הרב יוסי שטרן - שיחת מוסר לפרשת בלק - בלי עין הרע

תשפ"ב
סיכום השיחה להורדה

תקציר:

המשנה באבות משווה בין בלעם הרשע, שמידתו המרכזית הייתה עין רעה, לבין אברהם אבינו, שמידתו עין טובה. בשיחה נבחין כיצד עין רעה באה לידי ביטוי בהתנהגות, במחשבה וברוחניות, וכנגדה – כיצד עין טובה צריכה להתממש בהתנהלות, בתפיסה בשכל, ואת השפעתה באופן רוחני. שנזכה להיות מתלמידיו של אברהם אבינו.



בלי עין הרע

פרשת בלק - הרב יוסי שטרן

חודש תמוז – חודש הראיה

השיעור היום יעסוק בעין רעה ומתוך כך נעמיק בעין טובה. זה מפגש של פרשת השבוע, בלק, עם החוש של החודש, תמוז. לכל חודש בספר יצירה יש חוש המחובר אליו, והחוש של חודש תמוז הוא הראיה[1]. הראיה המתוקנת היא עין טובה, לראות את הטוב. "מי האיש החפץ חיים, אוהב ימים לראות טוב" (תהלים ל"ד, י"ג). בלעם, לעומת זאת, היה "שתום עין" (כ"ד, ג'), בעל עין רעה.

דברי חז"ל המפורסמים במסכת אבות מציינים זאת:

"כל מי שיש בידו שלשה דברים הללו, מתלמידיו של אברהם אבינו. ושלשה דברים אחרים, מתלמידיו של בלעם הרשע. עין טובה, ורוח נמוכה, ונפש שפלה, מתלמידיו של אברהם אבינו. עין רעה, ורוח גבוהה, ונפש רחבה, מתלמידיו של בלעם הרשע...            (אבות ה', י"ט)

עין טובה מול עין רעה, זה המאפיין הראשון שמבדיל בין תלמידי אברהם לתלמידי בלעם. אני רוצה שנראה את העין הטובה מול העין הרעה בשלושה מימדים:

א.    בהתנהגות.

ב.    בשכל-מחשבה.

ג.     בצד המיסטי-רוחני.

 

1. עין טובה ועין רעה - בהתנהגות

בחז"ל מופיע מושג במציאות של נתינה בעין טובה, "עין יפה". אחד המקומות היסודיים שזה מופיע זה בתרומה. מהתורה אין חובה לתת סכום מסוים, אך חז"ל קבעו שיעור:

"שעור תרומה: עין יפה אחד מארבעים, בית שמאי אומרים משלושים. הבינונית מחמישים. והרעה משישים"               (משנה תרומות ד, ג')

רואים שעין יפה זה לא רק ביטוי לשפע, אלא זו מידה, זה כלי המדידה. אדם שנותן "בעין יפה" זה אדם שמודד, על כל ארבעים נותן אחד. הוא מתנהל במציאות בצורה של עין טובה, של נתינה מעבר.

רעיון זה בא לידי ביטוי במקומות נוספים בהלכה. כך, רבי עקיבא טוען שכאשר אדם מוכר שדה הוא נותן גם את הדרך לשדה, כי "מוכר בעין יפה הוא מוכר" (בבא בתרא סד:). ביטוי מרתק נוסף הוא "טפח שוחק", שמהותו הוא שאותה מידה יכולה להיות גדולה יותר, כשהיא כביכול "שוחקת", צוחקת, מחייכת[2]. גם העין הטובה היא אותה עין רק עין אוהבת את הזולת ורואה אותו ברוחב.

רעיון הנדיבות נלמד מאברהם אבינו, איש החסד. חז"ל דורשים את הפסוק בשיר השירים (ז', ב') "מה יפו פעמיך בנעלים בת נדיב...", על אברהם אבינו:

"דרש רבא מאי דכתיב מה יפו פעמיך בנעלים בת נדיב מה יפו פעמותיהן של ישראל בשעה שעולין לרגל בת נדיב בתו של אברהם אבינו שנקרא נדיב שנא' נדיבי עמים נאספו עם אלהי אברהם אלהי אברהם ולא אלהי יצחק ויעקב אלא אלהי אברהם שהיה תחילה לגרים"[3]       (סוטה מט:)

אברהם אבינו הוא הנדיב, למול בלעם צר העין. בלעם אומר לשליחי בלק "אם יתן לי בלק מלוא ביתו כסף וזהב לא אוכל לעבור את פי ה' " (כ"ב, י"ח). ממחשבותיו של אותו רשע, אתה מבין מה הוא רצה (על פי סנהדרין קה:) – רק לקחת כמה שיותר, למלא את ביתו כסף וזהב.

 

2. עין רעה ועין טובה - במחשבה

השורש של העין הטובה הוא לא ההתנהגות, אלא תפיסת העולם. מה שעובר לאדם בשכל, במוחין. פה עיקר ההשוואה בין בלעם לבין אברהם, כאשר חז"ל שמו את עיניהם על הדמיון הבולט בין סיפור אברהם לבין סיפור בלעם.

גולת הכותרת בעיני היא פתיחת פי האתון[4]. האתון רואה את מה שבלעם לא רואה, והיא בתחילה מנתבת אותו, לוחצת אותו ובסוף עוצרת. "לו יש חרב בידי כי עתה הרגתיך" (כ"ב, כ"ט), הוא הולך להרוג אומה שלימה וצריך חרב בשביל להרוג בהמה![5]

זו בדיוק תמונת מראה לסיפור של אברהם, שמגיע לעקוד את בנו ורואה את המקום מרחוק, ואז מבין שהנערים לא רואים ואומר להם "שבו לכם פה עם החמור ואני והנער נלכה עד כה" (בראשית כ"ה, ה')[6]. אברהם רואה מה שהחמור לא רואה, את "הר המוריה", "בהר ה' יראה" (בראשית כ"ב, י"ד). לעומתו, בלעם לא רואה את מה שהאתון שלו רואה.

אברהם רואה, הוא רואה שלושה ערבים, אבל רואה שהם ראויים להכנס לאוהל (בראשית י"ח, ב'). בעין הטובה של אברהם הוא נותן אמון. יכול להיות שבלעם היה פילוסוף גדול, יודע קסמים וכו', אבל הוא לא מאמין בטוב של האדם. בלעם היה אדם שמקלל – רואה שחורות בכל דבר, משתמש בעין הביקורתית, מחפש מה רע במציאות.

אנחנו מכירים אנשים כאלה לפעמים. אנשים שכלי נשקם המרכזי הוא חשדנות וציניות. בכל מעשה אלטרואיסטי הם חושבים מה האדם מתכנן, מה הוא מנסה להשיג. זה מה שהאתון אומרת לבלעם, כשהיא סוף סוף פותחת את הפה: "ההסכן הסכנתי לך כה?!" שנים אתה רוכב עלי[7], ולא עשיתי לך כלום – אז אם זזתי תן בי אמון שכנראה משהו קרה.

אם כן, לא רק שבלעם לא רואה את המלאך, אלא הוא גם לא רואה את האתון. הוא לא נותן אמון במציאות, כי חסירה לו עין טובה. אין לו את האמון שהדברים קורים בצורה הנכונה סתם כך, שהמציאות טובה. "אשר עשה הא-לוהים את האדם ישר" (קהלת ז', כ"ט), ואם אחר כך יש לעיתים יציאה מהסדר, אז צריכים לטפל בה, אבל המציאות בבסיסה היא ישרה.

הדרך הא-לוהית הייתה להמחיש לנו, דרך בלעם, את הבעיה בבסיס. הבעיה של בלעם היא לא רק ההליכה לקלל עם שלם, אלא שאין לו אפילו אמון בבהמה שלו. ה' היה צריך לפתוח את פי האתון כדי שנוכל לשמוע את זה דרך עולם הטבע[8].

רבי לוי יצחק מברדיטשוב היה מלמד הזכות הגדול של עם ישראל (סנגורם של ישראל), בעל העין הטובה. אחד הסיפורים הידועים עליו הוא שראו יהודי עם תפילין מתקן גלגל של עגלה, והתחילו גוערים בו: 'עם התפילין אתה מתקן את העגלה, עם כל הבוץ?!'. ר' לוי יצחק עבר שם, פרש את כפיו ל-ה' ואמר: 'רבש"ע, תראה את בניך האהובים! אפילו כשהוא מתקן את העגלה הוא לא נפרד מהתפילין!'.

זה נשמע לנו נאיבי קצת, על גבול הלא-אמת. מדוע לא להסתכל ישר במציאות, במקום לראות בעיניים כאלה?! אבל הסיפור הוא אמת לאמיתה! זו עין טובה. הם הכירו עגלונים רבים שלא תקנו עם תפילין את העגלה. עגלונים יכולים להיות אנשים מגושמים ומחוספסים שכל הזמן בדרכים, יתכן שכבר מזמן התנערו מהתפילין, ואילו העגלון הזה גם בדרך היה עם תפילין על הראש. אז הוא אמנם לא מל"ו צדיקים, אבל יש לו תפילין על הראש. בואו ונראה את חצי הכוס המלאה, ועם המחצית הזו נעבוד.

יתירה מזאת: מה יועיל לגעור בו?! מחר הוא יזרוק את התפילין! הוא עגלון, והשאלה היא איך נצליח להגיע למצב שהעגלון ימשיך להניח תפילין. זו הדרך. אולי הוא גם ישמע שרבי לוי יצחק מתפלל עליו, ומחר הוא יכבד יותר את התפילין. זה האמון באדם שהוא אדם טוב.

כמה פעמים ילדים חוזרים הביתה וחוטפים קריזה, ילד קטן מושך בשיער או מקשקש על הקירות, וההורים לפעמים רואים את הדברים רק נקודתית. אבל זה לא נכון. אתמול הוא לא היה ככה. "ההסכן הסכנתי לך כה?!". יש פה משהו, יש איזה מלאך רע שעומד שם. משהו שיבש אותו. אבל העין הטובה, החיזוק החיובי, העידוד, זה המנוע. זה האמון וזה האמונה. מאתון, דרך ילדים ועד האמונה בקב"ה ובעולם שהוא ברא.

גם בתוך הישיבה לעיתים יש מקרים של תופעות שנראה שאנשים התבלבלו, ואתה מחזיק את הבטן ושואל איך זה יכול להיות?! ואז אתה אומר – הוא עדיין רוצה להיות בישיבה, הוא פה איתנו – אז בוא נעבוד עם זה. מתוך הרצון הפנימי שיש לו נעבוד איתו. נעזור לו ללטש את הטוב שיש בו. זו העין הטובה.

את העין הטובה צריך האדם להפנות קודם כל לעצמו. האדם צריך לאהוב את הצד הטוב שבו, את הנקודה הטובה שבו. אחר כך "איש את רעהו יעזורו" (ישעיהו מ"א, ו). זה צדק, "בצדק תשפוט עמיתך" (ויקרא י"ט, ט"ו), למצוא את הצד הטוב שבו (ראו ספר החינוך רל"ה). גם אם מידי פעם תטעה, עדיף להיות נאיבי.

הגענו ממקור עליון, יש לנו נשמה א-לוהית שהשתלשלה ונתגשמה עד לעולם הזה. אם משהו השתבש צריך לתקן אותו, אבל העיקר הוא למצוא את הטוב.

"וירא את המקום מרחוק" (בראשית כ"ב, י"ד), הוא רואה מאיפה זה בא. החמור נשאר בצד. לפעמים צריך לעזוב את החמור, את החומר, את ההסתכלות על כך שהכל נקודתי ואינטרסנטי.

זו הדרך הנכונה להסתכל על המציאות. זו גם הדרך המהנה יותר לחוות את המציאות. כיף לחיות עם אדם שזו הראיה שלו, כיף לחיות עם בן זוג כזה. גם כשיש דברים קשים יש עין טובה. ויש אמון!

 

3. עין רעה ועין טובה – ברוחניות

הסוגיה היסודית שלרוב אנו עוסקים בה בנוגע למושג "עין הרע" היא סוגיית היזק ראיה בתחילת מסכת בבא בתרא. המשנה הראשונה במסכת מדברת על עשיית מחיצה בין שותפים שחלקו, והגמרא דנה האם "היזק ראיה שמיה היזק", האם זה מפריע ומזיק לי שמסתכלים עלי (אולי זה מונע ממני לעשות דברים בחצר). בכל מקרה, על פי הגמרא גם מי שאומר שהיזק ראיה אינו היזק, "גינה שאני", הדין שונה בגינה:

"דאמר ר' אבא אמר רב הונא אמר רב אסור לאדם לעמוד בשדה חבירו בשעה שהיא עומדת בקמותיה"                              (בבא בתרא ב:)

מדוע? רש"י מסביר ש"לא יזיקנו בעין רעה" (רש"י שם ד"ה אסור).

הרמב"ם (שכנים ב', ט"ז) לא פוסק שבגינה צריך לעשות גדר 4 אמות, כנגד עין רעה או היזק ראיה, אלא מספיק גדר עשרה טפחים שלא יתפס עליו כגנב (על פי דבריו שם ג', ו' ועוד). הראב"ד מתפלא על כך שזו גמרא מפורשת, וכותב "אמר אברהם זה שיבוש גדול אלא כותל ארבע אמות". חכמי לוניל שאלו את הרמב"ם על כך, והוא כתב להם:

"וכי לא שני לכו בין היזק ראיה שהוא היזק גדול ודאי שיראה אדם חברו בעת שהוא עומד ויושב ועושה צרכיו ובין היזק ראיה שיראה קמת חבירו משום עינא בישא שאלו דברים חסידות הם שלא יעיין בו בעין רעה ואותו השנוי שנויא בעלמא הוא ואינו אליבא דהילכתא"     (שו"ת הרמב"ם שצ"ה)

בקיצור, הרמב"ם פחות החזיק מעין רעה. דבר זה הוא מחלוקת יסודית בין גדולי העולם, ורבים מהראשונים, ביניהם הרמב"ן (בבא בתרא ד.), חולקים על דברי הרמב"ם.

מחלוקת דומה בין הרמב"ם לרמב"ן היא בשאלה האם האיסור לעשות כשפים הוא בגלל שזה כוחות טומאה חזקים שאסור, כדברי הרמב"ן (דברים י"ח), או כי זה שקר ואסור להתפתות לשקר, כדברי הרמב"ם (הלכות עבודה זרה י"א, כ').

אנחנו נלך בכיוון של הרמב"ן שיש עין רעה[9]. על פי חז"ל כוחו של בלעם היה לכוון את הרגע הקטנטן שבו הקב"ה זועם (ברכות ז.), והוא ידע להצליח להכניס את הרגע הזה למציאות.

אנחנו רגילים לראות את העיניים כקליטת המציאות, העיבוד שלהם נעשה במוח, והתגובה נוצרת באיברים. החושים הם קולטנים – להריח, לשמוע, למשש. אולם, בתפיסה הפנימית החושים הם אקטיבים. יש אורות היוצאים מהעיניים ומהאזניים[10].

מה המקבילה של העין הטובה ברובד זה? אם יש עינא בישא, יש גם עין טובה. "טוב עין הוא יבורך" (משלי כ"ב, ט'), ודרש רבי יהושע בן לוי "אין נותנין כוס של ברכה לברך אלא לטוב עין... אל תקרי יבורך אלא יברך" (סוטה לח:). כשאדם רואה את חברו, הוא "רואה אותו" (בניגוד ל"לא רואה אותי"), הוא משפיע עליו דרך הראיה. הוא מברך אותו. לפעמים בפה ולפעמים במבט. כמו מבט של אמא על בן, מבט טוב – הסתכלות מחממת שנותנת כוחות.

האדם צריך להאמין שיש לו את הכוחות להסתכל, להיות הצינור לעין טובה. כמובן שהדבר קשור לשלבים הראשונים שדיברנו: אדם שמתנהג בנתינה, בעין טובה, ורואה את הצדדים הטובים שבחבירו, הוא ממשיך בלהיות אדם שמברך. מברך את מי שלצידנו.

על האדם להיות אדם מברך במקום אדם מקלל. במקום בלעם, שמקצועו הוא "קללן", אנחנו מאמינים ש"טוב עין הוא יבורך", זאת אומרת יברך. וכמובן שהמברך יבורך.

אתה יכול להעניק לחברך מבט טוב. ראיתי שאתה ככה, ראיתי איך אתה מתחזק. איך אתה מתפלל. להכניס עין טובה בחיים שלנו. כל פעם מדברים במישור המיסטי על העין הרעה, אבל יש גם עין טובה. אנחנו יכולים להיות שותפים לכך בהתבוננות על הדברים הטובים. אורות שיוצאים מהעיניים. העובדה שאתה רואה את האדם היא נראית, היא גורמת לשמחה, היא מובילה למילים והתנהגויות. יש סינרגיה של עין טובה שמרחפת באוויר.

 

סיכום

עסקנו בעין הטובה מול העין הרעה. תלמידי בלעם מול תלמידי אברהם. פתחנו בהתנהגות, כי שם האימון המעשי, כשהאדם נותן הוא חושב על הזולת, ההיפך מעין רעה.

אחר כך הגענו למחשבה: שיפוטיות של אנשים למול מבט אמוני על העולם שנברא בטוב, והאנשים ובעלי חיים בטוב. "אוהב ימים לראות טוב". אם משהו התקלקל זה שיבוש, אבל הרע זה לא הטבע שלו. אם נגביר את הטוב הרע יעלם. לראות את האור שמאיר אצל האדם. להזיז את המחיצות שמסכסכות את זה.

אמירה זו לקחה אותנו לתפיסה רוחנית – סגולית  יותר: לא רק לראות אלא להראות. אם יש עין הרע ואנשים שמאמינים בה ובלעם שידע לעבוד עם העין הרעה הזו, אז אנחנו רוצים להפוך את הקללה לברכה. אנחנו רוצים להשפיע דרך העין שלנו, דרך חוש הראיה, כדי לראות את הדברים בצורה טובה. בלע בן בעור בולע הכל, ואנחנו רוצים להעניק אור וחום, ואם צריך גם יבורך. אנחנו יכולים להעניק מילה טובה, מחמאה, חיוך, טפח שוחק בפה לזולת, ומתוך זה הופכים את קללותיו לברכות.

"מה טובו אהליך יעקב משכנותיך ישראל", כשיש את העין הטובה של תלמידי אברהם אבינו.


===

 [1] יב החודשים מקבילים גם לי"ב שבטים ותמוז הוא חודש ראובן המתאים לחוש הראיה (ראו – בן). גם יש הקבלה לי"ב איברים לפי האריז"ל המונה את האיברים העליונים. האיבר של חודש תמוז הוא עין ימין – העין הטובה.

[2] הביטוי מופיע במספר מקומות (ראו סוכה ז.). כאשר האדם שוחק אז הפה מתרחב, וגם מידות יכולות להתרחב. זה אותה העין, רק היא עין טובה.

[3] וראו במאמרי הראי"ה, "על גרי הצדק".

[4] אם היה נס אהוב לבחור, הייתי בוחר את פתיחת פי האתון. הייתי רוצה להיות שם, להקשיב למה שהיא אומרת.

[5] כדברי חז"ל:

"כך אמרה האתון לבלעם אני אין אתה יכול להרגני אלא א"כ חרב בידך והיאך אתה רוצה לעקור אומה שלימה שתק ולא מצא תשובה"                 (במדבר רבה כ', י"ד)

[6] "אני והנער נלכה עד כה" רמז לעכו. כפי שדורש רבי אחא בשם רבי חנינא (בראשית רבה כ"ג, ז', ירושלמי שקלים ו', ב') את הפסוק באיוב (ל"ח, י"א) "ואמר עד פה תבוא ולא תוסיף ופה ישית בגאון גליך", כמדבר על עכו: "עד פה תבא ולא תוסיף – עד עכו תבא ולא תוסיף".

[7] חז"ל (סנהדרין קה:) הרחיבו את המשמעות של הרכיבה הזו.

[8] "מלפנו מבהמות ארץ", דרשו חז"ל (עירובין ק:): "אלמלא ניתנה תורה הינו למדים צניעות מחתול".

[9] אבל אפשר להבין גם מהרמב"ם שאף שאין "עין הרע" ממש, אבל כאשר אדם מסתכל על האחר, נוצרת קנאה ביניהם וממילא זה יכול להתגלגל לשנאה וקנאה ותחרות.

[10] . עוד קודם בריאת העולם היו אורות שיצאו מאדם הראשון, וכשיצאו האורות מהעיניים הייתה שבירת הכלים. הרמז לזה הוא מלכי אדום שמלכו קודם מלוך מלך על ישראל. המלך הראשון הוא "בלע בן בעור" (בראשית ל"ו, ב'). זה בלעם. שתום העין לוקח את החלק המאוד מסוים של האורות האלה ולוקח אותם למציאות. הוא לא בונה, אבל לקלל הוא יודע.





By ישיבת ההסדר עכו September 21, 2025
תקציר 
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
חיילי שיעור ג׳ שלנו – עם הרבה שמחה, שירה וריקודים – מתכוננים יחד לקראת ראש השנה 🍎🍯✨ איזה יופי לראות את האחדות, הכוחות והאור שהם מביאים איתם גם מהצבא וגם מהישיבה. מצרפים כאן שני סרטונים שימלאו את הלב בהתרגשות ושמחה 💙
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
כמידי שנה אנו מקבלים את השנה החדשה הבעל"ט במנהג יפה ומיוחד - חלוקת תפוח בדבש בליווי ברכה חמה לשכנינו - תושבי עכו היקרים. זהו מעשה קטן בפשטותו, אך גדול במשמעותו, שמבטא את הרצון להתחיל את השנה בשמחה וברכה. מעבר לכך, הישיבה מהווה מקור כוח רוחני לעיר עכו ולסביבת הגליל, ומחזקת את היהדות והתורה מתוך לב נקי ורצון לעשות טוב. בדרך זו, אנו מצליחים לשלב מסורת עם חיבור לבבות, ולהאיר את השנה הקרובה באור של תורה ושמחה.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב נעם ורשנר שליט"א שימש ר"מ בישיבה במשך שבעה עשרה שנים רצופות – שנים מלאות עשייה, לימוד והשפעה עמוקה. בתקופה ארוכה זו הוא לא היה רק ר"מ שמוסר שיעורים, אלא גם דמות מחנכת, מלווה ותומכת, שהצליחה לגעת בלבבות של דורות רבים של תלמידים. במהלך שנותיו בישיבה הרב נעם בלט בסגנונו המיוחד – שילוב של עומק תורני עם רגישות חינוכית, גישה פתוחה עם דרישה לערך ולאמת. הוא לא הסתפק בהעברת שיעור עיוני, אלא השקיע זמן רב בשיחות אישיות, בהכוונה ובהקשבה אמיתית לכל תלמיד ותלמיד. בזכותו, רבים גילו מחדש את הקשר שלהם ללימוד התורה ולחיי הרוח. דמותו של הרב נעם לא התעצבה רק בין כתלי בית המדרש, אלא גם מחוצה להם. לצד עבודתו החינוכית, הרב נעם משמש במשך שנים רבות כרב סיירת גולני במסגרת שירותו במילואים. פעמים רבות נקרא לדגל, ולעיתים ולא היה נמצא בישיבה בשל מחויבותו למדינה ולעם ישראל. למרות המרחק שנכפה עליו לעיתים, תלמידיו הרגישו תמיד את נוכחותו, את מסירותו ואת דוגמתו האישית המיוחדת – אדם שמחבר בין תורה לעשייה, בין רוח למסירות נפש ממשית. הרב נעם חינך לא רק מתוך ספרים, אלא מתוך דוגמה אישית. ענווה, ישרות ואכפתיות היו טבועים בכל צעד שלו, ובכך היה לדמות מופת עבור תלמידיו – דמות של רב שהוא גם מחנך, מורה דרך ואדם פשוט. כעת, לאחר שבעה עשרה שנים, כשהרב נעם עוזב את בית הישיבה, כולנו מרגישים את גודל החיסרון. אבל לצד תחושת הגעגוע, נשארים בליבנו שיעורים, מסרים וזיכרונות שילוו אותנו תמיד. מפעל חייו בישיבה טבוע באלפי תלמידים, הנושאים את תורתו ואת דרכו איתם הלאה לכל מקום שילכו. לציון פרידה זו, הוציאה הישיבה ספר מיוחד המוקדש לרב נעם – ספר הכולל שיעורים, לצד זיכרונות ומילים חמות של תלמידים ורבנים אשר זכו לשהות במחיצתו וללמוד ממנו לאורך השנים. ספר זה הוא ביטוי קטן להוקרה גדולה על דמותו ופועלו. (התמונה צולמה בערב הפרידה בישיבה)
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב דוב זינגר – האדם המתפלל "וענית ואמרת". בשביל שאני יאמר צריך שאתם תענו, שאתם תרצו. אני לא בטוח שרציתם שאבוא, אבל הנה אני פה אתכם. במשנה במסכת בבא קמא נאמר שיש ארבעה אבות נזיקין – אנחנו יודעים מה זה שור, מה זה בור, מה זה הבער – אבל מה זה מבעה? אז ההסבר בגמרא הוא שזה אדם. איך זה אדם? כי הפסוק אומר "אם תבעיון בעיו". האדם הוא יצור בעייתי. שואל שאלות. אומרים שהאדם הוא 'הומו ספיינס', האדם החושב. אבל לפי הגמרא האדם יותר משהו חושב זה שהוא מבקש. הוא יכול להיות פה בעכו, ועוד מעט תהיה תפילת מנחה והוא יהיה בירושלים הבנויה. הוא יכול להיות חולה, להתפלל על מישהו חולה, ולראות לנגד עיניו את הישועה. האדם הוא יצור שיש לו בקשות. כשהאדם מבין שהוא יצור בעייתי. בישיבה אנחנו אומרים שיש תלמיד בעייתי, זה הבעיה שלי לא שלו. זה שיש לי בעיות, זה לא בעיה. כשלמישהו אין בעיה זו בעיה גדולה. כשמישהו מבסוט מהחיים זה בעיה. האדם חייב להסתובב בחיים עם בעיה. מה אתה רוצה? היה אמור להיות שהאדם מתחיל להתפלל, הוא מתחיל לשמוע קול מארון הקודש והוא שומע קול שאומר לו: "כן, מה אני יכול לעזור לך? מה אתה רוצה? למה נגשת?". אחרי השיעור אנשים ניגשים לשאול שאלות, אז הוא שואל. הוא מבקש. זו ההגדרה של האדם. הומו-מתפללוס. לשאול את החבר שלך לא רק מה הוא עושה, מה הוא עובד, אלא "מה הבעיה שלך?". זאת אומרת: במה אתה מתעסק? מה הרצון שלך? עת רצון. יש לי זמן ביום לשאול מה אני מבקש. מה אני רוצה הדרום קוריאונים רצו להיות חכמים כמו ישראל. חשבתי שזו אגדה אורבנית אבל בדידי הווה עובדא. הם הורידו הנחיה שצריכים ללמוד, תרגמו את גמרות שטיינזלץ, ובאו לארץ לבקר בכמה ישיבות, ביניהן הישיבה שלנו. זה היה קוריאה ברמות. הם מנסים להבין מה אתה עושה. הם חשבו שהיהודים חכמים כי הם לומדים גמרא, הם לא מבינים שהגמרא חכמה כי היהודים למדו אותה. בכל מקרה, הדבר שהם הכי התפעלו ממנו היה הלימוד בחברותא. זה נראה לנו פשוט, אבל זה הדהים אותם והגמרא בעצם היא החברותא, היא בית המדרש. אז יש חברותא, ויש תפילותא. תפילותא זה מישהו שאתה מתפלל איתו. למה הכוונה? מה זה אומר שיש מישהו שאתה מתפלל איתו? תפילותא – זה נשמע כמו תפל. אבל זו תפילה. רבי נחמן רצה שאת כל התורות נהפוך לעצות. הבנות כל תורה שהן לומדות הופכות להיות תפלות. הופכות להיות תפילות. תפילותא זה תפילדולה. תומכת לידה. מסייעת ללדת. שפרה ופועה. אדם מסתובב עם תפילה בתוכו. עם בקשה. לפעמים הבקשה כואבת וזה יוצא החוצה בצורה לא טובה, אם יש לו תפילותא טוב הוא יודע ליילד לו את הבקשה. עוזר לו לראות מה הוא בעצם מבקש. לכל אחד מאיתנו יש בקשה עמוקה שהוא רוצה לבקש. מי מוכן להיות עזר לאימון שאעבוד איתו לפני כולם? שי. אם לרב יש בקשה ונענים לו אז מקימים מצוות צדקה. שי: אנשים שאומרים שטויות סתם. הבקשה – שאנשים יחשבו לפני שהם מדברים. כך שמה? שהמידע שאני מקבל יהיה יותר אמין. ואז? החברה תהיה יותר טובה. החברה תהיה יותר מתוקנת, לא יבלבלו את המוח. אז אם יש לך חבר שאתה מרגיש שהוא מבלבל את המוח, אתה יכול לבקש ממנו? כן. מה השתנה בין התלונה לבין הבקשה? זה עצמו נובע ממקום אחר. נניח שאני התפילותא שלך – הייתי עוזר לך. איך אתה מסתובב בעולם. אפשר לבקש את זה מאנשים, ואפשר לפנות לבורא עולם, שהוא אוהב לשמוע את המילים. חלק מהיכולת שלנו לעמוד לפניו והלתפלל זה קשור לאיכות הדיבור שלנו. אם אנחנו מבלבלים את המוח אז אנחנו מבלבלים, אבל אם אנחנו מדברים מילים ממשיות אז זה נשמע אחרת. לפעמים אני יכול להיות מושג של 'מתפלל על חבירו'. אני מתפלל על שי. שי יש לו בקשה אחת שהדיבורים יהיו יותר מדויקים, שלא יסתובב בעולם עם מידע מבולבל. תנסו לראות אם אתם יכולים לעשות את זה. אם מישהו מגיע לישיבה ושואל אתכם – מה עושים בישיבה? לומדים תורה. מה זה נקרא ללמוד תורה? לדרוש את ה'. איך דורשים את ה'? אז אני מזרז את התהליכים כי אין לי סבלנות – אנחנו אומרים מילים. מייצרים הבל. העולם עומד על הבל פיהם של תינוקות של בית רבן". אנחנו משחזרים את בריאת העולם. ה' ברא את העולם בדיבור. כשאנחנו לומדים לדבר, אנחנו מנסים להבין את המילה של התורה, את המילים, את הדיבורים. אנחנו בעצם לומדים לכבד את המילים של ה', יש פה פסוק בתורה, מה העומק שלו, מה התורה רוצה מאיתנו – אז יש גם צד שני, שהוא לומד לייקר את המילים שלו. כשהוא נותן למילים כבוד, אז גם המילים שלו הופכות להיות מילים ממשיות. זה דבר גדול מאוד, כי כשהאדם מדבר אז – כמו שנאמר 'צדיק גוזר ו-ה' מקיים' – צדיק זה מי שלא מדבר סתם. כשהוא אומר מילה היא מגיעהלמקום. תחשבו שישיבה רוצה למדוד התקדמות של האדם בחמש שנות הסדר – איך מודדים את זה? מה הציר, מה המדד, שאיתו אפשר למדוד התקדמות? לומדים לדרוש את ה' – בודקים כמה דרישת ה'. עוד מדדים שמציעים לתורמים, כי התלמידים מתקדמים על הציר? מתקדמים בדיבור. זו התשובה הנכונה. בודקים כמה המילים שלנו במקום אחר. אם אנחנו לומדים לדבר דיבור מופשט, דיבור ממשי, ש-ה' ברא את העולם הזה בדיבור. למילים שלנו יש כוח. אני יכול לומר מילים סתם: 'הא אחי, בוקר טוב, מה העניינים?'. אבל אם נהיה לי כוח של ברכה, של הדיבור שמשנה מציאות: אני אומר לו 'בהצלחה במבחן שיש לך, בהצלחה באתגר שיש לך", אז המילים יוצרות מציאות, כי ה' ברא את העולם במילים. כשהאדם מתקדם בדיבור שלו, גם ביכולת ההקשבה, בקריאת התורה, מה שהתורה קוראת לנו. כשהאדם מתרגל להקשיב לקדוש ברוך הוא, הוא מתרגל להקשיב גם לחבר שלו, מתרגל להקשיב גם לאשתו, לחבררה שלו. תחשבו שהיינו חיים בחברה שלפני שצריך להגיב היה צריך להקשיב. המעבר מפינג-פונג לביליארד – מישר להגיב לתת זמן לכל אחד. אם היה קצב כזה לדיבור, והמילים היו צריכות את הפנאי שלהם להגיע ליעדן. אנחנו בישיבה לומדים קצת את השפה הזו. סיפרתי במדרשה, שהיה אצלנו בישיבה מעגל שנקרא "בליץ", בלי ציניות. יוצרים אוויר בלי ציניות. למרות שזה גברים... זה לא דורש יותר מדי. הכלל הראשון שאני מדבר אל מישהו – לא מדבר באוויר, לא מדבר לחבר'ה במחזור – אתה מפנה את הדיבור שלך למישהו. תמיד דיבור שהוא למישהו הוא. במקום לדבר על לדבר אל. ואחר כך הוא צריך לומר מה הוא שמע. לא בכל שיחה, הוא מבקש את המלח ואתה אומר לו "אני שומע שאתה מבקש את המלח", אבל בדיבורים בלי ציניות, בדיבורים היוצאים מהלב ונכנסים אל הלב, אני חוזר על המילים. "שיקוף". לחזור על מה שנאמר. "מה בו". מה כתוב. מה נאמר פה. לפני למה זה מחבר אותי. אחר כך אני מנסה להגיע לתמצית – מה בעצם אמרת. דיבור יש תמיד כוונה מאחוריו. מה בו – ומה ליבו. מה העומק. ואז "מה לי-בו", מה זה מבקש ממני. מה זה דורש ממני? 1. להקשיב. 2. שיקוף – מה בו. 3. מה ליבו – מה היסוד. התמצית. 4. מה לי-בו – מה יש לי בתוך הדבר הזה. בסוגיה הלכתית זה ברור מה זה דורש ממני, אבל בכל דבר – מה זה מזמין אותי. בכל לימוד אני שואל מה הוא אמר (מה בו?), מה בעצם הוא אמר (מה ליבו?), ומה זה בשבילי (מה לי-בו?). הייתה אצלנו מישהי שהייתה בעוטף בשמחת תורה, הייתה 35 שעות בממ"ד וסיפרה את הסיפור שלה. בסוף הסיפור שאלה אם יש שאלות. אז הם עבדו לפי הכללים וחזרו על מה שהיא אמרה – וכל אחד חזר על משפט אחד שתפס אותו בדברים שלה. והיא התחילה לבכות. היא אומרת שהיא מסתובבת עם השיחה הזו בכל הארץ ופעם ראשונה שהיא בוכה. כי היא תמיד מדברת, ופעם ראשונה שהיא שומעת את מה שהיא אומרת, כי היא שמעה את זה מחדש, היא קיבלה את התהודה של הדברים שלה. זה פגש אותה בצורה חזקה. הרבה פעמים מישהו בא להתייעץ איתי, כמובן שתמיד יש לי מה לומר לו כי יש לי זקן לבן, אז ברור שלפני שאני חוטא וישר מביא לו את התשובה, אני רק חוזר על השאלה ולפעמים הוא אומר לי "תודה הרב" והולך. מים עמוקים עצה בלב איש ואיש תבונות ידלנה – העצה נמצאת בלב האדם. האדם יודע מה הוא מבקש, והוא צריך שמישהו ידלה את זה ממנו. הקשבה פעילה, הקשבה רדיקלית, מולידה את התשובה. 'אוחילה לא-ל אחלה פני... לאדם מערכי לב ומ-ה' מענה לשון'. מה כוונת הדברים? מה זה "מענה לשון"? לאדם יש מערכי לב, ההקשבה של ה', המענה של ה', זה היכולת שלי לדבר. בגלל שיש הקשבה פה אז הדיבור שלי יכול להוולד. כשהאדם זוכה לעמוד מול ה', כשהוא חווה את ההרגשה ש-ה' שומע אותו, שהוא מוקשב, אז המערכי לב מקבל לשון. עצם המענה הוא ההקשבה. "אם שגורה תפילתי בפי" סימן שהיא מתקבלת. זה מה שאני זקוק לו. אני חש שהדברים שלי מתקבלים. "ענה ואמר", "וענית ואמרת", העניה היא בעצם העובדה שהצלחתי. אז זו התפילותא. כמו בחברותא. מה בו-מה בליבו-מה בלי-בו – מה כתוב, מה ליבת הדבר, ומה הוא רוצה להגיד לי. זה חלק מהעשיה שלנו. האדם הוא יצור שהוא עושה הרבה, אבל הוא יותר מאשר אדם שעושה אלא יומינג-בינג. אדם שהווה. אדם דבק בקדוש ברוך הוא, בהוויה. כשהוא עובד הוא בעצם הוויתו קיים. אין לנו פנאי וזמן להזכר בזה שאנחנו קיימים. המתנה הזו שיש לנו מדי יום – ה' נתן לנו מתנה עצומה – לפנות את עצמנו מהעשייה היומיומית, מהריצה היומיומית. "מה קורה איתך? מה אתה מבקש?", נגיד שאדם היה עוצר אותך ושואל מה אתה מבקש? הסידור עוזר לנו לסדר את הבקשות הכלליות שלנו, אבל תמיד צריך לחשוב איפה הבקשה המיוחדת שלי בתוך זה. זו מתנה גדולה מאוד שנמצאת בתוכנו כשאנחנו נמצאים לפני ה' יתברך. היפלא מ-ה' דבר? ה' יכול לעשות כל דבר, ה' יכול להחזיר את החטופים כל רגע, כל עם ישראל מייחל ומתפלל לזה, גם מי שאין לו זקן וכיפה, איך זה יקרה זו לא השאלה. זו דוגמה קיצונית שכולנו שותפים לה. כשהאדם נותן לבקשות האלה להיות שותפות בעת רצון שלו, אז הוא הופך להיות בן אדם אחר. האדם המתפלל הוא אדם שונה מאדם שמתנהל בעולם הזה בלי היכולת לבטא את הרצונות בעולם הזה. תודה רבה, תזכו להיות בעייתיים. למרות שאנחנו נאלצים לצאת לקרב ולהלחם, הידיים ידי עשיו, אבל הקול קול יעקב. יש לנו קול לדבר. נבקש מ-ה' יתברך שתכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה. בלי מילואים יותר מדי, בלי הפרעות. נוכל לעמוד לפני ה' ו-ה' יושיענו בקרוב.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
״ עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר ״
By ישיבת ההסדר עכו September 7, 2025
Show More