דינם כקרקע ואין נשבעין עליהן"                                                                                                                                         (חידושי הגר"ח טוען ונטען ה', ב')

נמצא שאם מודה במקצת בדין חבלות התשלום אינו 'דמי גופו' אבל בנזקי ממון כמו של קרקע התשלום הו דמי הדבר הניזוק.

שבת ובשת אלו דרגות גבוהות ביותר - אבל הן עוד רבדים עמוקים יותר של פגיעה והיחס אליהם בהתאם.[2]


4. גנב וגזלן וכו' – פגיעה עמוקה בבעלות

הרשימה הבאה, אותה מוסיף רבי חייא על ר' אושעיא, היא של גנב וגזלן. מסתבר לומר, שלא מדובר סתם בהיזק ממון, שהרי אדם שגונב משלם כפל, מה שמוכיח יש כאן משהו נוסף במהותו של מעשה ההיזק. "כן אורחות בוצע בצע, את נפש בעליו יקח" (משלי א', י"ט). אדם שגונב או גוזל  הוא לא רק מפסיד לחברו  את החפץ, אלא את הנפש של הבעלים. יש לאדם בעלות על הממון, ואם מישהו גנב לו זה לא רק לקיחת החפץ, אלא פגיעה בבעלות. הכפל[3] הוא סימן לעומק הפגיעה.


5. עדים זוממים – פגיעה באדם שסמך עליך

יחידה בפני עצמה היא העדים הזוממים. הגמרא במכות לומדת מהפסוק "ועשיתם לו כאשר זמם" (דברים י"ט, י"ט) שכאשר זמם ולא כאשר עשה (מכות ה:), וממילא "הרגו אין נהרגין" (שם). אם הרגו על פי העדים לא הורגים. המהר"ל בבאר הגולה מביא כל מיני בארות ש'פלשתים' סתמו במחלוקת על החכמים, ומסביר (באר ב', ב') בטוב טעם ודעת מדוע הדין הוא "כאשר זמם ולא כאשר עשה".

אבל בממון נחלקו הדעות האם הדין דומה:

  1. תוספות: בעדים זוממים בממונות רק אם הוציאו את הכסף.
  2. רשב"א (ה. ד"ה עדים): בכל מקרה גם כאשר הוציאו את הכסף וגם כשלא - מחייבים כסף.
  3. רי"ף, ריטב"א (מכות ג.): רק במקרה שזמן ולא קרה בפועל, אפילו בממון - חייב. אבל אם כבר נעשה על פיו אין הבדל בין ממון למיתה ובשניהם אין חייבים.

לפי שיטת הרי"ף, ובמידה מסוימת גם לפי השיטות האחרות - הפגיעה היא לא אבדן הכסף, אלא על הפגיעה בתעודת היושר של האדם. במובן מסויים זה יותר מחובל אפילו משבת ובשת. להעליל על אדם שעשה מעשה כשהוא כופר בו. זה פסילת אמון. אדם כזה אלמלא העדים המזימים היה יכול להיפסל לעדות. שינוי מעמד.


6. אונס ומפתה ומוציא שם רע - המעמד האישי

השלישייה הבאה, של אונס, מפתה ומוציא שם רע, שבתורה נאמר שצריכים לשלם ממון קצוב. הרי שהתשלום אינו פונקציה ישירה של חסרון הממון התוצאתי.  עולה השאלה: מדוע משלמים במצב כזה הרי סוף סוף, כבר משלמים מדין חובל  את כל  חמשת הנזיקין! ומה עוד יש לשלם? אלא שיש פה פגיעה במעמד האישי[4], שעל זה התורה חייבה 50 [זה הערך המקסימלי של האדם בדיני ערכין]! חמישים זה שער החמישים – על הפגיעה במעמד האישי. אתה גרמת לה לפגיעה כזו, עקרונית גם באונס של מישהי לא בתולה וכו' יש פה פגיעה שאי אפשר לכמת אותה. זו פגיעה נפשית מעמדית שחמישים כסף זה ייצוג.

מוציא שם רע הוא מוחק את השם שלה, פגע חמורה יותר וזה כעין כפל של הקהס


7. היזק שאינו ניכר – פגיעה לא ממונית בחפצים שלך

השלישייה האחרונה היא מטמא, מדמע ומנסך. לכאורה לא היינו בכלל צריכים לשלם על זה בדיני נזיקין כי היזק שאינו נכיר לא שמיה היזק. אלא זו גזירה, כך לפי פסיקת הרמב"ם (חובל ומזיק ז', א').

תמיד אפשר להבין גזרה כסעיף חיצוני חשש מפני פירצה, אבל דרכנו להסתכל על הגיזרה בהוצאה לפעול של בחינה מופשטת בליבת הדבר עצמו. ובכן במה הפגיעה כאן? כשלאדם יש יין אפשר להרוס לו אותו, וזה נזקי ממון רגילים, אפשר לא לשמור עליו ואז זה דיני שומרים, או לגנוב ואז זו פגיעה משמעותית - אבל פה (רש"י ד: ד"ה מנסך, הכרעה במחלוקת בגיטין נב:) לקחו את היין וניסכו אותו לדבר עבירה. זה הנזק עצמו. הבאת את כל העבודה שלי לזר ההוא. 'לא אכפת לי מהכסף..', זו לא הנקודה - אלא הפגיעה פה חמורה ביותר, לטמא למישהו?! לנסך את היין שלו?! תחשוב על זה.


ג. נזקים שלא במעשה- שלא נמנו ברשימה

1. מוסר - דיבור

כאן אנו מגיעים למה שגם ר' חייא לא כלל ברשימתו: נזקים שלא במעשה. מסתבר, שכאשר אדם מזיק למישהו באמירה הוא לא חייב, אבל אם אדם מסר את חברו לעכו"ם הוא חייב על כך. יש פה חידוש גדול - גם מצד ההיזק, אבל במה הוא פגע?! המילה 'מוסר' הייתה אחת מהמילים החמורות בעם ישראל לדורותיו. למסור לגוי זה במידה מסוימת יותר חמור מהוויה פרטית. זה להוציא מישהו מכלל ישראל. להפקיע מהיהודי את יהדותו ולהשאיר אותו בידי עכו"ם. לא לנסך את היין שלו אלא אותו עצמו. וזה מקביל לאופי הנזק ע"י דיבור. כאילו הוסר מהאדם כח המדבר שבו. (צריך עוד להעמיק בזה)


2. פיגול - מחשבה

ההיזק הגבוה ביותר. הוא בעצם המחשבה. היכולת לפעול במחשבה לבדה הוא במדרגת הקודשים.  האדם הביא את הקרבן שלו, ואתה הוצאת אותו מהמקום ומהזמן. זה כהנים יכולים להיות. אין פה ענין של גוף, אלא האדם - שרצה להתקרב ל-ה' - נמצא מחוץ לזמן ולמקום. בזה פגעת.

זה דבר רוחני ששייך לקדשים. ב-26, בשם הוויה', זה כבר קדשים. גם בקדשים יכולה להיות פגיעה.

דיבור ומחשבה הן מחוץ לברייתא ששנינו, אבל הם מבטאים את ראשו מגיע השמימה, שער השמיים - הדיבור והמחשבות.


סיום

ראינו את 24 האבות, עברנו על הסדר שלהם. אפשר מתוכם גם לקחת את הדברים לחיוב ולהצמיח ישועות  - לראות את הטוב[5]:

  1. ארבעה אבות נזיקין - בין ממון האדם לממון. אש זה עדיין ממונו אבל בתפר.
  2. שומרים – בין אדם לממון, אך יש גם פגיעה באדם על כך שסמך עליך.
  3. החובל - פגיעה ממשית באדם, במדרגות השונות שלו - והתשלום הוא הכופר במקום החבלה בעצמך.
  4. גנב וגזלן - הפגיעה בטריטוריה של האדם, בבעלות שלו.
  5. עדים זוממים - פגיעה באמון של האדם.
  6. אונס ומפתה - פגיעה במעמד האישי, פגיעות נפשיות וכדו'.
  7. מטמא וכדו' - פגיעה שהיא היזק שאינו ניכר, הפכת את דבריו לאיסור, לעבודה זרה.
  8. מוסר - דיבור שבעקבותיו הוא יוצא מהיהודי שבו ומסור בידי עכו"ם.
  9. מפגל - מחשבה בקדשים - אדם מביא קרבן ל-ה', והכהן מוציא את זה מחוץ למקומות, פסל אותו משם.

 

 


 
[1] דבר דומה אנחנו מוצאים בל"ט אבות מלאכה, המסודרות לכך. להבנתי בכל מניין יש עניין. אפשר לראות את הסדר.

[2] אנחנו בסקירה של סולם הנזיקין להראות מתחילתו כפיצוי על אבדן הממון עד ההיזק היותר גבוה באדם ובנפש.  בוודאי לא כאן המקום להראות כל שלב איך מתקדם אלא את המעבר בין הקבוצות

[3] גם בגזלה יכול לשלם יותר ע מה שגזל אם נשבע.

[4] אבדן הבתולים הוא ביטוי לדבר שלם 'בתולי' המיוחד להיווצרות השלם האחר של 'בניין שלם' בין איש לאשתו. ערך הכתובה נלמד ממקור זה וכזה גם סכום הכתובה המקורי. (ע' בשעורים על כתובות)

[5] לדוגמא בחמשת דיני החובל לראות את מעלות האדם, לדוגמא להבין שהשבתת אדם אינה 'גרמא' אינה מניעת רווח אלא גרימת חסרון כי'אדם לעמל יולד' וכיוצ"ב מעלות האדם על הדיבור והמחשבה הפועלת – בקדושה.



By ישיבת ההסדר עכו September 21, 2025
תקציר 
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
חיילי שיעור ג׳ שלנו – עם הרבה שמחה, שירה וריקודים – מתכוננים יחד לקראת ראש השנה 🍎🍯✨ איזה יופי לראות את האחדות, הכוחות והאור שהם מביאים איתם גם מהצבא וגם מהישיבה. מצרפים כאן שני סרטונים שימלאו את הלב בהתרגשות ושמחה 💙
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
כמידי שנה אנו מקבלים את השנה החדשה הבעל"ט במנהג יפה ומיוחד - חלוקת תפוח בדבש בליווי ברכה חמה לשכנינו - תושבי עכו היקרים. זהו מעשה קטן בפשטותו, אך גדול במשמעותו, שמבטא את הרצון להתחיל את השנה בשמחה וברכה. מעבר לכך, הישיבה מהווה מקור כוח רוחני לעיר עכו ולסביבת הגליל, ומחזקת את היהדות והתורה מתוך לב נקי ורצון לעשות טוב. בדרך זו, אנו מצליחים לשלב מסורת עם חיבור לבבות, ולהאיר את השנה הקרובה באור של תורה ושמחה.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב נעם ורשנר שליט"א שימש ר"מ בישיבה במשך שבעה עשרה שנים רצופות – שנים מלאות עשייה, לימוד והשפעה עמוקה. בתקופה ארוכה זו הוא לא היה רק ר"מ שמוסר שיעורים, אלא גם דמות מחנכת, מלווה ותומכת, שהצליחה לגעת בלבבות של דורות רבים של תלמידים. במהלך שנותיו בישיבה הרב נעם בלט בסגנונו המיוחד – שילוב של עומק תורני עם רגישות חינוכית, גישה פתוחה עם דרישה לערך ולאמת. הוא לא הסתפק בהעברת שיעור עיוני, אלא השקיע זמן רב בשיחות אישיות, בהכוונה ובהקשבה אמיתית לכל תלמיד ותלמיד. בזכותו, רבים גילו מחדש את הקשר שלהם ללימוד התורה ולחיי הרוח. דמותו של הרב נעם לא התעצבה רק בין כתלי בית המדרש, אלא גם מחוצה להם. לצד עבודתו החינוכית, הרב נעם משמש במשך שנים רבות כרב סיירת גולני במסגרת שירותו במילואים. פעמים רבות נקרא לדגל, ולעיתים ולא היה נמצא בישיבה בשל מחויבותו למדינה ולעם ישראל. למרות המרחק שנכפה עליו לעיתים, תלמידיו הרגישו תמיד את נוכחותו, את מסירותו ואת דוגמתו האישית המיוחדת – אדם שמחבר בין תורה לעשייה, בין רוח למסירות נפש ממשית. הרב נעם חינך לא רק מתוך ספרים, אלא מתוך דוגמה אישית. ענווה, ישרות ואכפתיות היו טבועים בכל צעד שלו, ובכך היה לדמות מופת עבור תלמידיו – דמות של רב שהוא גם מחנך, מורה דרך ואדם פשוט. כעת, לאחר שבעה עשרה שנים, כשהרב נעם עוזב את בית הישיבה, כולנו מרגישים את גודל החיסרון. אבל לצד תחושת הגעגוע, נשארים בליבנו שיעורים, מסרים וזיכרונות שילוו אותנו תמיד. מפעל חייו בישיבה טבוע באלפי תלמידים, הנושאים את תורתו ואת דרכו איתם הלאה לכל מקום שילכו. לציון פרידה זו, הוציאה הישיבה ספר מיוחד המוקדש לרב נעם – ספר הכולל שיעורים, לצד זיכרונות ומילים חמות של תלמידים ורבנים אשר זכו לשהות במחיצתו וללמוד ממנו לאורך השנים. ספר זה הוא ביטוי קטן להוקרה גדולה על דמותו ופועלו. (התמונה צולמה בערב הפרידה בישיבה)
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב דוב זינגר – האדם המתפלל "וענית ואמרת". בשביל שאני יאמר צריך שאתם תענו, שאתם תרצו. אני לא בטוח שרציתם שאבוא, אבל הנה אני פה אתכם. במשנה במסכת בבא קמא נאמר שיש ארבעה אבות נזיקין – אנחנו יודעים מה זה שור, מה זה בור, מה זה הבער – אבל מה זה מבעה? אז ההסבר בגמרא הוא שזה אדם. איך זה אדם? כי הפסוק אומר "אם תבעיון בעיו". האדם הוא יצור בעייתי. שואל שאלות. אומרים שהאדם הוא 'הומו ספיינס', האדם החושב. אבל לפי הגמרא האדם יותר משהו חושב זה שהוא מבקש. הוא יכול להיות פה בעכו, ועוד מעט תהיה תפילת מנחה והוא יהיה בירושלים הבנויה. הוא יכול להיות חולה, להתפלל על מישהו חולה, ולראות לנגד עיניו את הישועה. האדם הוא יצור שיש לו בקשות. כשהאדם מבין שהוא יצור בעייתי. בישיבה אנחנו אומרים שיש תלמיד בעייתי, זה הבעיה שלי לא שלו. זה שיש לי בעיות, זה לא בעיה. כשלמישהו אין בעיה זו בעיה גדולה. כשמישהו מבסוט מהחיים זה בעיה. האדם חייב להסתובב בחיים עם בעיה. מה אתה רוצה? היה אמור להיות שהאדם מתחיל להתפלל, הוא מתחיל לשמוע קול מארון הקודש והוא שומע קול שאומר לו: "כן, מה אני יכול לעזור לך? מה אתה רוצה? למה נגשת?". אחרי השיעור אנשים ניגשים לשאול שאלות, אז הוא שואל. הוא מבקש. זו ההגדרה של האדם. הומו-מתפללוס. לשאול את החבר שלך לא רק מה הוא עושה, מה הוא עובד, אלא "מה הבעיה שלך?". זאת אומרת: במה אתה מתעסק? מה הרצון שלך? עת רצון. יש לי זמן ביום לשאול מה אני מבקש. מה אני רוצה הדרום קוריאונים רצו להיות חכמים כמו ישראל. חשבתי שזו אגדה אורבנית אבל בדידי הווה עובדא. הם הורידו הנחיה שצריכים ללמוד, תרגמו את גמרות שטיינזלץ, ובאו לארץ לבקר בכמה ישיבות, ביניהן הישיבה שלנו. זה היה קוריאה ברמות. הם מנסים להבין מה אתה עושה. הם חשבו שהיהודים חכמים כי הם לומדים גמרא, הם לא מבינים שהגמרא חכמה כי היהודים למדו אותה. בכל מקרה, הדבר שהם הכי התפעלו ממנו היה הלימוד בחברותא. זה נראה לנו פשוט, אבל זה הדהים אותם והגמרא בעצם היא החברותא, היא בית המדרש. אז יש חברותא, ויש תפילותא. תפילותא זה מישהו שאתה מתפלל איתו. למה הכוונה? מה זה אומר שיש מישהו שאתה מתפלל איתו? תפילותא – זה נשמע כמו תפל. אבל זו תפילה. רבי נחמן רצה שאת כל התורות נהפוך לעצות. הבנות כל תורה שהן לומדות הופכות להיות תפלות. הופכות להיות תפילות. תפילותא זה תפילדולה. תומכת לידה. מסייעת ללדת. שפרה ופועה. אדם מסתובב עם תפילה בתוכו. עם בקשה. לפעמים הבקשה כואבת וזה יוצא החוצה בצורה לא טובה, אם יש לו תפילותא טוב הוא יודע ליילד לו את הבקשה. עוזר לו לראות מה הוא בעצם מבקש. לכל אחד מאיתנו יש בקשה עמוקה שהוא רוצה לבקש. מי מוכן להיות עזר לאימון שאעבוד איתו לפני כולם? שי. אם לרב יש בקשה ונענים לו אז מקימים מצוות צדקה. שי: אנשים שאומרים שטויות סתם. הבקשה – שאנשים יחשבו לפני שהם מדברים. כך שמה? שהמידע שאני מקבל יהיה יותר אמין. ואז? החברה תהיה יותר טובה. החברה תהיה יותר מתוקנת, לא יבלבלו את המוח. אז אם יש לך חבר שאתה מרגיש שהוא מבלבל את המוח, אתה יכול לבקש ממנו? כן. מה השתנה בין התלונה לבין הבקשה? זה עצמו נובע ממקום אחר. נניח שאני התפילותא שלך – הייתי עוזר לך. איך אתה מסתובב בעולם. אפשר לבקש את זה מאנשים, ואפשר לפנות לבורא עולם, שהוא אוהב לשמוע את המילים. חלק מהיכולת שלנו לעמוד לפניו והלתפלל זה קשור לאיכות הדיבור שלנו. אם אנחנו מבלבלים את המוח אז אנחנו מבלבלים, אבל אם אנחנו מדברים מילים ממשיות אז זה נשמע אחרת. לפעמים אני יכול להיות מושג של 'מתפלל על חבירו'. אני מתפלל על שי. שי יש לו בקשה אחת שהדיבורים יהיו יותר מדויקים, שלא יסתובב בעולם עם מידע מבולבל. תנסו לראות אם אתם יכולים לעשות את זה. אם מישהו מגיע לישיבה ושואל אתכם – מה עושים בישיבה? לומדים תורה. מה זה נקרא ללמוד תורה? לדרוש את ה'. איך דורשים את ה'? אז אני מזרז את התהליכים כי אין לי סבלנות – אנחנו אומרים מילים. מייצרים הבל. העולם עומד על הבל פיהם של תינוקות של בית רבן". אנחנו משחזרים את בריאת העולם. ה' ברא את העולם בדיבור. כשאנחנו לומדים לדבר, אנחנו מנסים להבין את המילה של התורה, את המילים, את הדיבורים. אנחנו בעצם לומדים לכבד את המילים של ה', יש פה פסוק בתורה, מה העומק שלו, מה התורה רוצה מאיתנו – אז יש גם צד שני, שהוא לומד לייקר את המילים שלו. כשהוא נותן למילים כבוד, אז גם המילים שלו הופכות להיות מילים ממשיות. זה דבר גדול מאוד, כי כשהאדם מדבר אז – כמו שנאמר 'צדיק גוזר ו-ה' מקיים' – צדיק זה מי שלא מדבר סתם. כשהוא אומר מילה היא מגיעהלמקום. תחשבו שישיבה רוצה למדוד התקדמות של האדם בחמש שנות הסדר – איך מודדים את זה? מה הציר, מה המדד, שאיתו אפשר למדוד התקדמות? לומדים לדרוש את ה' – בודקים כמה דרישת ה'. עוד מדדים שמציעים לתורמים, כי התלמידים מתקדמים על הציר? מתקדמים בדיבור. זו התשובה הנכונה. בודקים כמה המילים שלנו במקום אחר. אם אנחנו לומדים לדבר דיבור מופשט, דיבור ממשי, ש-ה' ברא את העולם הזה בדיבור. למילים שלנו יש כוח. אני יכול לומר מילים סתם: 'הא אחי, בוקר טוב, מה העניינים?'. אבל אם נהיה לי כוח של ברכה, של הדיבור שמשנה מציאות: אני אומר לו 'בהצלחה במבחן שיש לך, בהצלחה באתגר שיש לך", אז המילים יוצרות מציאות, כי ה' ברא את העולם במילים. כשהאדם מתקדם בדיבור שלו, גם ביכולת ההקשבה, בקריאת התורה, מה שהתורה קוראת לנו. כשהאדם מתרגל להקשיב לקדוש ברוך הוא, הוא מתרגל להקשיב גם לחבר שלו, מתרגל להקשיב גם לאשתו, לחבררה שלו. תחשבו שהיינו חיים בחברה שלפני שצריך להגיב היה צריך להקשיב. המעבר מפינג-פונג לביליארד – מישר להגיב לתת זמן לכל אחד. אם היה קצב כזה לדיבור, והמילים היו צריכות את הפנאי שלהם להגיע ליעדן. אנחנו בישיבה לומדים קצת את השפה הזו. סיפרתי במדרשה, שהיה אצלנו בישיבה מעגל שנקרא "בליץ", בלי ציניות. יוצרים אוויר בלי ציניות. למרות שזה גברים... זה לא דורש יותר מדי. הכלל הראשון שאני מדבר אל מישהו – לא מדבר באוויר, לא מדבר לחבר'ה במחזור – אתה מפנה את הדיבור שלך למישהו. תמיד דיבור שהוא למישהו הוא. במקום לדבר על לדבר אל. ואחר כך הוא צריך לומר מה הוא שמע. לא בכל שיחה, הוא מבקש את המלח ואתה אומר לו "אני שומע שאתה מבקש את המלח", אבל בדיבורים בלי ציניות, בדיבורים היוצאים מהלב ונכנסים אל הלב, אני חוזר על המילים. "שיקוף". לחזור על מה שנאמר. "מה בו". מה כתוב. מה נאמר פה. לפני למה זה מחבר אותי. אחר כך אני מנסה להגיע לתמצית – מה בעצם אמרת. דיבור יש תמיד כוונה מאחוריו. מה בו – ומה ליבו. מה העומק. ואז "מה לי-בו", מה זה מבקש ממני. מה זה דורש ממני? 1. להקשיב. 2. שיקוף – מה בו. 3. מה ליבו – מה היסוד. התמצית. 4. מה לי-בו – מה יש לי בתוך הדבר הזה. בסוגיה הלכתית זה ברור מה זה דורש ממני, אבל בכל דבר – מה זה מזמין אותי. בכל לימוד אני שואל מה הוא אמר (מה בו?), מה בעצם הוא אמר (מה ליבו?), ומה זה בשבילי (מה לי-בו?). הייתה אצלנו מישהי שהייתה בעוטף בשמחת תורה, הייתה 35 שעות בממ"ד וסיפרה את הסיפור שלה. בסוף הסיפור שאלה אם יש שאלות. אז הם עבדו לפי הכללים וחזרו על מה שהיא אמרה – וכל אחד חזר על משפט אחד שתפס אותו בדברים שלה. והיא התחילה לבכות. היא אומרת שהיא מסתובבת עם השיחה הזו בכל הארץ ופעם ראשונה שהיא בוכה. כי היא תמיד מדברת, ופעם ראשונה שהיא שומעת את מה שהיא אומרת, כי היא שמעה את זה מחדש, היא קיבלה את התהודה של הדברים שלה. זה פגש אותה בצורה חזקה. הרבה פעמים מישהו בא להתייעץ איתי, כמובן שתמיד יש לי מה לומר לו כי יש לי זקן לבן, אז ברור שלפני שאני חוטא וישר מביא לו את התשובה, אני רק חוזר על השאלה ולפעמים הוא אומר לי "תודה הרב" והולך. מים עמוקים עצה בלב איש ואיש תבונות ידלנה – העצה נמצאת בלב האדם. האדם יודע מה הוא מבקש, והוא צריך שמישהו ידלה את זה ממנו. הקשבה פעילה, הקשבה רדיקלית, מולידה את התשובה. 'אוחילה לא-ל אחלה פני... לאדם מערכי לב ומ-ה' מענה לשון'. מה כוונת הדברים? מה זה "מענה לשון"? לאדם יש מערכי לב, ההקשבה של ה', המענה של ה', זה היכולת שלי לדבר. בגלל שיש הקשבה פה אז הדיבור שלי יכול להוולד. כשהאדם זוכה לעמוד מול ה', כשהוא חווה את ההרגשה ש-ה' שומע אותו, שהוא מוקשב, אז המערכי לב מקבל לשון. עצם המענה הוא ההקשבה. "אם שגורה תפילתי בפי" סימן שהיא מתקבלת. זה מה שאני זקוק לו. אני חש שהדברים שלי מתקבלים. "ענה ואמר", "וענית ואמרת", העניה היא בעצם העובדה שהצלחתי. אז זו התפילותא. כמו בחברותא. מה בו-מה בליבו-מה בלי-בו – מה כתוב, מה ליבת הדבר, ומה הוא רוצה להגיד לי. זה חלק מהעשיה שלנו. האדם הוא יצור שהוא עושה הרבה, אבל הוא יותר מאשר אדם שעושה אלא יומינג-בינג. אדם שהווה. אדם דבק בקדוש ברוך הוא, בהוויה. כשהוא עובד הוא בעצם הוויתו קיים. אין לנו פנאי וזמן להזכר בזה שאנחנו קיימים. המתנה הזו שיש לנו מדי יום – ה' נתן לנו מתנה עצומה – לפנות את עצמנו מהעשייה היומיומית, מהריצה היומיומית. "מה קורה איתך? מה אתה מבקש?", נגיד שאדם היה עוצר אותך ושואל מה אתה מבקש? הסידור עוזר לנו לסדר את הבקשות הכלליות שלנו, אבל תמיד צריך לחשוב איפה הבקשה המיוחדת שלי בתוך זה. זו מתנה גדולה מאוד שנמצאת בתוכנו כשאנחנו נמצאים לפני ה' יתברך. היפלא מ-ה' דבר? ה' יכול לעשות כל דבר, ה' יכול להחזיר את החטופים כל רגע, כל עם ישראל מייחל ומתפלל לזה, גם מי שאין לו זקן וכיפה, איך זה יקרה זו לא השאלה. זו דוגמה קיצונית שכולנו שותפים לה. כשהאדם נותן לבקשות האלה להיות שותפות בעת רצון שלו, אז הוא הופך להיות בן אדם אחר. האדם המתפלל הוא אדם שונה מאדם שמתנהל בעולם הזה בלי היכולת לבטא את הרצונות בעולם הזה. תודה רבה, תזכו להיות בעייתיים. למרות שאנחנו נאלצים לצאת לקרב ולהלחם, הידיים ידי עשיו, אבל הקול קול יעקב. יש לנו קול לדבר. נבקש מ-ה' יתברך שתכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה. בלי מילואים יותר מדי, בלי הפרעות. נוכל לעמוד לפני ה' ו-ה' יושיענו בקרוב.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
״ עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר ״
By ישיבת ההסדר עכו September 7, 2025
Show More