שיעור כללי | מנחות - 2 - "היקף האותיות - האש הלבנה שבתורה" - הרב יוסי שטרן

ישיבת ההסדר עכו

תקציר:






דף מקורות סיכום השיעור להורדה

היקף גוויל באותיות

סוגיות סת"ם במנחות- שיעור כללי 2 - הרב יוסי שטרן


א. מבוא

1. סוסי אש

"סוסי אש - אינון אתוון דאורייתא (הקדמת תקוני זוהר), במה שאין האדם משיג מעומק הרעיון בכחו העצמי, מתגדל כח היצירה ע"י חבורו עם האות שבתורה, ועולה הרבה יותר מכחו, כמהירות הנסיעה ובטחונה ע"י הרכב"                                                                 (אורות התורה ה', ד')

אחרי שהבנת את התוכן, אתה עולה על סוסי האש שנושאים אותך מעבר. להבין שאותיות התורה וצירופיהן ושמות ה', הם קודמים לרישומים של סימנים מוסכמים של תוכן - בלי לבטל שום דבר מרוממותו של התוכן, האות קודמת. כתב אחד מעכב. אות אחת מעכבת.

יש ספר שלם של הרב קוק, "ריש מילין", שעוסק בכך.


2. קוצו של יוד

הסוגיה מגיעה מתוך דברי המשנה, ש"אפילו כתב אחד מעכבן". כותבת על כך הגמרא:

"פשיטא אמר רב יהודה אמר רב לא נצרכה אלא לקוצה של יוד"  (מנחות כט.)

יוד היא האות היחידה שתלויה באוויר. נחלקו הדעות לגבי קוצו של יוד:

  1. רש"י (כט. ד"ה קוצו): הנקודה שיורדת למטה, הרגל למטה.
  2. תוספות (כט. תוד"ה קוצו): ודאי שצריך רגל, קוצו של יוד הכוונה לתג שיורד למטה מראש היוד.
  3. זוהר: קוץ היוד הוא תג שמגיע מעלה. זו הנקודה שמתרוממת למעלה.

הביטוי "קוצו של יוד" הפך להיות ביטוי של דקדוק אפילו על קוצו של יוד. משם זה הפך להיות ללעג, על כל מיני שומרי תורה ומצוות שמגזימים.

יהודה ליב גורדון כתב שיר ארוך בשם קוצו של יוד (הפותח במילים "אישה עבריה מי ידע חייך"), שמסתיים כך:

"לֹא, אַנְשֵׁי חֶסֶד, לָאֵל מֵעָוֶל חָלִילָה! הֵן כִּשְׁרֹנוֹת טוֹבִים חַנַּנִי צוּרִי שַׁדַּי, גַּם הַהַצְלָחָה לִי פַּעַם פָּנִים הִצְהִילָה, כִּמְעַט הָיִיתִי בְּכָל טוֹב אֲנִי וִילָדַי וְכִנְשֵׁי הַתַּעֲנֻגוֹת חָיִיתִי גַּם אָנִי – אַךְ קוֹצוֹ שֶׁל יוּד הוּא הֲרָגָנִי" (יהודה ליב גורדון, קוצו של יוד, אב תרל"ח)

הוא רואה בקוצו של יוד כסמל לסבל ולקושי של עם ישראל שנגרם עקב עולם התורה והלימוד הנוקדני. אבל אנחנו לוקחים את זה למקום אחר. קוצו של יוד זו לא הנקודה הקטנה והלא משמעותית, אלא להיפך - זו ספירת הכתר[1]. אי אפשר לכתוב את הכתר, אז יש סימן קטן ודק שמסמל זאת. זה מבטא את הספירה היותר עליונה, את מה שמעבר לאותיות. ולמסקנה, גם קוצו של יוד הוא חלק מהכתב.

בכל אופן, עיסוקנו היום הוא במוקף גויל, כיוון שהגמרא דוחה את ההסבר של קוצו של יוד כ"פשיטא", ומציעה שמדובר בהיקף גויל. כפי שנראה בסוף, ייתכן שגם הדין של היקף גוויל קשור ביסודו לדין קוצו של יוד.


ב. היקף גוויל – תוצאה או מעשה

1. תוכו של ה' - הסוגיה

כאמור, הגמרא מציעה שלא מדובר על קוצו של יוד, אלא על היקף גויל:

"אלא לכאידך דרב יהודה אמר רב דאמר רב יהודה אמר רב כל אות שאין גויל מוקף לה מארבע רוחותיה פסולה"                          (מנחות כט.)

בפשט הכוונה שאסור שהאותיות תהיינה דבוקות אחת לשניה, כך מובא ברש"י. בהמשך יש פה שתי סוגיות, וסוגיה קטנה באמצע שצריך לראות היכן היא מתיישבת:

"אמר אשיאן בר נדבך משמיה דרב יהודה ניקב תוכו של ה"י כשר יריכו פסול א"ר זירא לדידי מפרשה לי מיניה דרב הונא ורבי יעקב אמר לדידי מפרשה לי מיניה דרב יהודה ניקב תוכו של ה"י כשר יריכו אם נשתייר בו כשיעור אות קטנה כשר ואם לאו פסול"                                  (שם)

אם ו' נפסקת, אז קיבלנו אות י'. אבל גם אם אות ה' נפסקת, זה יכול להיות י' או ר' וכו', ולפעמים אי אפשר לקרוא. מה שעושים זה מביאים תינוק שהוא לא חכם ולא טיפש ורואים אם הוא מזהה את האות הזו אזי הכתב כשר

הגמרא דנה באות ה' - אם ניקב תוכה כשר, אם ירכה פסול. ירכה של האות זה וודאי חלק הכתב הימני של האות. מהו 'תוכה'

  1. רש"י: הירך השניה שנמצאת בתוך ה-ה', הירך השמאלית.
  2. רש"י2: המילוי, הקלף, בתוך האות.

לאפשרות השניה יש לשאול: לכאורה פה הפסול לא בגלל שנדבקו האותיות - שהרי אין הצמדות לאחרים, אלא זה בתוך האות. אין שום דיבוק בין האותיות. לכן רש"י העדיף את הפירוש הראשון, שתוכו של האות ה' זה הירך השמאלית עצמה. (הנמצאת בתוכה של האות ד המקיפה אותה)

אולם, האפשרות השניה מופיעה במפורש בירושלמי (מגילה א', ט', שתוכו הכוונה לקלף שבאמצע.

נשוב בהמשך אל ניקב תוכה. אבל גם בחלק הראשון יש קושי שהרי נפסק בגמ' שאם ניקב ירכה (החלק הימיני) ותינוק יודע לקרוא האות כשרה. והרי עכשיו אמרנו צריך היקף גוויל מארבע רוחות וכאן ברוח אחת אין היקף גוויל אלא נקב?


2. היקף גויל - שלא יהיו אותיות דבוקות

כותב הבית יוסף:

וא"ת והיכי מכשרינן באיפסיק שום אות בנוקבא והא אמרינן בהקומץ (כט.) כל אות שאין גויל מוקף לה מארבע רוחותיה פסולה ויש לומר דלא איתמר אלא לפסול היכא שנדבקה באות אחרת אבל היכא דאיפסיק בנוקבא לא והכי דייק לשון רש"י שפירש שאין גויל מוקף לה שמדובקת באות אחרת …"                                                        (בית יוסף על או"ח סימן לב )

כל הבעיה של היקף גויל, לפי זה, הוא כי יש דיבוק בין האותיות. כל עוד אין דיבוק בין האותיות, בין אם כי הגיע הכתב לקצה היריעה (ואינו מוקף שם גוויל) ובין אם יש נקב, אין פה בעיה. זה ההסבר הראשון בבית יוסף.

החקירה היא בהיקף גויל:

א.    היקף גויל זה בשביל שלא יהיו אותיות דבוקות.

ב.    היקף גויל הוא מסיבות אחרות, כפי שנראה.


3. היקף גויל מלא - בזמן הכתיבה

"ועוד יש לומר דהא דמכשרינן באיפסיק בנוקבא היינו דוקא בנפסק אחר שנכתב דכיון דכשנכתבה היתה כשרה שהיה גויל מקיפה מארבע רוחותיה אם ניקבה אח"כ כשרה כיון שתחלתה היה בכשרות אבל כשבתחלת כתיבתה היה שם נקב ונפסקה בו אע"פ שיש בה שיעור אות פסולה משום דמעולם לא הקיפה גויל וכן נראה בהדיא מדברי הרמב"ם ז"ל בפ"א (תפילין ה"כ)"                                                                (בית יוסף שם)

רק אם מתחילת הכתיבה היה נקב פסול משום חסרון בהיקף גוויל. ויקשה, אם אתה מדבר על צורת האות, מה זה משנה אם היה לפני או אחרי? לכאורה העיקר שיש היקף גויל, מה זה משנה שהיה פעם אות עם היקף גויל ועכשיו אין?!

אם גוי כתב מזוזה זה פסול. אם יהודי כתב מזוזה לא כסדרה באלו גם אם הכתב נראה ללא פגם מעשה הכתיבה היה פסול, אז יש הלכות כתיבה איך שכותבים את הדברים – ולרוב השיטות זה פסול של לא כסדרן (רמב"ם תפילין א', י"ז). כך גם בדין חק תוכות, שפסול בעצם כי לא נכתב כמו שצריך. בכל אופן, מבין הבי"י שכתיבה תמה זה דין בכתיבה. בזמן הכתיבה עצמה.

צריך לעשות לדברים סיומת[2]. אם אחר כך טושטשה הסיומת בדיעבד יהיה כשר. אם כתבתי מראש בסוף יריעה או בנקב לא סיימתי את הכתב, אבל אם כתבתי כמו שצריך אז זה עובד, במבחן המעשה, לא התוצאה.

 

4. היקף גויל בגיטין – כתיבה תמה

בגמרא בגיטין נאמר:

"תנו רבנן הרי זה גיטך והנייר שלי אינה מגורשת על מנת שתחזירי לי את הנייר הרי זו מגורשת ... ותיפוק ליה דספר אחד אמר רחמנא ולא שנים ושלשה ספרים לא צריכא דמעורה"                                   (גיטין כ:)

התוספות שואלים על כך:

"לא צריכא דמעורה. מכאן מדקדק ר' יצחק בר מרדכי דאין צריך בגט שתהא כל אות ואות מוקפת גויל מארבע רוחותיה כדאמר הכא דמעורה ור"י אומר דאין מכאן ראיה דהא דקאמר דמעורה היינו רגל ך' של שיטה עליונה בט' של שיטה שתחתיה או ראש ל' בה' או בח' שלמעלה הימנה ומ"מ נראה לר"י דאין צריך ראיה להכשיר דדוקא בס"ת תפילין ומזוזות בעינן שיהו האותיות מוקפות גויל כדאמר בפרק הקומץ (מנחות דף לד.) משום דכתיב בהו וכתבתם כתיבה תמה אבל בגט ליכא קפידא" (תוספות שם ד"ה דמעורה)

את דעת הר"י עוד נציין, כי הרמב"ן חולק על כך - אבל בכל מקרה למסקנה הר"י סבור שיש חילוק בין ספר תורה תפילין ומזוזה בהם צריכים שהאותיות יהיו מוקפות גויל, לבין גט.

האור זרוע אומר:

"ואין לחלק ולומר דדוקא בתפילין (כעין) [בעינן] שתהא אות מוקפת גויל אבל לא בגט דהא כתיבה כתובה בו ואין זו כתיבה. ומעשה בא לפני מורי אב"י העזרי זצ"ל בגט שלא הקיף גויל את האות ופסלו." (אור זרוע גיטין תשט"ו)

לפי האור זרוע, הבעיה היא במבחן התוצאה – צורת האות , ולכן לא משנה איך זה התחיל לפני כן. אולם, לפי התוספות יש הבדל בין גיטין לבין סת". בגיטין זה כשר, כי מסתפקים בזה שזה ניכר. יש אמנם מעשה מצווה של כתיבה - "וכתב לה" אבל אין דין 'וכתבתכם' - כתיבה תמה.  

אם נגיד שזו בעיה בצורת האות תהיה בעיה, אבל אם אין בעיה בצורת האות זה יהיה פסול רק בסת"ם ובגט יהיה כשר.


5. דיבוק אותיות – בדיעבד כשר?

למדנו מהבית יוסף שאם נפסק בנקב אחרי זה יהיה כשר. שאלה לבית יוסף - האם גם בדיבוק אותיות בדיעבד זה יהיה כשר, שהרי בשעת כתיבה זה היה כשר?

"ומ"מ דוקא בנפסק ע"י נקב דהב"י בתירוצו השני הוסיף דע"י נקב בעינן ג"כ שנפסק אח"כ אבל בנגיעה אות לאות אף שנכתב בכשרות ונפסק אח"כ פסול כדמשמע בסעיף י"ח. דבר משה חא"ח בסי' י"ג... סובר דגם זה תליא בב' התירוצים שבב"י ולתירוץ ב' כשר אך שצריך לחוש לחומרת ב' התירוצים ונמצא שיש בזה לדבריו ספיקא דדינא.

ומהסעיף י"ח אין ראיה כלל דשם מיירי בעת הכתיבה גופא אחר שנגמר צורת האות נגע אות בחבירו משא"כ בזה שכבר סילק ידו. וסברא זו מוכרחת ממ"ש השו"ע מגיע לסוף הקלף ע"כ דאין סובר כהירושלמי דמכשיר בנגיעת אות לאות אחר שנגמרה צורתה וכמ"ש הפרישה וביאור הגר"א ואעפ"כ כתב לבסוף בלי היקף קלף מתחלתה דוקא משמע דאם נחתך הקלף אח"כ ועי"ז אין מוקף גויל כשר וע"כ הטעם כמו שכתבנו ומתוך מה שציין הגר"א בסי' י"ח סק"נ עי"ש משמע ג"כ שמפרש להשו"ע דמיירי בעת הכתיבה ואין סותר כלל לסברת תירוץ הב' שזכרו הש"ע בסט"ז. היוצא מדברינו דאין ראיה להחמיר יותר בזה ממה שסובר בעל דה"ח שם עי"ש דהוא ספיקא דדינא ונ"מ לענין להוציא אחרת עי"ש" (ביאור הלכה ל"ב, ט"ז)

מחלוקת האם יהיה כשר בדיבוק אותיות אחר כך.


בבית הלוי כתב:

"ועיין בב"י שהביא בשם הרשב"א דבנדבק מלמעלן פסול ולא מהני שיגרור אח"כ הדיבוק (דכיון דנפסל קודם גמר האותיות גם כשגוררן אח"כ פסול דהרי הוא חק תוכות, אבל מלמטן כשר, כיון דנגמר כתיבתו בהכשר ונדבק אח"כ מהני גרירה ולא מקרי חק תוכות. וסיים הרשב"א דמשום דמהני גרירה תני כשר דגם גרירה א"צ, דכל הראוי לבילה אין בילה מעכב בו. וכן הוא דעת הסמ"ק הביאו הטור דנדבק קודם גמר כתיבתו לא מהני גם אם יגרור ובנדבק אח"כ מהני"                    (בית הלוי על התורה, הוספות)

לפי הרשב"א, בגלל שראוי לגרור אז לא צריך לגרור, "דכל הראוי לבילה אין בילה מעכב בו", אם אני יכול לעשות את הדברים אין צורך לעשות אותם בפועל. בכל אופן דווקא אם ניקב או נדבק לאחר כתיבה כפי שלמדנו עד כה

"אבל הרא"ש פוסק דבכל גווני מהני גרירה דבכה"ג לא מקרי חק תוכות"         (שם)

גרירה מועילה בכל מקרה, כי זה לא נחשב 'חק תוכות'. למרות שנדבק בזמן הכתיבה, אם אתה גורר זה כשר. ויש לעיין הלא בשעת כתיבה לא היה הקיף גוויל ומה שגורר כעת מכשיר מעכשיו את ההיקף גוויל ומשווה לאות צורה והרי זה 'חק תוכות' שפסול?!

להלכה, כתב השו"ע:

"מ"ם פתוחה שנדבק פתיחה ונסתמה, אין מועיל לגרור הדבק ולפותחה, משום דהוי כחק תוכות… ואם נדבקה אות לאות בין קודם שתגמר בין אחר שנגמרה, פסול. ואם גרר והפרידה כשר, ולא מקרי חק תוכות, מאחר שהאות עצמה היתה כתבוה כתקנה"                                           

                                                              (שו"ע או"ח ל"ב, ט"ו)

יבואר לפי הדרך שלישית

ג. היקף גויל כמטרה בפני עצמה

1. הצעה שלישית – היקף גויל הוא ערך בפני עצמו הקשרו להלכתה ומשפטה של האות (כפי שכתב רש"י)

עד עכשיו ראינו שני הסברים בהיקף גוויל:

  1. מבחן התוצאה
  2. בדרך המעשה.

אבל שניהם דיברו על איך האות נראית או איך היא צריכה להסתיים בכתיבה. אולם, אפשר להסביר בצורה נוספת - צריכים רווח בין אותיות לא כסימן להראות איפה מסתיימות אותיות, אלא זו עצמה המטרה - שיהיה היקף של גוויל.

רואים שהשו"ע פסק זאת, לפחות מההיבט הזה, שמטרה היא רווח. זו לא צורת האות, אלא דין שונה בפני עצמו. ממילא, מובן מדוע לא צריכים את זה בגט, כי זה חלק מתמות הכתיבה. וכן מדוע מותר לגרור גם אותיות שנדבקו בשעת כתיבה שהרי אין פיסול בצורה האות רק יש חובת רווח בין אות לאות ולכן גם אם בשעת כתיבה היה רווח ואח"כ ניקב הרווח אמור להיות פסול כי הרווח הוא מציאות לעצמו.

ויש בזה לימוד גדול על הצורך ברווח להתבונן בין אות לאות ובכלל בחיים הרווח הוא המרחב שמאפשר את ה'רוח' היוצאת מהאות.


אם כן, יש בידינו שלוש הסברים:

  1. תוצאה - שתהיה תוצאה של כתיבה שאפשר לקרוא אותה ולא דבוקה לאחר.
  2. מעשה הכתיבה - כמו חק תוכות. גם אם לבסוף התוצאה לא תתקיים (כמו ניקב אחרי כתיבה)
  3. מוקף גוויל - ריוח בעצם.

מעין האפשרות השלישית אנו מוצאים בדברי רש"י בתחילת ספר ויקרא:

"ומה היו הפסקות משמשות? ליתן רויח למשה להתבונן בין פרשה  (רש"י ויקרא א', א')

לדוגמא בשירה המובאת בתורה יש רווחים יותר גדולים, זה פואמה, זה לא רק המסר המילולי אלא גם את המעבר. יש ברווח, אותיות רוח, אותיות חור, הרוח שנכנסת בין אות לאות. אומרים שבקלינאות תקשורת, מטפלים הרבה פעמים בילדים שלא עושים רווח. בכתיבה, בדיבור. עשה רווח. תנשום. הרווח הזה נותן מקום להתבונן היטב. להפנים, לדרוש.

 

2. הצעה רביעית – העיקר הוא הגוויל – 'האש הלבנה'

בתפיסה המרחיבה, שאולי היא המקורית, המחזירה אותנו לקוצו של יוד, אולי המקור הוא הגוויל. הרקע שעל גביו נכתבים האותיות הוא בחי' רקיע שבו נתלים המאורות. יש דבר קדום למדיום של האות הכתובה. האות כשמה היא כבר הסימן שמבטא משהו תם – שלם למעלה מהשבילים השחורים המבטאים אותו.

ההד ההלכתי לזה הוא בשניים:

בתחילת הסוגיה למדנו "ניכתב תוכה כשר" בפרוש השני כתב רש"י חללה של האות. בהוו"א פסול מאיזה טעם והלא יש הקף גוויל מסביבות צורת האות? אלא שהפרוש המרחיב ל'הקף גוויל מארבע רוחותיה' הוא שלכל אות קודם הקף[3] המתחם קדום שלה, כנ"ל. ולפי הירושלמי אכן שייך לפסול בניקב חללה. ובשו"ע כתב שיש להיזהר בזה.

לעיל ראינו את הסוגיא בגיטין, האם צריך היקף גוויל בגט, וכתב התוספות:

 " ...ור"י אומר דאין מכאן ראיה דהא דקאמר דמעורה היינו רגל ך' של שיטה עליונה בט' של שיטה שתחתיה או ראש ל' בה' "

לפי התוספות אם רגל של ך נכנס לתוך המרחב של האות ט אין בזה פסול של 'היקף גוויל' אבל הרמב"ן חולק שם. ומטעם הנ"ל שההקף גוויל הוא כל מרחב האות.

וכן פסק בשו"ע:

"אם לאחר שנכתב ניקב בתוך הה"א או המ"ם, כשר אפילו ניקב כל תוכו שהנקב ממלא כל החלל, אבל בירושלמי משמע שגם בפנים צריך שיהא מוקף קלף"                                                                  (שו"ע ל"ב, ט"ו)

יש ליזהר שלא יכנס ראש הלמ"ד באויר הה"א או החי"ת, אפילו בלא נגיעה"                                                                                (שם ט"ז)

צריך שהכתיבה תהיה תמה וזוהרת - לא רק שלא נאבד אותיות, אלא שאות תהיה עם חלל הקדום שלה. .


3. אש שחורה על גבי אש לבנה

כך נאמר בירושלמי:

"רבי פנחס בשם רשב"ל: התורה שנתן לו הקב"ה למשה נתנה לו אש לבנה חרותה באש שחורה היא"                             (ירושלמי שקלים ו, א')

הנה הגוויל נקרא אש לבנה בבחינת "מימינו אש-דת למו". האש מימינו זה האש הלבנה הקודמת לתוכן המסויים שהוא בחינת דת - האש השחורה.

יעויין בדובר צדק (קונטרס נר המצוות עשה א') לר' צדוק, שהאריך בזה.

וכך כתב הרב קוק:

"הַהַכָּרָה הַגְּדוֹלָה בַּמְגַמָּה הָאֱלֹהִית אֲשֶׁר לַתּוֹרָה, וְלַנְּבוּאָה וּלְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ בִּכְלָל, מְבִיאָה אֶת הַמַּחְשָׁבָה לִסְקִירַת הָאַחְדּוּת שֶׁלָּהֶם. וְנִמְצָא שֶׁהַנְּבִיאִים וְהַכְּתוּבִים כְּלוּלִים בַּתּוֹרָה, וְהַתּוֹרָה עוֹמֶדֶת כְּלוּלָה וּמְאֻחֶדֶת בִּקְדֻשָּׁתָהּ הָעֶלְיוֹנָה בְּקוֹל אֱלֹהִים חַיִּים, שֶׁכָּל אֲשֶׁר נִשְׁמָתוֹ חַיָּה מַקְשִׁיב הוּא וְשׁוֹמֵעַ אֶת הַקּוֹל הַגָּדוֹל הַזֶּה, הַהוֹלֵךְ וּבוֹקֵעַ בְּכָל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ. וּכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל לְכָל דּוֹרוֹתֶיהָ מַכִּירָה הִיא אֶת הַיְסוֹד הַגָּדוֹל הַזֶּה שֶׁל אַחְדּוּתָהּ שֶׁל תּוֹרָה, וּמִתְדַּבֶּקֶת הִיא בּוֹ בְּכָל לִבָּהּ וּבְכָל נַפְשָׁהּ, יוֹדַעַת הִיא שֶׁתּוֹרַת ד' תְּמִימָה, יוֹדַעַת שֶׁתַּמְצִית נִשְׁמָתָהּ הַמְאֻחֶדֶת נוֹבַעַת הִיא מֵאוֹר הַמְאֻחָד אֲשֶׁר לְתוֹרַת אֱמֶת זוֹ, שֶׁאוֹר ד' אֶחָד מוֹפִיעַ בָּה בִּבְלִיטָה מְחֻוֶּרֶת, בְּאֵשׁ שְׁחוֹרָה עַל גַּבֵּי אֵשׁ לְבָנָה, וְהִיא שָׂמָה כָּל מַעְיָנָהּ בִּמְקוֹר חַיֶּיהָ זֶה. בְּטוּחָה הִיא שֶׁהוּא לָהּ מִגְדַּל עֹז, יוֹדַעַת הִיא שֶׁכָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ הִיא רַק שֵׁם אֶחָד שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֵׁם אֶחָד, הֶגֶה אֶחָד, אֹמֶר אֶחָד, שֶׁאֵין עוֹד, שֶׁהַכֹּל בּוֹ כָּלוּל" (אורות התורה ד', א')

כתיבה תמה היא הכתיבה שבאה מזיקה אל ה"תורת ה' תמימה" נובעת מאור המאוחד אשר לתורת אמת.

סיכום

קוצו של יוד מורה על משהו עליון. מי שלא מבין בזה לוקח את זה למקומות אחרים, כמו גורדון, אבל אנחנו רואים שזה ההיפך זו הצבעה על השמעות העמוקה קדם מילית שהמילים הם צינורות שפע לה. וזה המבוטא בהלכה (הראשונה בסוגיות) המיוחדת של בעינן הקף גוויל לפי ההעמדות המדורגות.

ראינו 4 הסברים בהיקף גויל:

1.     התוצאה.

2.     מעשה הכתיבה.

3.     דין שיהיה רווח בין האותיות, בשביל האותיות, להתבונן באותיות. רווח הוא חלק מהתמימות של האות.

4.     סוד קוצו של יוד - הדים הלכתיים שהרמב"ן מביא, של הירושלמי עם החללה, יש 4 רוחות, בואי הרוח, משהו גדול מהאות עצמה. האש הלבנה. האות היא ההופעה הבולטת של האש התמימה.

 

 


 
[1] שם הויה סדר האותיות כנגד: חכמה, בינה, ת"ת (הכולל את ו' קצוות) ומלכות אות אחרונה. קוצו של י' מצביע על הספירה הנאלמת ספירת הכתר.

[2] יש לזה משמעות להרבה דברים שצריך לסיים את הדבר ולא לתת לו להסתיים מאיליו. 

[3] בשפת הקבלה אפשר לכנות את ההיקף הראשון הצמוד לאותיות "מקיף קרוב" ולהיקף המרחבי הקדום "מקיף רחוק". כנודע בדרוש הצל"ם (האות ם מבטאת את המקיף הרחוק, מתאים לנאמר כאן 'מוקף מכל ארבע רוחותיה').

 


By ישיבת ההסדר עכו September 21, 2025
תקציר 
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
חיילי שיעור ג׳ שלנו – עם הרבה שמחה, שירה וריקודים – מתכוננים יחד לקראת ראש השנה 🍎🍯✨ איזה יופי לראות את האחדות, הכוחות והאור שהם מביאים איתם גם מהצבא וגם מהישיבה. מצרפים כאן שני סרטונים שימלאו את הלב בהתרגשות ושמחה 💙
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
כמידי שנה אנו מקבלים את השנה החדשה הבעל"ט במנהג יפה ומיוחד - חלוקת תפוח בדבש בליווי ברכה חמה לשכנינו - תושבי עכו היקרים. זהו מעשה קטן בפשטותו, אך גדול במשמעותו, שמבטא את הרצון להתחיל את השנה בשמחה וברכה. מעבר לכך, הישיבה מהווה מקור כוח רוחני לעיר עכו ולסביבת הגליל, ומחזקת את היהדות והתורה מתוך לב נקי ורצון לעשות טוב. בדרך זו, אנו מצליחים לשלב מסורת עם חיבור לבבות, ולהאיר את השנה הקרובה באור של תורה ושמחה.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב נעם ורשנר שליט"א שימש ר"מ בישיבה במשך שבעה עשרה שנים רצופות – שנים מלאות עשייה, לימוד והשפעה עמוקה. בתקופה ארוכה זו הוא לא היה רק ר"מ שמוסר שיעורים, אלא גם דמות מחנכת, מלווה ותומכת, שהצליחה לגעת בלבבות של דורות רבים של תלמידים. במהלך שנותיו בישיבה הרב נעם בלט בסגנונו המיוחד – שילוב של עומק תורני עם רגישות חינוכית, גישה פתוחה עם דרישה לערך ולאמת. הוא לא הסתפק בהעברת שיעור עיוני, אלא השקיע זמן רב בשיחות אישיות, בהכוונה ובהקשבה אמיתית לכל תלמיד ותלמיד. בזכותו, רבים גילו מחדש את הקשר שלהם ללימוד התורה ולחיי הרוח. דמותו של הרב נעם לא התעצבה רק בין כתלי בית המדרש, אלא גם מחוצה להם. לצד עבודתו החינוכית, הרב נעם משמש במשך שנים רבות כרב סיירת גולני במסגרת שירותו במילואים. פעמים רבות נקרא לדגל, ולעיתים ולא היה נמצא בישיבה בשל מחויבותו למדינה ולעם ישראל. למרות המרחק שנכפה עליו לעיתים, תלמידיו הרגישו תמיד את נוכחותו, את מסירותו ואת דוגמתו האישית המיוחדת – אדם שמחבר בין תורה לעשייה, בין רוח למסירות נפש ממשית. הרב נעם חינך לא רק מתוך ספרים, אלא מתוך דוגמה אישית. ענווה, ישרות ואכפתיות היו טבועים בכל צעד שלו, ובכך היה לדמות מופת עבור תלמידיו – דמות של רב שהוא גם מחנך, מורה דרך ואדם פשוט. כעת, לאחר שבעה עשרה שנים, כשהרב נעם עוזב את בית הישיבה, כולנו מרגישים את גודל החיסרון. אבל לצד תחושת הגעגוע, נשארים בליבנו שיעורים, מסרים וזיכרונות שילוו אותנו תמיד. מפעל חייו בישיבה טבוע באלפי תלמידים, הנושאים את תורתו ואת דרכו איתם הלאה לכל מקום שילכו. לציון פרידה זו, הוציאה הישיבה ספר מיוחד המוקדש לרב נעם – ספר הכולל שיעורים, לצד זיכרונות ומילים חמות של תלמידים ורבנים אשר זכו לשהות במחיצתו וללמוד ממנו לאורך השנים. ספר זה הוא ביטוי קטן להוקרה גדולה על דמותו ופועלו. (התמונה צולמה בערב הפרידה בישיבה)
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב דוב זינגר – האדם המתפלל "וענית ואמרת". בשביל שאני יאמר צריך שאתם תענו, שאתם תרצו. אני לא בטוח שרציתם שאבוא, אבל הנה אני פה אתכם. במשנה במסכת בבא קמא נאמר שיש ארבעה אבות נזיקין – אנחנו יודעים מה זה שור, מה זה בור, מה זה הבער – אבל מה זה מבעה? אז ההסבר בגמרא הוא שזה אדם. איך זה אדם? כי הפסוק אומר "אם תבעיון בעיו". האדם הוא יצור בעייתי. שואל שאלות. אומרים שהאדם הוא 'הומו ספיינס', האדם החושב. אבל לפי הגמרא האדם יותר משהו חושב זה שהוא מבקש. הוא יכול להיות פה בעכו, ועוד מעט תהיה תפילת מנחה והוא יהיה בירושלים הבנויה. הוא יכול להיות חולה, להתפלל על מישהו חולה, ולראות לנגד עיניו את הישועה. האדם הוא יצור שיש לו בקשות. כשהאדם מבין שהוא יצור בעייתי. בישיבה אנחנו אומרים שיש תלמיד בעייתי, זה הבעיה שלי לא שלו. זה שיש לי בעיות, זה לא בעיה. כשלמישהו אין בעיה זו בעיה גדולה. כשמישהו מבסוט מהחיים זה בעיה. האדם חייב להסתובב בחיים עם בעיה. מה אתה רוצה? היה אמור להיות שהאדם מתחיל להתפלל, הוא מתחיל לשמוע קול מארון הקודש והוא שומע קול שאומר לו: "כן, מה אני יכול לעזור לך? מה אתה רוצה? למה נגשת?". אחרי השיעור אנשים ניגשים לשאול שאלות, אז הוא שואל. הוא מבקש. זו ההגדרה של האדם. הומו-מתפללוס. לשאול את החבר שלך לא רק מה הוא עושה, מה הוא עובד, אלא "מה הבעיה שלך?". זאת אומרת: במה אתה מתעסק? מה הרצון שלך? עת רצון. יש לי זמן ביום לשאול מה אני מבקש. מה אני רוצה הדרום קוריאונים רצו להיות חכמים כמו ישראל. חשבתי שזו אגדה אורבנית אבל בדידי הווה עובדא. הם הורידו הנחיה שצריכים ללמוד, תרגמו את גמרות שטיינזלץ, ובאו לארץ לבקר בכמה ישיבות, ביניהן הישיבה שלנו. זה היה קוריאה ברמות. הם מנסים להבין מה אתה עושה. הם חשבו שהיהודים חכמים כי הם לומדים גמרא, הם לא מבינים שהגמרא חכמה כי היהודים למדו אותה. בכל מקרה, הדבר שהם הכי התפעלו ממנו היה הלימוד בחברותא. זה נראה לנו פשוט, אבל זה הדהים אותם והגמרא בעצם היא החברותא, היא בית המדרש. אז יש חברותא, ויש תפילותא. תפילותא זה מישהו שאתה מתפלל איתו. למה הכוונה? מה זה אומר שיש מישהו שאתה מתפלל איתו? תפילותא – זה נשמע כמו תפל. אבל זו תפילה. רבי נחמן רצה שאת כל התורות נהפוך לעצות. הבנות כל תורה שהן לומדות הופכות להיות תפלות. הופכות להיות תפילות. תפילותא זה תפילדולה. תומכת לידה. מסייעת ללדת. שפרה ופועה. אדם מסתובב עם תפילה בתוכו. עם בקשה. לפעמים הבקשה כואבת וזה יוצא החוצה בצורה לא טובה, אם יש לו תפילותא טוב הוא יודע ליילד לו את הבקשה. עוזר לו לראות מה הוא בעצם מבקש. לכל אחד מאיתנו יש בקשה עמוקה שהוא רוצה לבקש. מי מוכן להיות עזר לאימון שאעבוד איתו לפני כולם? שי. אם לרב יש בקשה ונענים לו אז מקימים מצוות צדקה. שי: אנשים שאומרים שטויות סתם. הבקשה – שאנשים יחשבו לפני שהם מדברים. כך שמה? שהמידע שאני מקבל יהיה יותר אמין. ואז? החברה תהיה יותר טובה. החברה תהיה יותר מתוקנת, לא יבלבלו את המוח. אז אם יש לך חבר שאתה מרגיש שהוא מבלבל את המוח, אתה יכול לבקש ממנו? כן. מה השתנה בין התלונה לבין הבקשה? זה עצמו נובע ממקום אחר. נניח שאני התפילותא שלך – הייתי עוזר לך. איך אתה מסתובב בעולם. אפשר לבקש את זה מאנשים, ואפשר לפנות לבורא עולם, שהוא אוהב לשמוע את המילים. חלק מהיכולת שלנו לעמוד לפניו והלתפלל זה קשור לאיכות הדיבור שלנו. אם אנחנו מבלבלים את המוח אז אנחנו מבלבלים, אבל אם אנחנו מדברים מילים ממשיות אז זה נשמע אחרת. לפעמים אני יכול להיות מושג של 'מתפלל על חבירו'. אני מתפלל על שי. שי יש לו בקשה אחת שהדיבורים יהיו יותר מדויקים, שלא יסתובב בעולם עם מידע מבולבל. תנסו לראות אם אתם יכולים לעשות את זה. אם מישהו מגיע לישיבה ושואל אתכם – מה עושים בישיבה? לומדים תורה. מה זה נקרא ללמוד תורה? לדרוש את ה'. איך דורשים את ה'? אז אני מזרז את התהליכים כי אין לי סבלנות – אנחנו אומרים מילים. מייצרים הבל. העולם עומד על הבל פיהם של תינוקות של בית רבן". אנחנו משחזרים את בריאת העולם. ה' ברא את העולם בדיבור. כשאנחנו לומדים לדבר, אנחנו מנסים להבין את המילה של התורה, את המילים, את הדיבורים. אנחנו בעצם לומדים לכבד את המילים של ה', יש פה פסוק בתורה, מה העומק שלו, מה התורה רוצה מאיתנו – אז יש גם צד שני, שהוא לומד לייקר את המילים שלו. כשהוא נותן למילים כבוד, אז גם המילים שלו הופכות להיות מילים ממשיות. זה דבר גדול מאוד, כי כשהאדם מדבר אז – כמו שנאמר 'צדיק גוזר ו-ה' מקיים' – צדיק זה מי שלא מדבר סתם. כשהוא אומר מילה היא מגיעהלמקום. תחשבו שישיבה רוצה למדוד התקדמות של האדם בחמש שנות הסדר – איך מודדים את זה? מה הציר, מה המדד, שאיתו אפשר למדוד התקדמות? לומדים לדרוש את ה' – בודקים כמה דרישת ה'. עוד מדדים שמציעים לתורמים, כי התלמידים מתקדמים על הציר? מתקדמים בדיבור. זו התשובה הנכונה. בודקים כמה המילים שלנו במקום אחר. אם אנחנו לומדים לדבר דיבור מופשט, דיבור ממשי, ש-ה' ברא את העולם הזה בדיבור. למילים שלנו יש כוח. אני יכול לומר מילים סתם: 'הא אחי, בוקר טוב, מה העניינים?'. אבל אם נהיה לי כוח של ברכה, של הדיבור שמשנה מציאות: אני אומר לו 'בהצלחה במבחן שיש לך, בהצלחה באתגר שיש לך", אז המילים יוצרות מציאות, כי ה' ברא את העולם במילים. כשהאדם מתקדם בדיבור שלו, גם ביכולת ההקשבה, בקריאת התורה, מה שהתורה קוראת לנו. כשהאדם מתרגל להקשיב לקדוש ברוך הוא, הוא מתרגל להקשיב גם לחבר שלו, מתרגל להקשיב גם לאשתו, לחבררה שלו. תחשבו שהיינו חיים בחברה שלפני שצריך להגיב היה צריך להקשיב. המעבר מפינג-פונג לביליארד – מישר להגיב לתת זמן לכל אחד. אם היה קצב כזה לדיבור, והמילים היו צריכות את הפנאי שלהם להגיע ליעדן. אנחנו בישיבה לומדים קצת את השפה הזו. סיפרתי במדרשה, שהיה אצלנו בישיבה מעגל שנקרא "בליץ", בלי ציניות. יוצרים אוויר בלי ציניות. למרות שזה גברים... זה לא דורש יותר מדי. הכלל הראשון שאני מדבר אל מישהו – לא מדבר באוויר, לא מדבר לחבר'ה במחזור – אתה מפנה את הדיבור שלך למישהו. תמיד דיבור שהוא למישהו הוא. במקום לדבר על לדבר אל. ואחר כך הוא צריך לומר מה הוא שמע. לא בכל שיחה, הוא מבקש את המלח ואתה אומר לו "אני שומע שאתה מבקש את המלח", אבל בדיבורים בלי ציניות, בדיבורים היוצאים מהלב ונכנסים אל הלב, אני חוזר על המילים. "שיקוף". לחזור על מה שנאמר. "מה בו". מה כתוב. מה נאמר פה. לפני למה זה מחבר אותי. אחר כך אני מנסה להגיע לתמצית – מה בעצם אמרת. דיבור יש תמיד כוונה מאחוריו. מה בו – ומה ליבו. מה העומק. ואז "מה לי-בו", מה זה מבקש ממני. מה זה דורש ממני? 1. להקשיב. 2. שיקוף – מה בו. 3. מה ליבו – מה היסוד. התמצית. 4. מה לי-בו – מה יש לי בתוך הדבר הזה. בסוגיה הלכתית זה ברור מה זה דורש ממני, אבל בכל דבר – מה זה מזמין אותי. בכל לימוד אני שואל מה הוא אמר (מה בו?), מה בעצם הוא אמר (מה ליבו?), ומה זה בשבילי (מה לי-בו?). הייתה אצלנו מישהי שהייתה בעוטף בשמחת תורה, הייתה 35 שעות בממ"ד וסיפרה את הסיפור שלה. בסוף הסיפור שאלה אם יש שאלות. אז הם עבדו לפי הכללים וחזרו על מה שהיא אמרה – וכל אחד חזר על משפט אחד שתפס אותו בדברים שלה. והיא התחילה לבכות. היא אומרת שהיא מסתובבת עם השיחה הזו בכל הארץ ופעם ראשונה שהיא בוכה. כי היא תמיד מדברת, ופעם ראשונה שהיא שומעת את מה שהיא אומרת, כי היא שמעה את זה מחדש, היא קיבלה את התהודה של הדברים שלה. זה פגש אותה בצורה חזקה. הרבה פעמים מישהו בא להתייעץ איתי, כמובן שתמיד יש לי מה לומר לו כי יש לי זקן לבן, אז ברור שלפני שאני חוטא וישר מביא לו את התשובה, אני רק חוזר על השאלה ולפעמים הוא אומר לי "תודה הרב" והולך. מים עמוקים עצה בלב איש ואיש תבונות ידלנה – העצה נמצאת בלב האדם. האדם יודע מה הוא מבקש, והוא צריך שמישהו ידלה את זה ממנו. הקשבה פעילה, הקשבה רדיקלית, מולידה את התשובה. 'אוחילה לא-ל אחלה פני... לאדם מערכי לב ומ-ה' מענה לשון'. מה כוונת הדברים? מה זה "מענה לשון"? לאדם יש מערכי לב, ההקשבה של ה', המענה של ה', זה היכולת שלי לדבר. בגלל שיש הקשבה פה אז הדיבור שלי יכול להוולד. כשהאדם זוכה לעמוד מול ה', כשהוא חווה את ההרגשה ש-ה' שומע אותו, שהוא מוקשב, אז המערכי לב מקבל לשון. עצם המענה הוא ההקשבה. "אם שגורה תפילתי בפי" סימן שהיא מתקבלת. זה מה שאני זקוק לו. אני חש שהדברים שלי מתקבלים. "ענה ואמר", "וענית ואמרת", העניה היא בעצם העובדה שהצלחתי. אז זו התפילותא. כמו בחברותא. מה בו-מה בליבו-מה בלי-בו – מה כתוב, מה ליבת הדבר, ומה הוא רוצה להגיד לי. זה חלק מהעשיה שלנו. האדם הוא יצור שהוא עושה הרבה, אבל הוא יותר מאשר אדם שעושה אלא יומינג-בינג. אדם שהווה. אדם דבק בקדוש ברוך הוא, בהוויה. כשהוא עובד הוא בעצם הוויתו קיים. אין לנו פנאי וזמן להזכר בזה שאנחנו קיימים. המתנה הזו שיש לנו מדי יום – ה' נתן לנו מתנה עצומה – לפנות את עצמנו מהעשייה היומיומית, מהריצה היומיומית. "מה קורה איתך? מה אתה מבקש?", נגיד שאדם היה עוצר אותך ושואל מה אתה מבקש? הסידור עוזר לנו לסדר את הבקשות הכלליות שלנו, אבל תמיד צריך לחשוב איפה הבקשה המיוחדת שלי בתוך זה. זו מתנה גדולה מאוד שנמצאת בתוכנו כשאנחנו נמצאים לפני ה' יתברך. היפלא מ-ה' דבר? ה' יכול לעשות כל דבר, ה' יכול להחזיר את החטופים כל רגע, כל עם ישראל מייחל ומתפלל לזה, גם מי שאין לו זקן וכיפה, איך זה יקרה זו לא השאלה. זו דוגמה קיצונית שכולנו שותפים לה. כשהאדם נותן לבקשות האלה להיות שותפות בעת רצון שלו, אז הוא הופך להיות בן אדם אחר. האדם המתפלל הוא אדם שונה מאדם שמתנהל בעולם הזה בלי היכולת לבטא את הרצונות בעולם הזה. תודה רבה, תזכו להיות בעייתיים. למרות שאנחנו נאלצים לצאת לקרב ולהלחם, הידיים ידי עשיו, אבל הקול קול יעקב. יש לנו קול לדבר. נבקש מ-ה' יתברך שתכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה. בלי מילואים יותר מדי, בלי הפרעות. נוכל לעמוד לפני ה' ו-ה' יושיענו בקרוב.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
״ עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר ״
By ישיבת ההסדר עכו September 7, 2025
Show More