הרב יוסי שטרן - שיעור כללי ברכות - פרק ראשון - 7 - ברכת התורה

תשפ"ב

דף מקורות סיכום השיעור להורדה

תקציר השיעור:

שלושת הברכות הם תהליך התעצמות. ראשיתו במחויבות המעשים ללמוד על מנת לשמור ולקיים להיות בן ברית, אזי לחכמת התורה, "יודעי שמך", מתוך כך בא להתדבק בכנסת ישראל ובנותן התורה – "אשר בחר בנו מכל העמים... נותן התורה".

ברכות התורה – השורש, הגזע והפרי

ברכות התורה: השורש, הגזע והפרי

ברכות פרק א' שיעור כללי 7 - הרב יוסי שטרן


א. פתיחה

1. על הברכות

במשנה נאמר:

"בשחר מברך שתים לפניה ואחת לאחריה, ובערב שתים לפניה ושתים לאחריה אחת ארוכה ואחת קצרה"                   (משנה ברכות א', ד')

מתוך הדיון בברכות קריאת שמע מגיעה הגמרא לעסוק בברכות התורה, אך המשנה הזו היא בעצם הפתיחה לעיסוק בברכות ממש, כשמה של המסכת. ברכות המצווה, ברכות הנהנין וכו', הן העיסוק ברוב המסכת. למעשה, גם התפילות מיוסדות על הברכות - ברכות קריאת שמע, שמונה עשרה. גם למצוות יש ברכות. 

לקריאת שמע יש ברכות. כפי שרואים, זו הדרך של חז"ל, זה ה"מטבע שטבעו חכמים בברכות" (ברכות מ:), בשביל להגיע ל"שויתי ה' לנגדי תמיד" (תהלים ט"ז, ח').

במבט ראשון נדמה, שברכה היא תמיד טפלה לדבר עצמו, ערך מוסף. הדבר בולט בברכת המצוות, שהברכה היא נלווית למצווה עצמה. שנתרכז במצווה שנכוון דעתו בקיום המצווה וכדו'.

 

2. על מה אבדה הארץ?

הגמרא מפתיעה אותנו מאוד כאשר היא אומרת שהארץ אבדה על זה "שלא ברכו בתורה תחילה":

" דאמר רב יהודה אמר רב, מאי דכתיב (ירמיהו ט): מי האיש החכם ויבן את זאת (על מה אבדה הארץ)? דבר זה נשאל לחכמים ולנביאים ולא פירשוהו, עד שפירשו הקדוש ברוך הוא בעצמו, דכתיב (שם): ויאמר ה' על עזבם את תורתי וגו', היינו לא שמעו בקולי היינו לא הלכו בה! אמר רב יהודה אמר רב: שאין מברכין בתורה תחלה"                 (נדרים פא.)

לכאורה ברכה לא מעכבת, אז למרות ערכה של ברכת התורה גבוה – בגלל שלא ברכו בתורה אבדה הארץ?!

תשומת לב שפה הקדוש ברוך הוא היה צריך לומר את זה, כי החכמים והתורה יכולים לומר טענות על חטאים ועבירות וכדומה, אבל הקדוש ברוך יכול לומר: זה לא עבירות ממש, אלא כי לא ברכו בתורה תחילה. אם כן, בלימודנו נראה ופה ננסה שבעל השמועה יהיה לנגד עינינו…[1]

על הגמרא בנדרים ישנו קטע מפורסם של המהר"ל בהקדמה – 'בתחילה' – של תפארת ישראל. כך פותח המהר"ל את דבריו:

"ודבר זה מן התימה שיהיה חרבן הארץ בשביל שלא ברכו בתורה תחלה, ולא בשביל עכו"ם וגלוי עריות ושפיכת דמים שהיו בבית ראשון. אמנם ביאור זה כי הדבר שהוא סבה אל מציאות דבר אחר הוא ג"כ סבה אל קיום מציאותו"                                           (תפארת ישראל, הקדמה)

בהמשך, המהר"ל ממשיל זאת אל שורשים ועץ – שהשורשים הם הסיבה לעץ, ובלי השורשים[2] העץ לא יחזיק, גם אם נראה לזמן מה שהוא שורד. על פי המהר"ל, אם כן, התורה היא העץ ("עץ חיים היא למחזיקים בה"), וברכת התורה הם השורשים – הם הסיבה לתורה! מדוע? משום שהקדוש ברוך הוא הוא סיבת התורה, וברכות התורה הוא להידבק בקדוש ברוך:

"…ולפיכך אם היו מברכין על התורה תחלה לומר ברוך נותן תורה לישראל, והיה אהבה אל הש"י במה שנתן תורה לישראל, כי זה ענין הברכה על התורה שהוא יתברך מבורך על זה ואוהב השי"ת בשביל הטוב שנתן לו התורה, ואז היה זה סבה ג"כ שתהיה התורה מתקיימת בישראל, שהיה השי"ת נותן בלבם לשמור ולעשות ולקיים אף אם היו עוברים לפעמים מצוה אחת, היו חוזרים מיד לשמור ולעשות ולקיים, וזה היה מן השי"ת אשר הוא סבה לתורה והוא גם כן סבה שלא תתבטל… ולפיכך אילו היו מברכין בתורה תחלה, מה שהוא יתברך סבה לתורה ונתן להם התורה, והיו דבקים בו יתברך באהבה במה שנתן תורה לישראל, מצד הדבקות הזה היה השי"ת סבה גם כן שלא תתבטל התורה. אבל מפני שלא ברכו בתורה תחלה, שלא היו דבקים בו יתברך באהבה במה שנתן תורה לישראל, לא היה כאן סבה מקיימת את התורה בישראל, ובאו לידי זה שעברו על התורה ודבר זה גורם שאבדה הארץ"                   (שם)

שכחת ברכת התורה היא שכחת הקדוש ברוך הוא, נותן התורה, ועל כך אבדה הארץ[3]. רעיון זה, אותו פיתח המהר"ל, יכול לשמש אותנו להבנת אחד משלושת הרבדים של ברכות התורה, כפי שיעלו מניתוח הסוגיה אצלנו.

 

3. הסוגיה

"א"ר יהודה אמר שמואל השכים לשנות עד שלא קרא ק"ש צריך לברך משקרא ק"ש א"צ לברך שכבר נפטר באהבה רבה..."                  (יא:)

על פי שמואל, האדם נפטר מברכות התורה אם אמר את ברכת אהבה רבה. המימרא הזו מפתיעה למדי – מדוע שנפטור אדם מברכה אם אמר את ברכת קריאת שמע? גם נוסח דברי שמואל, הפותח ב"השכים לשנות" דורש בירור - אם הוא לא השכים?! אולי בדיעבד הוא יפטר באהבה רבה, אבל ככה למחוק את ברכת התורה?! את הפטור של אהבה רבה היינו מבינים יותר אם היה כתוב שבמקרה והאדם לא בטוח האם בירך ברכת התורה הוא יוצא ידי חובה באהבה רבה. כל מי שקורה את הגמרא הזו אמור להבין שהדרך הראויה, על מנת לא להפסיד את ברכות התורה, היא להשכים לקרות. בהמשך העיון ננסה להציע הסבר נוסף לנקודה זו.

 

בהמשך, הגמרא מביאה שלוש גרסאות לברכת התורה:

"מאי מברך?

אמר רב יהודה אמר שמואל אשר קדשנו במצותיו וצונו לעסוק בדברי תורה.

ורבי יוחנן מסיים בה הכי הערב נא ה' א-להינו את דברי תורתך בפינו ובפיפיות עמך בית ישראל ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי עמך בית ישראל כלנו יודעי שמך ועוסקי תורתך ברוך אתה ה' המלמד תורה לעמו ישראל.

ורב המנונא אמר אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו ברוך אתה ה' נותן התורה אמר רב המנונא זו היא מעולה שבברכות. 

הלכך לימרינהו לכולהו"                                                    (יא:)

כפי שנאריך בהמשך, מסתבר שכל ברכה כוללת יסוד עקרוני אחר בברכו התורה. הברכה האחרונה, השלישית, שהיא "המעולה", מסתבר שהיא לא רק משובחת אל היא כוללת יותר. מסקנת הסוגיה, שיתכן שהיא דברי רב המנונא עצמו, היא לומר את כולם – כיוון שבכל אחד יש יסוד שאנו לא רוצים לפספס.

 

ב. מחלוקות הראשונים ביסוד ברכת התורה

פתיחה – שלושת מחלוקות הראשונים

אנו נראה שלוש מחלוקות בין הראשונים, שחוט אחד שוזר ביניהן:

1.     האם צריך ללמוד אחרי הברכה?

2.     מהו תוקף הברכה – דאורייתא או דרבנן?

3.     הערות בנוסח הברכה.

כפי שנראה, מתוך המחלוקות בוקעות ועולות טענות עקרוניות, החוזרות בכל אחת מהם. בעיקר בשאלת היסוד: האם ברכת התורה היא ברכה על לימוד התורה, או שהברכה היא למעשה מצווה עצמאית.

 

1. האם צריך ללמוד מיד אחרי הברכה?

הירושלמי מביא את המימרא של שמואל, שנפטרים באהבה רבה, אבל מוסיף תנאי בשם רבי אבא:

"שמואל אמר השכים לשנות קודם ק"ש צריך לברך לאחר ק"ש א"צ לברך א"ר בא והוא ששנה על אתר"                              (ירושלמי א', ה')

האם צריך ללמוד אחרי ברכות התורה? התוספות מביאים שלושה הסברים לשאלה היחס לירושלמי, של לשנות על אתר:

"נשאל להרב ר' יצחק כגון אנו שאין אנו לומדין מיד לאחר תפלת השחר שאנו טרודין והולכים כך בלא למוד עד אמצע היום או יותר אמאי אין אנו מברכין ברכת התורה פעם אחרת כשאנו מתחילין ללמוד?

והשיב ר"י דלא קיימא לן כאותו ירושלמי הואיל וגמר' שלנו לא אמרו ואין צריך לאלתר ללמוד.

ועוד אפי' לפי הירושלמי דוקא אהבה רבה דלא הוי עיקר ברכה לברכת התורה דעיקר אהבה רבה לק"ש נתקן ובשביל היא אינו נפטר מברכת התורה אלא אם ילמוד מיד וגם לא יעשה היסח הדעת. אבל ברכת אשר בחר בנו וברכת לעסוק בדברי תורה שהן עיקר לברכת התורה פוטרת כל היום...

והצרפתים נהגו לומר פסוקים וברכת כהנים וגם אלו דברים שאין להם שיעור שהיא משנה (פ"א דפאה) ואלו דברים שאדם אוכל פירותיהן כו' שהיא ברייתא (מס' שבת קכז.) מפני הירושלמי דבעי שילמוד על אתר. אבל א"צ כמו שכתבתי..."                          (תוספות יא: ד"ה שכבר)

אם כן, יש בפנינו שלוש אפשרויות:

1.     הבבלי חולק על הירושלמי, ולא צריך לשנות על אתר (הסבר ראשון בר"י).

2.     הירושלמי דיבר על אהבה רבה שאז צריך לשנות על אתר, אבל ברכות התורה לא צריך (הסבר שני).

3.     אה"נ, צריך תמיד אחרי ברכת התורה ללמוד דבר מה (מנהג הצרפתים). 

יוצא שאו שצריך לשנות רק באהבה רבה, או בשניהם, או באף אחד. מתוך הבנה במה הם חולקים, נראה שלוש הבנות בברכות התורה, המקבילות לברכות השונות.

השאלה האם צריך ללמוד מיד אחרי הברכה, יסודה בשאלת ה"הפסק" – האם אדם שכיוון בתחילת היום, לדוגמה, נחשבת הכוונה שלו על שאר היום. בסתם מצוות אנו אומרים, כדברי רב יהודה בשם שמואל, שצריך לברך "עובר לעשייתן" (פסחים ז:), אך בברכות התורה התוספות מציעה שהדבר שונה, ומסביר גם את היסוד שעומד מאחור הדברים:

"וי"ל דשאני תורה שאינו מייאש דעתו דכל שעה אדם מחוייב ללמוד דכתיב והגית בו יומם ולילה והוי כמו יושב כל היום בלא הפסק. אבל אכילה בסוכה יש שעה קבועה"                                          (שם)

לפי התוספות, כאשר אדם החליט שהוא לומד תורה אז זה המקום שלו, והוא לא מייאש את ליבו.

לעומת התוספות, הרמב"ם פסק שצריכים ללמוד אחרי ברכות התורה. נדמה, שיסוד המחלוקת טמון בהבנת היחס בין הברכה למצווה:

א.    הרמב"ם: הברכה טפילה ללימוד, ובלי לימוד הברכה חסרה.

ב.    התוספות: הברכה עומדת בפני עצמה, ולכן גם אם הלימוד אינו צמוד לברכה יש חשיבות לברכה. כנראה גם אופי הלימוד ותכליתו מושג בדרך שונה.

על מנת להבין איך הרמב"ם, הסובר שהברכה טפילה ללימוד, מבין את ברכות התורה, לעומת בעלי התוספות, נעיין בשאלת תוקף הברכה.

 

2. תוקף הברכה

הרמב"ם לא מונה את ברכת התורה כמצווה בפני עצמה, ואילו לפי הרמב"ן תוקף ברכת התורה הוא מדאורייתא. למעשה, הרמב"ן מונה את ברכת התורה במניין המצוות:

"מצוה ט"ו שנצטוינו להודות לשמו יתברך בכל עת שנקרא בתורה על הטובה הגדולה שעשה לנו בתתו תורתו אלינו והודיענו המעשים הרצויים לפניו שבהם ננחל חיי העולם הבא. וכאשר נצטוינו בברכה אחר כל האכילה כן נצטוינו בזו. ובשלישי שלברכות (כא.) אמרו מנין לברכת התורה לפניה מן התורה שנ' כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלהינו. ...והעולה מזה שברכת התורה לפניה מצות עשה דאורייתא…" (השגות הרמב"ן, שכחת עשין).

את הפסוק "כי שם ה' אקרא" הכוונה (כפירוש המהרש"א ועוד) שכשאני קורא בשם ה', בתורה שהיא שמותיו של ה', אז צריך להביא גודל לא-לוהינו. אולם, רש"י אומר שהתורה היא בעצם השירה, ו"כי שם ה' אקרא" זו הברכה. בין כך ובין כך, יוצא מחלוקת עקרונית פה.

נראה להציע שיסוד המחלוקת בין הרמב"ן לרמב"ם נעוץ בהתייחסות המעשית של הרמב"ם לתורה, למול ההתייחסות הסגולית של הרמב"ן:

1.     הפרויקט הגדול של הרמב"ם הוא למעשה לימוד התורה כולה. פירוש המשניות, היד החזקה, ספר המצוות - לימוד התורה למצוותיה. הברכה היא כמו שאר הברכות על המצוות. לכן, הברכה היא יותר דרבנן, כי המצווה היא לימוד התורה עצמו, ולימוד למצוותיה.

2.     רמב"ן - מטרת הלימוד להגיע ולהדבק בקב"ה. ברכת התורה היא עיקרית וחשובה, כי על ידה מדבקים יותר בקדוש ברוך הוא[4]. הלימוד הוא סגולי יותר.

 

3. נוסח הברכות

הנוסח המופיע אצלנו לברכה הראשונה של ברכות התורה היא "על דברי תורה". כך גם מופיע ברמב"ם (תפילה ז', י'). אולם, נוסח אחר (תוספות, רא"ש) הוא "לעסוק בדברי תורה". 

הרב קוק מסביר את יסוד הנוסח של "לעסוק בדברי תורה":

"הצווי הא-להי עומד הוא, ביחש לקשורנו עם התורה, למעלה מגדר של למוד והבנה בעלמא, שיש דוגמא להם בכל ידיעה של איזה מין חכמה בעולם. אבל הצווי הזה בא מצד החיים האמתיים, שהם הם הנם עצמותה של תורה, ושבהעסק שאנו מתעסקים בדברי תורה הרי יש לנו קשר עם המקוריות של החיים, שזהו ענין נעלה יותר ויותר מכל ערך של תלמוד, שמשתקף רק ע"פ הקשר של המדע ושל ההבנה, שהם יכולים רק להזריח איזה אור רוחני על הנפש המתעסקת במדע, אבל לא יוכלו להנחיל מדת חיים מקורית, שהיא באה רק עם סגולתה של תורה" (עולת ראיה, ברכות התורה)

הרב קוק כתב את זה לנוסח של "לעסוק", ולא היה יכול לכתוב את זה על הנוסח של הרמב"ם. יוצא, שבעצם שאלת הנוסח היא השאלה על מה מברכים:

1.     על – מברכים על לימוד התורה.

2.     לעסוק – מברכים על הקשר שמעל הלימוד.

לפי גישת הרמב"ן, כאמור, הברכה היא המוכוונות היא שם ה' - "יודעי שמך". לפי הרמב"ם, הברכה היא על עצם מעשה הלימוד.

כעת אנחנו יכולים להבין מדוע לפי הרמב"ם יש חובה ללמוד ישר אחרי הברכה, אך לפי בעלי התוספות וגישת הרמב"ן מסתבר שלא. אם אני מבין את הברכה כברכה על המצווה, ודאי שאצטרך ללמוד מיד, כי "כל המצוות מברך עליהן עובר לעשייתן" (פסחים ז:). אך אם אני מבין שהברכה היא על המוכוונות שלנו לעמוד מול הקדוש ברוך, מובן מדוע לא צריכים לסמוך את הברכה ללימוד, כי כל הברכה היא בעצם המודעות הכללית שלי, כל היום, לקרבת ה' ועמידה לפניו[5], מה שיתממש אחר כך גם בלימוד התורה שבפועל.

 

 

את הברכה השניה אנחנו מסיימים "המלמד תורה לעמו ישראל", וכך כתוב ברמב"ם. אבל בגירסת הרב קאפח יש שמסיימים את הברכה השניה "הנותן תורה לעמו ישראל".

דברי הרב קאפח מסתברים בדעת הרמב"ם, כי בשו"ת הרמב"ם נאמר:

"שתהיה החתימה נותן התורה היא כוונת הברכה, לפי שענינה (של נתינתה הוא) אשר מחייב אותנו ללומדה, זה ענין נתינתה והוא כוונת הברכה, (ר"ל) לבקש העזרה כדי ללומדה. אבל מי שחותם בהמלמד תורה, הוא טועה, לפי שהא-לוהים אינו מלמדנו אותה, אלא צוונו ללומדה וללמדה, וזה בנוי על עיקר דתנו, והוא שעשיית המצוות (היא) בידינו, לא בהכרח מן הא-להים לעשותן או להניחן"           (שו"ת הרמב"ם קפ"ב)

הרמב"ם אומר לא להגיד המלמד תורה, כי הקב"ה לא מלמד אותנו את התורה, אלא בידינו ללומדה. זו שיטת הרמב"ם, שהברכה היא באופן מובהק על לימוד התורה שלנו.

אבל אם נלך בשיטת הרמב"ן או בגישות חסידיות כאלה, היינו אומרים - אדרבה, הקב"ה כן מלמד אותנו את הדברים!

 

ג. שלושת הברכות של ברכת התורה

פתיחה – פסיקה משולשת?!

כאמור, להלכה "נימרנהו לכולהו". מדוע? האם כשלא יודעים מה לפסוק אז פוסקים הכל?! מסתבר, שהתורה היא עניין שלם - 'תורת ה' תמימה' - המורכב[6], חלקים שונים, ולכן הברכה מורכבת יותר. חז"ל רוצים להגיע לתמימות של התורה על כל מרכיביה, ולכן בסופו של דבר מביאים את שלושת האפשרויות. כאשר רוצים לאפיין את ברכת התורה, אפשר לאפיין אותה כאחד משלושת הקטגוריות הבאות:

1.     ברכת המצווה.

2.     ברכת השבח.

3.     ברכת הנהנין[7].

כפי שציינו בתחילה, נראה שניתן לשייך כל ברכה לסיווג אחר. התורה נקראת 'עץ חיים' נשתמש לצורך כך במשל של המהר"ל אותו ראינו בפתיחה: שורשים, גזע ופירות. סופו נעוץ בתחילתו, אז נתחיל מהפירות.

 

1. הפירות: ברכת המצוות – "אשר קדשנו במצוותיו וצוונו"

"אמרו צדיק כי טוב כי פרי מעלליהם יאכלו" (ישעיהו ג', י'). הרובד הראשון של ברכות התורה הוא הפרי, ברכה לשם מצוותיה. כדברי הרמב"ם "שהתורה נתנה לשם מצוותיה". "תורה צווה לנו משה" – בגימטריא 613. התורה ניתנה בשביל לדעת ולעשות את המצוות.

גישה זו יסודית מאוד במקומות רבים. ידועים דברי הרב אליהו די וידאש, הראשית חכמה:

"נודע היות אמת שעיקר עסק התורה הוא יודע להביאה לקיום המעשה, כדפירש במסכת ברכות פרק ב (יז, א), מרגלא בפומיה דרבא תכלית חכמה תשובה ומעשים טובים שלא יהא אדם קורא ושונה ובועט באביו ובמו וברבו ובמי שגדול ממנו בחכמה ובמנין שנאמר (תהלים קיא) ראשית חכמה יראת ה' שכל טוב לכל עושיהם, ללומדיהם לא נאמר אלא לעושיהם"                                            (ראשית חכמה, הקדמה)

האדם חושב ש"ראשית חכמה" זה ההגות היהודית, אבל האמת היא ש"לא נאמר אלא לעושיהם". 

אם כן, הברכה הראשונה נתקנה בשביל הלימוד בפועל. רובד זה מתאים בוודאי לפסיקה הדורשת לומר "על דברי תורה" – אבל גם את הביטוי "לעסוק" אפשר להבין כהתעסקות, כעשייה בפועל.

 

 

2. הגזע: ברכת הנהנין – "והערב נא"

הביטוי "יודעי שמך" ו"לומדי תורתך" מוביל ל"והערב נא". הערב נא זה כמו שנשמע, פשוטו כמשמעו, שיהיו ערבים עלינו דברי תורה. פשוט להנות מדברי תורה. האדם מפסיק להנות רק ממאכלים טובים, ונהנה מהלימוד. נהנה מהמפגש עם תורתו של הקדוש ברוך הוא. 

מתוך העסק בתורה, ומתוך הנעשה - הוא מגיע לנשמע. אחרי שהאדם לומד יש לו מה לשמוע, יש לו את אור התורה, את ערבות התורה. 

המהר"ל מדבר על נר מצווה ותורה אור:

"וביאור זה, כי המצוה שהיא מעשה האדם, ואין מעשה האדם רק על ידי הגוף וכל גוף הוא תחת הזמן כאשר ידוע כי כל דבר אשר הוא גוף הוא תחת הזמן, ולכך המצוה שהיא על ידי גוף האדם היא מגינה בזמן בלבד, וזה שאמר שהמצוה היא לשעה. אבל התורה שהיא בלא גוף שהיא השגת השכל אין לגוף עסק בה, וכל דבר שאינו גוף אינו תחת הזמן ולכך התורה מגינה לעולם כאשר האדם דבק בתורה השכלית שאין לה התלות בזמן כלל. ולפיכך אמר הכתוב כי נר מצוה ותורה אור והם המאירים לאדם להביאו אל תכליתו האחרון, המעלה העליונה אשר הוא בקשת וחפוש כל חי אשר הוא על האדמה"                                                                                                                                      (נתיבות עולם, נתיב התורה ה')

המהר"ל כותב זאת גם על "גדול תלמוד שמביא לידי מעשה":

"כבר אמרו (קידושין מ' ע"ב) גדול תלמוד תורה שמביא לידי מעשה, ואין הפירוש כמו שמבינים כי כאשר לומד תורה ידע אח"כ לקיים התורה על ידי שלמד התורה, וזה אינו כי בשביל כך אין גדול התורה, אבל הפירוש הוא כי התורה היא פועלת שיצאו המעשים לפועל, כי כל שכל הוא שפועל בגשמי ולכך התורה שהיא שכלית פועלת באדם הגשמי שיצאו המצות שבתורה לפועל, ומפני שהתורה היא עלה ופועל למעשה המצות כמו שאמרנו בשביל כך אמר גדול תלמוד תורה שמביא לידי מעשה כי התורה היא עלה פועלת, וידוע כי העלה גדול מן אשר הוא עלול"           (שם)

האדם דבק באור הא-לוהי, בשכל הא-לוהי. כאן זה כבר לא רק הפירות, אלא זה הגזע עצמו. אולי יש לו שורשים ופירות, אבל זה העץ עצמו. הלימוד עצמו הוא תענוג, הוא הנאה.

הכי מזוהה עם התנועה הזו של הלמדנות הרב חיים מוולוז'ין תלמיד הגר"א, בספרו "נפש החיים". אכן שם, המשל שמשתמש הוא הוא אחיזה והדבקות בעץ עצמו:

"וכן אמרו בתנחומא (פ' תבא) בפ' והיה אם שמוע ובפ' האזינו ובמדרש תהלים (מזמור א'). ואמר הכתוב עץ חיים היא למחזיקים בה וגו'. כי צריך האדם לקבוע בלבו וידמה בדעתו. כי אלו היה טובע בנחל שוטף ורואה לפניו בנהר אילן חזק. ודאי יאמץ כח להתאחז ולהתדבק עצמו בו בכל כחו ולא ירפה ידיו הימנו אפינו רגע אחד. אחר שרק בזה תלוי עתה כל חיותו מי פתי ולא יבין שאם יתעצל ח"ו אף רגע א' וירפה ידיו מהתאחז בו יטבע תיכף. כן התו"הק נק' עץ חיים אילנא דחיי. שרק אותו העת שהאדם אחוז באהבתה ועוסק ומהגה בקביעות. אז הוא חי החיים האמתים העליונים קשור ודבוק כביכול בחי העולמים יתב' שמו דהקב"ה ואורייתא חד"                                            (נפש החיים שער ד')

לכן התורה נקראת עץ חיים. האדם צריך להיות דבק בתורה, להתחזק בתורה. אם תעזוב את התורה תטבע – ולכן צריך לאחוז את הגזע. זה נכון ב"סור מרע", שהאדם עלול לטבוע, אבל גם ב"עשה טוב", שהאחיזה בגזע מביאה אותך להכרות והדבקות בדבר ה'.

 

3. השורשים: ברכת השבח – "אשר בחר בנו"

השורשים, היסודות, הם לראות בתורה לא רק ערך עיוני שכלי של לדעת את דבר ה', אלא להכיר את נותן התורה, את הקדוש ברוך הוא בעצמו. בדבקות. ברוחנית. 

כשמדברים על הברכה הזו, "המעולה שבברכות", במובן זה היא גדולה יותר מהתורה. הברכה הזו מדברת על "אשר בחר בנו", נותן התורה:

"ואמר לי רבי שני דברים יש בעולם ואני אוהבם בלבבי אהבה גמורה ואלו הן תורה וישראל אבל איני יודע איזה מהם קודם אמרתי לו בני דרכן של בני אדם אומרים התורה קדמה שנאמר (משלי ח) ה' קנני ראשית דרכו וגו' אבל אני אומר ישראל קדמו שנאמר (ירמיה ב) קודש ישראל לה' ראשית תבואתה"                                 (תנא דבי אליהו רבה פרק י"ד)

אז דרכם של בני אדם לומר שהתורה קדמה, אך אני, אליהו, אומר שישראל קדמו. התורה היא הדרך לברר את נפשות האדם, את החלק א-לוה ממעל. "אשרי תמימי דרך" (תהלים א', א') – כך מתחיל דוד המלך לדבר על התורה. התורה היא הדרך להגיע אל השורשים שלנו.

כך גם בעניין תורה לשמה אצל הרב קוק:

"ענין תורה לשמה - לשם התורה. כי מציאות החכמה הוא רצון השי"ת שתהי' בפעל, והיא מציאות יותר נחמדה ומעולה מכל מה שאפשר להחשב, ואין החסרון כי-אם מצדנו, שמצד היותנו שקועים בגוף אין אנו מכירים כל ענין גודל וחוזק ועילוי מציאותה.

וחכמת התורה הרי היא הגילוי הא-להי כפי רצונו ית' הבא מצד עבודתנו ותלמודנו. והנה כל הלומד תורה הוא מוציא מהכח אל הפעל את מציאות חכמתה מצד נפשו, ובודאי אינו דומה האור המתחדש מצד חיבור התורה לנפש זו לאור הנולד מהתחברותה לנפש אחרת, ואם-כן הוא מגדיל התורה ממש בלמודו, וכיון שהקב"ה רוצה שיגדיל תורה, הדרך הישר הוא שילמד האדם מצד אהבתו את האור הגדול, שרוצה השי"ת בגילוי מציאותו, שיתגדל"                                     (אורות התורה ב', א')

תורה לשמה היא תורה שלא רק מחדשת את חכמת ה' בעולם, אלא את עצמות ה' בעולם, את השורשים שלנו. כפי שהיה שגור על לשונו של הרב צבי יהודה, "אשר בחר בנו", ומתוך כך "נתן לנו את התורה". קודם כל ההתחלה, השורשים, הם שהקדוש ברוך הוא בחר בעמו ישראל.

ה' נתן לנו את התורה – כדי שהתורה הזו תתגלה על ידי רמ"ח מצוותיה ושס"ה איסוריה, ותוציא את רמ"ח האיברים ושס"ה הגידים שלנו לפועל. האדם יכיר את עצמותו דרך התורה. ועצמותו היא גם היותו חלק מכלל ישראל.

 

סיום

שלושת הברכות הם תהליך התעצמות. ראשיתו במחויבות המעשים ללמוד על מנת לשמור ולקיים להיות בן ברית, אזי לחכמת התורה, "יודעי שמך", מתוך כך בא להתדבק בכנסת ישראל ובנותן התורה – "אשר בחר בנו מכל העמים... נותן התורה".

 

כך נגיע למה שהשל"ה כותב:

"וזהו שסיים בברכת אהבה רבה, והאר עינינו בתורתיך ודבק לבינו במצותיך ויחד לבבנו לאהבה וליראה את שמך. ומה טוב הוא כשפותח הספר יאמר, הנני רוצה ללמוד כדי שיביאני התלמוד לידי מעשה, ולידי מדות ישרות, ולידי ידיעת התורה, והריני עושה לשם יחוד קב"ה ושכינתיה. זהו הנקרא תורה לשמה.

"וענין 'לשמה', הכוונה, שיעסוק בתורה לקיים מה שצונו השם יתברך 'ולמדתם אתם'… ומה טוב הוא, כשפותח הספר יאמר, הנני רוצה ללמוד כדי שיביאני התלמוד לידי מעשה ולידי מדות ישרות ולידי ידיעת התורה, והריני עושה לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה, זהו נקרא תורה לשמה".               (של"ה מסכת שבועות, נר מצווה אות ס"ה-ו')

זה קבלת שורש נשמתו של האדם. התורה הופכת את עם ישראל לעם הנבחר.

כפי שראינו, ברור שהרמב"ם יותר קשור למצוות, והרמב"ן יותר קשור לסוף, לגילוי הא-לוהי שבתורה. יש מדרגת ביניים שהיא מתאימה "ליודעי שמך". פה נכנס החילוק של התוספות בין ברכת התורה עצמה שאין צורך ללמוד מיד אחריה, לבין אהבה רבה שצריך ללמוד אחריה. אם מכוונים את העניין הרוחני של ברכות התורה, אז בכל מקרה מכוונים כלפי מעלה ואין צורך ללמוד בפועל מיד אחר כך, אבל אם הכיוון הוא ברכת אהבה רבה אז צריך לימוד. 


===

 [1] על פי הירושלמי (שבת א', ב'): "גידול אמר כל האומר שמועה מפי אומרה יהא רואה בעל השמועה כאלו הוא עומד כנגדו". (כאן בעל השמועה זה קב"ה בעצמו ולא בכדי).

[2] בחלק השני של השעור נציין ששלושת ברכות התורה מכוונות לשלשה חלקים המשלימים זה את זה והמשל בזה הוא העץ על שלושת חלקיו: השורשים, הגזע (והענפים) והפירות. אז נחזור אל המשל של המהר"ל כאן, שורשי העץ שהם סיבה לעץ.

[3] אנחנו בערב ראש חודש תמוז, וכבר עומד על קצה הלשון לדבר על אובדן הארץ. על מה אבדה הארץ? אנשים חושבים על קיום מצוות התלויות בארץ וכו', שזה גם נכון, אבל שוכחים את היסוד - צריכים לזכור שזו ארץ שעיני ה' א-לוהיך בה (דברים י"א, י"ב).

[4] קשור למצווה לפי הרמב"ן לזכור את יציאת מצרים.

[5] סבתה של אשתי הייתה אומרת שהיא נוטלת ידיים בבוקר וזה מספיק לכל היום. בנטילה לא אומרים את זה, אבל בתורה כן.

[6] כמו שנישואין הם ענין מורכב, ועל כן יש להם שבע ברכות.

[7] אמנם נאמר ש"מצוות לאו להנות נתנו", אך תורה דווקא כן. הדברים ארוכים, וראו לדוגמה על כך בט"ז יורה דעה (רכ"א, מ"ג): "דודאי התורה משחמת לב, שהרי אסור ללמוד בימי אבלו, אם כן לא דמיא האי מצוה לשאר מצות דאמרינן לאו להינות ניתנו אלא בזה נמשך הנאה לאדם...".


By ישיבת ההסדר עכו September 21, 2025
תקציר 
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
חיילי שיעור ג׳ שלנו – עם הרבה שמחה, שירה וריקודים – מתכוננים יחד לקראת ראש השנה 🍎🍯✨ איזה יופי לראות את האחדות, הכוחות והאור שהם מביאים איתם גם מהצבא וגם מהישיבה. מצרפים כאן שני סרטונים שימלאו את הלב בהתרגשות ושמחה 💙
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
כמידי שנה אנו מקבלים את השנה החדשה הבעל"ט במנהג יפה ומיוחד - חלוקת תפוח בדבש בליווי ברכה חמה לשכנינו - תושבי עכו היקרים. זהו מעשה קטן בפשטותו, אך גדול במשמעותו, שמבטא את הרצון להתחיל את השנה בשמחה וברכה. מעבר לכך, הישיבה מהווה מקור כוח רוחני לעיר עכו ולסביבת הגליל, ומחזקת את היהדות והתורה מתוך לב נקי ורצון לעשות טוב. בדרך זו, אנו מצליחים לשלב מסורת עם חיבור לבבות, ולהאיר את השנה הקרובה באור של תורה ושמחה.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב נעם ורשנר שליט"א שימש ר"מ בישיבה במשך שבעה עשרה שנים רצופות – שנים מלאות עשייה, לימוד והשפעה עמוקה. בתקופה ארוכה זו הוא לא היה רק ר"מ שמוסר שיעורים, אלא גם דמות מחנכת, מלווה ותומכת, שהצליחה לגעת בלבבות של דורות רבים של תלמידים. במהלך שנותיו בישיבה הרב נעם בלט בסגנונו המיוחד – שילוב של עומק תורני עם רגישות חינוכית, גישה פתוחה עם דרישה לערך ולאמת. הוא לא הסתפק בהעברת שיעור עיוני, אלא השקיע זמן רב בשיחות אישיות, בהכוונה ובהקשבה אמיתית לכל תלמיד ותלמיד. בזכותו, רבים גילו מחדש את הקשר שלהם ללימוד התורה ולחיי הרוח. דמותו של הרב נעם לא התעצבה רק בין כתלי בית המדרש, אלא גם מחוצה להם. לצד עבודתו החינוכית, הרב נעם משמש במשך שנים רבות כרב סיירת גולני במסגרת שירותו במילואים. פעמים רבות נקרא לדגל, ולעיתים ולא היה נמצא בישיבה בשל מחויבותו למדינה ולעם ישראל. למרות המרחק שנכפה עליו לעיתים, תלמידיו הרגישו תמיד את נוכחותו, את מסירותו ואת דוגמתו האישית המיוחדת – אדם שמחבר בין תורה לעשייה, בין רוח למסירות נפש ממשית. הרב נעם חינך לא רק מתוך ספרים, אלא מתוך דוגמה אישית. ענווה, ישרות ואכפתיות היו טבועים בכל צעד שלו, ובכך היה לדמות מופת עבור תלמידיו – דמות של רב שהוא גם מחנך, מורה דרך ואדם פשוט. כעת, לאחר שבעה עשרה שנים, כשהרב נעם עוזב את בית הישיבה, כולנו מרגישים את גודל החיסרון. אבל לצד תחושת הגעגוע, נשארים בליבנו שיעורים, מסרים וזיכרונות שילוו אותנו תמיד. מפעל חייו בישיבה טבוע באלפי תלמידים, הנושאים את תורתו ואת דרכו איתם הלאה לכל מקום שילכו. לציון פרידה זו, הוציאה הישיבה ספר מיוחד המוקדש לרב נעם – ספר הכולל שיעורים, לצד זיכרונות ומילים חמות של תלמידים ורבנים אשר זכו לשהות במחיצתו וללמוד ממנו לאורך השנים. ספר זה הוא ביטוי קטן להוקרה גדולה על דמותו ופועלו. (התמונה צולמה בערב הפרידה בישיבה)
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב דוב זינגר – האדם המתפלל "וענית ואמרת". בשביל שאני יאמר צריך שאתם תענו, שאתם תרצו. אני לא בטוח שרציתם שאבוא, אבל הנה אני פה אתכם. במשנה במסכת בבא קמא נאמר שיש ארבעה אבות נזיקין – אנחנו יודעים מה זה שור, מה זה בור, מה זה הבער – אבל מה זה מבעה? אז ההסבר בגמרא הוא שזה אדם. איך זה אדם? כי הפסוק אומר "אם תבעיון בעיו". האדם הוא יצור בעייתי. שואל שאלות. אומרים שהאדם הוא 'הומו ספיינס', האדם החושב. אבל לפי הגמרא האדם יותר משהו חושב זה שהוא מבקש. הוא יכול להיות פה בעכו, ועוד מעט תהיה תפילת מנחה והוא יהיה בירושלים הבנויה. הוא יכול להיות חולה, להתפלל על מישהו חולה, ולראות לנגד עיניו את הישועה. האדם הוא יצור שיש לו בקשות. כשהאדם מבין שהוא יצור בעייתי. בישיבה אנחנו אומרים שיש תלמיד בעייתי, זה הבעיה שלי לא שלו. זה שיש לי בעיות, זה לא בעיה. כשלמישהו אין בעיה זו בעיה גדולה. כשמישהו מבסוט מהחיים זה בעיה. האדם חייב להסתובב בחיים עם בעיה. מה אתה רוצה? היה אמור להיות שהאדם מתחיל להתפלל, הוא מתחיל לשמוע קול מארון הקודש והוא שומע קול שאומר לו: "כן, מה אני יכול לעזור לך? מה אתה רוצה? למה נגשת?". אחרי השיעור אנשים ניגשים לשאול שאלות, אז הוא שואל. הוא מבקש. זו ההגדרה של האדם. הומו-מתפללוס. לשאול את החבר שלך לא רק מה הוא עושה, מה הוא עובד, אלא "מה הבעיה שלך?". זאת אומרת: במה אתה מתעסק? מה הרצון שלך? עת רצון. יש לי זמן ביום לשאול מה אני מבקש. מה אני רוצה הדרום קוריאונים רצו להיות חכמים כמו ישראל. חשבתי שזו אגדה אורבנית אבל בדידי הווה עובדא. הם הורידו הנחיה שצריכים ללמוד, תרגמו את גמרות שטיינזלץ, ובאו לארץ לבקר בכמה ישיבות, ביניהן הישיבה שלנו. זה היה קוריאה ברמות. הם מנסים להבין מה אתה עושה. הם חשבו שהיהודים חכמים כי הם לומדים גמרא, הם לא מבינים שהגמרא חכמה כי היהודים למדו אותה. בכל מקרה, הדבר שהם הכי התפעלו ממנו היה הלימוד בחברותא. זה נראה לנו פשוט, אבל זה הדהים אותם והגמרא בעצם היא החברותא, היא בית המדרש. אז יש חברותא, ויש תפילותא. תפילותא זה מישהו שאתה מתפלל איתו. למה הכוונה? מה זה אומר שיש מישהו שאתה מתפלל איתו? תפילותא – זה נשמע כמו תפל. אבל זו תפילה. רבי נחמן רצה שאת כל התורות נהפוך לעצות. הבנות כל תורה שהן לומדות הופכות להיות תפלות. הופכות להיות תפילות. תפילותא זה תפילדולה. תומכת לידה. מסייעת ללדת. שפרה ופועה. אדם מסתובב עם תפילה בתוכו. עם בקשה. לפעמים הבקשה כואבת וזה יוצא החוצה בצורה לא טובה, אם יש לו תפילותא טוב הוא יודע ליילד לו את הבקשה. עוזר לו לראות מה הוא בעצם מבקש. לכל אחד מאיתנו יש בקשה עמוקה שהוא רוצה לבקש. מי מוכן להיות עזר לאימון שאעבוד איתו לפני כולם? שי. אם לרב יש בקשה ונענים לו אז מקימים מצוות צדקה. שי: אנשים שאומרים שטויות סתם. הבקשה – שאנשים יחשבו לפני שהם מדברים. כך שמה? שהמידע שאני מקבל יהיה יותר אמין. ואז? החברה תהיה יותר טובה. החברה תהיה יותר מתוקנת, לא יבלבלו את המוח. אז אם יש לך חבר שאתה מרגיש שהוא מבלבל את המוח, אתה יכול לבקש ממנו? כן. מה השתנה בין התלונה לבין הבקשה? זה עצמו נובע ממקום אחר. נניח שאני התפילותא שלך – הייתי עוזר לך. איך אתה מסתובב בעולם. אפשר לבקש את זה מאנשים, ואפשר לפנות לבורא עולם, שהוא אוהב לשמוע את המילים. חלק מהיכולת שלנו לעמוד לפניו והלתפלל זה קשור לאיכות הדיבור שלנו. אם אנחנו מבלבלים את המוח אז אנחנו מבלבלים, אבל אם אנחנו מדברים מילים ממשיות אז זה נשמע אחרת. לפעמים אני יכול להיות מושג של 'מתפלל על חבירו'. אני מתפלל על שי. שי יש לו בקשה אחת שהדיבורים יהיו יותר מדויקים, שלא יסתובב בעולם עם מידע מבולבל. תנסו לראות אם אתם יכולים לעשות את זה. אם מישהו מגיע לישיבה ושואל אתכם – מה עושים בישיבה? לומדים תורה. מה זה נקרא ללמוד תורה? לדרוש את ה'. איך דורשים את ה'? אז אני מזרז את התהליכים כי אין לי סבלנות – אנחנו אומרים מילים. מייצרים הבל. העולם עומד על הבל פיהם של תינוקות של בית רבן". אנחנו משחזרים את בריאת העולם. ה' ברא את העולם בדיבור. כשאנחנו לומדים לדבר, אנחנו מנסים להבין את המילה של התורה, את המילים, את הדיבורים. אנחנו בעצם לומדים לכבד את המילים של ה', יש פה פסוק בתורה, מה העומק שלו, מה התורה רוצה מאיתנו – אז יש גם צד שני, שהוא לומד לייקר את המילים שלו. כשהוא נותן למילים כבוד, אז גם המילים שלו הופכות להיות מילים ממשיות. זה דבר גדול מאוד, כי כשהאדם מדבר אז – כמו שנאמר 'צדיק גוזר ו-ה' מקיים' – צדיק זה מי שלא מדבר סתם. כשהוא אומר מילה היא מגיעהלמקום. תחשבו שישיבה רוצה למדוד התקדמות של האדם בחמש שנות הסדר – איך מודדים את זה? מה הציר, מה המדד, שאיתו אפשר למדוד התקדמות? לומדים לדרוש את ה' – בודקים כמה דרישת ה'. עוד מדדים שמציעים לתורמים, כי התלמידים מתקדמים על הציר? מתקדמים בדיבור. זו התשובה הנכונה. בודקים כמה המילים שלנו במקום אחר. אם אנחנו לומדים לדבר דיבור מופשט, דיבור ממשי, ש-ה' ברא את העולם הזה בדיבור. למילים שלנו יש כוח. אני יכול לומר מילים סתם: 'הא אחי, בוקר טוב, מה העניינים?'. אבל אם נהיה לי כוח של ברכה, של הדיבור שמשנה מציאות: אני אומר לו 'בהצלחה במבחן שיש לך, בהצלחה באתגר שיש לך", אז המילים יוצרות מציאות, כי ה' ברא את העולם במילים. כשהאדם מתקדם בדיבור שלו, גם ביכולת ההקשבה, בקריאת התורה, מה שהתורה קוראת לנו. כשהאדם מתרגל להקשיב לקדוש ברוך הוא, הוא מתרגל להקשיב גם לחבר שלו, מתרגל להקשיב גם לאשתו, לחבררה שלו. תחשבו שהיינו חיים בחברה שלפני שצריך להגיב היה צריך להקשיב. המעבר מפינג-פונג לביליארד – מישר להגיב לתת זמן לכל אחד. אם היה קצב כזה לדיבור, והמילים היו צריכות את הפנאי שלהם להגיע ליעדן. אנחנו בישיבה לומדים קצת את השפה הזו. סיפרתי במדרשה, שהיה אצלנו בישיבה מעגל שנקרא "בליץ", בלי ציניות. יוצרים אוויר בלי ציניות. למרות שזה גברים... זה לא דורש יותר מדי. הכלל הראשון שאני מדבר אל מישהו – לא מדבר באוויר, לא מדבר לחבר'ה במחזור – אתה מפנה את הדיבור שלך למישהו. תמיד דיבור שהוא למישהו הוא. במקום לדבר על לדבר אל. ואחר כך הוא צריך לומר מה הוא שמע. לא בכל שיחה, הוא מבקש את המלח ואתה אומר לו "אני שומע שאתה מבקש את המלח", אבל בדיבורים בלי ציניות, בדיבורים היוצאים מהלב ונכנסים אל הלב, אני חוזר על המילים. "שיקוף". לחזור על מה שנאמר. "מה בו". מה כתוב. מה נאמר פה. לפני למה זה מחבר אותי. אחר כך אני מנסה להגיע לתמצית – מה בעצם אמרת. דיבור יש תמיד כוונה מאחוריו. מה בו – ומה ליבו. מה העומק. ואז "מה לי-בו", מה זה מבקש ממני. מה זה דורש ממני? 1. להקשיב. 2. שיקוף – מה בו. 3. מה ליבו – מה היסוד. התמצית. 4. מה לי-בו – מה יש לי בתוך הדבר הזה. בסוגיה הלכתית זה ברור מה זה דורש ממני, אבל בכל דבר – מה זה מזמין אותי. בכל לימוד אני שואל מה הוא אמר (מה בו?), מה בעצם הוא אמר (מה ליבו?), ומה זה בשבילי (מה לי-בו?). הייתה אצלנו מישהי שהייתה בעוטף בשמחת תורה, הייתה 35 שעות בממ"ד וסיפרה את הסיפור שלה. בסוף הסיפור שאלה אם יש שאלות. אז הם עבדו לפי הכללים וחזרו על מה שהיא אמרה – וכל אחד חזר על משפט אחד שתפס אותו בדברים שלה. והיא התחילה לבכות. היא אומרת שהיא מסתובבת עם השיחה הזו בכל הארץ ופעם ראשונה שהיא בוכה. כי היא תמיד מדברת, ופעם ראשונה שהיא שומעת את מה שהיא אומרת, כי היא שמעה את זה מחדש, היא קיבלה את התהודה של הדברים שלה. זה פגש אותה בצורה חזקה. הרבה פעמים מישהו בא להתייעץ איתי, כמובן שתמיד יש לי מה לומר לו כי יש לי זקן לבן, אז ברור שלפני שאני חוטא וישר מביא לו את התשובה, אני רק חוזר על השאלה ולפעמים הוא אומר לי "תודה הרב" והולך. מים עמוקים עצה בלב איש ואיש תבונות ידלנה – העצה נמצאת בלב האדם. האדם יודע מה הוא מבקש, והוא צריך שמישהו ידלה את זה ממנו. הקשבה פעילה, הקשבה רדיקלית, מולידה את התשובה. 'אוחילה לא-ל אחלה פני... לאדם מערכי לב ומ-ה' מענה לשון'. מה כוונת הדברים? מה זה "מענה לשון"? לאדם יש מערכי לב, ההקשבה של ה', המענה של ה', זה היכולת שלי לדבר. בגלל שיש הקשבה פה אז הדיבור שלי יכול להוולד. כשהאדם זוכה לעמוד מול ה', כשהוא חווה את ההרגשה ש-ה' שומע אותו, שהוא מוקשב, אז המערכי לב מקבל לשון. עצם המענה הוא ההקשבה. "אם שגורה תפילתי בפי" סימן שהיא מתקבלת. זה מה שאני זקוק לו. אני חש שהדברים שלי מתקבלים. "ענה ואמר", "וענית ואמרת", העניה היא בעצם העובדה שהצלחתי. אז זו התפילותא. כמו בחברותא. מה בו-מה בליבו-מה בלי-בו – מה כתוב, מה ליבת הדבר, ומה הוא רוצה להגיד לי. זה חלק מהעשיה שלנו. האדם הוא יצור שהוא עושה הרבה, אבל הוא יותר מאשר אדם שעושה אלא יומינג-בינג. אדם שהווה. אדם דבק בקדוש ברוך הוא, בהוויה. כשהוא עובד הוא בעצם הוויתו קיים. אין לנו פנאי וזמן להזכר בזה שאנחנו קיימים. המתנה הזו שיש לנו מדי יום – ה' נתן לנו מתנה עצומה – לפנות את עצמנו מהעשייה היומיומית, מהריצה היומיומית. "מה קורה איתך? מה אתה מבקש?", נגיד שאדם היה עוצר אותך ושואל מה אתה מבקש? הסידור עוזר לנו לסדר את הבקשות הכלליות שלנו, אבל תמיד צריך לחשוב איפה הבקשה המיוחדת שלי בתוך זה. זו מתנה גדולה מאוד שנמצאת בתוכנו כשאנחנו נמצאים לפני ה' יתברך. היפלא מ-ה' דבר? ה' יכול לעשות כל דבר, ה' יכול להחזיר את החטופים כל רגע, כל עם ישראל מייחל ומתפלל לזה, גם מי שאין לו זקן וכיפה, איך זה יקרה זו לא השאלה. זו דוגמה קיצונית שכולנו שותפים לה. כשהאדם נותן לבקשות האלה להיות שותפות בעת רצון שלו, אז הוא הופך להיות בן אדם אחר. האדם המתפלל הוא אדם שונה מאדם שמתנהל בעולם הזה בלי היכולת לבטא את הרצונות בעולם הזה. תודה רבה, תזכו להיות בעייתיים. למרות שאנחנו נאלצים לצאת לקרב ולהלחם, הידיים ידי עשיו, אבל הקול קול יעקב. יש לנו קול לדבר. נבקש מ-ה' יתברך שתכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה. בלי מילואים יותר מדי, בלי הפרעות. נוכל לעמוד לפני ה' ו-ה' יושיענו בקרוב.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
״ עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר ״
By ישיבת ההסדר עכו September 7, 2025
Show More