שיעור כללי | מהותה של תפילת מוסף | רה"י הרב יוסי שטרן

ישיבת ההסדר עכו

תקציר השיעור:

שאלת היסוד לגבי קרבן מוסף וכן תפילת מוסף היא האם מדובר בתוספת כללית לכבוד מעלת היום, או בתוספת מובחנת המאשרת את קדושת היום. דינים שונים של תפילת מוסף, כגון שנשים פטורות (לחלק מהדעות), שיש יחוד לתפילת מוסף בחבר עיר ודיני נדבה ותשלומים מובילים אותנו להבנה שמדובר בתפילה ייחודית. בזוהר מובא שיוסף תיקן את תפילת מוסף. יש משהו בתפילת מוסף שמשמר לנו, שמזמין לנו עליה תוספות שצומח וממשיכה מתוך האבות ומפגישה אותנו עם תפילה שהיא כימי קדם. 

דף מקורות סיכום השיעור להורדה

 תפילת מוסף

שיעור כללי 5 – הרב יוסי שטרן


א. הסוגיה

1. זמן התפילה

אנחנו עוסקים היום בתפילת מוסף, תפילה בה יש קריאה לבנין בית המקדש. נתפלל יחד לבנין בית המקדש.

במשנה נאמר:

"תפילת הערב אין לה קבע ושל מוספין כל היום. רבי יהודה אומר: עד שבע שעות"                                                                               

                                                                    (משנה ד', א')

מעניין שכבר בסדר המשנה מכניסים את תפילת מוסף אחרי תפילת הערב, ולא בין שחרית למנחה או אחרי מנחה. בחרו להכניס אותה אחרי הרשימה של שלוש התפילות.

בהנחה וכבר למדנו את שלושת התפילות, ראינו בהן מחלוקות בין רבי יהודה לבין חכמים. בשחרית ראינו שפסקו עד 4 שעות, "הואיל ותנן בבחירתא כוותיה" (כו:). לגבי מנחה הגמרא התלבטה ופסקנו בסוף כפתרון מעניין, "דעבד כמר עבד ודעבד כמר עבד" (כז.). השאלה היא מה יגידו במוסף – האם זה כמו מנחה ואפשר או זה או זה? האם כמו שחרית, ואז כרבי יהודה? או אפשרות אחרת.

לגופו של ענין יש לשאול במה נחלקו רבי יהודה וחכמים. בברייתא נאמר שבקרבן מוסף עצמו נחלקו הדעות. וגם כאן נשאל, אז למה קרבן מוסף עצמו הוא עד 7 שעות? ארבע שעות עוד אפשר להבין, כפי שראינו בעבר, שליש היום, אבל מאיפה הגיעו לשבע שעות. נכון, רואים שרבי יהודה מקדים את הדברים, אבל למה?

 

2. שאלת היסוד בתפילת מוסף

לכאורה שאלת היסוד על קרבן מוסף היא מה הוא בדיוק:

1.   תוספת כללית לכבוד מעלת היום.

2.   תוספת מובחנת המאשרת את קדושת היום

חכמים רואים את התפילה כמשהו כללי, וממילא צריך במהלך היום תפילה נוספת. לרבי יהודה נראה שמוסף הוא ענין מיוחד שנוסף לשחרית. וממילא מבטא תוספת שצומחת מתוך היום עצמו. כלומר לא תוספת מאותו מה שכבר יש עוד תפילה אלא הוויה נוספת שלא יש כדוגמתה בימים ותפילות אחרות.

 

בסוגיה של האם את התפילות אבות תקנום או כנגד קרבנות נאמר:

"אמר לך ר' יוסי בר' חנינא לעולם אימא לך תפלות אבות תקנום ואסמכינהו רבנן אקרבנות דאי לא תימא הכי תפלת מוסף לר' יוסי בר' חנינא מאן תקנה אלא תפלות אבות תקנום ואסמכינהו רבנן אקרבנות"                                                                   (כו:)

בתפילת ערבית לא מצאנו קרבן כנגדה ובסוף מצאנו, עיכול איברים ופדרים. כך גם תפילת מוסף שאנחנו לא מוצאים לה אב שתיקן, אם נחפש אנחנו יכולים למצוא. בחי' אין לה עיין לה'  אז מי תיקן תפילת מוסף? ובהנחה ונמצא (וכפי שנראה בהמשך, בתיקנוי זהר נאמר שיוסף תיקן) אז למה זה לא נכתב?

 

3. פסיקת הלכה בזמן מוסף

בסוגיא ובפסיקת הלכה נאמר שמי שמתפלל מוסף אחרי שבע שעות "נקרא פושע" (כח.). כמי פוסק ר' יוחנן? כרבי יהודה ורק בדעבד אפשר גם מחוץ לשבע שעות אלא שנקרא פושע, או כחמים שזמנה כל היום ומודים לר' יהודה שעד שבע שעות הוא הזמן הראוי. אם יש דין כללי של זריזים מקדימים למצוות אז בסדר, אבל למה נקרא פושע?

בסיכום שיעור של ישיבת הר עציון, נאמר שלרב ליכטנשטיין היה ויכוח עם הרב עמיטל, האם לצמצם את הריקודים של שמחת תורה כדי להתפלל מוסף לפני שבע שעות. הרב עמיטל טען שאם זה בדין דברים של קדושה לא נקרא פושע, ונסמך על רש"י שכתב שאין לו להתאחר כל כך, ומשמע שמדין התרשלות נגעו בה. אבל אם רוקד בשמחת תורה לית לן בה. הרב ליכטנשטיין הביא את הרמב"ם שזה לא דין פרטי של פושע שהתרשל, כי אז באמת אם רקדת בספר תורה זה בסדר. אבל הרמב"ם כתב:

"תפילת המוספין זמנה אחר תפילת השחר, עד שבע שעות ביום; והמתפלל אחר שבע שעות, אף על פי שפשע, יצא ידי חובתו, מפני שזמנה כל היום"                                              (תפילה ג', ה')

ומזה למד שעד שבע שעות הוא זמן הראוי ולא רק מצד הגברא[1].

אני שומע מפה שגם מהרמב"ם אפשר להמשיך. יש פה שני קיומים: זמנה כל היום ועד שבע שעות יש קיום של הסמיכות לשחרית והוא נקרא עד ז' שעות.

 

ג. דיני מוסף כקרבן ציבור

1. מנחה מול מוסף

הגמרא מתלבטת, במצב שבו נזדמנו לו שניהם:

"ת"ר היו לפניו שתי תפלות אחת של מנחה ואחת של מוסף מתפלל של מנחה ואח"כ מתפלל של מוסף שזו תדירה וזו אינה תדירה ר' יהודה אומר מתפלל של מוסף ואח"כ מתפלל של מנחה שזו מצוה עוברת וזו מצוה שאינה עוברת א"ר יוחנן הלכה מתפלל של מנחה ואח"כ מתפלל של מוסף"                                               (כח.)

גם פה יש סיפור מרתק, שאילו היה לנו זמן היינו מאריכים בו, על רבי זירא שהיה עייף ונח וביקש שיחזרו בשבילו על ההלכה שהייתה "חדת", חדשה, בשבילו:

"א"ר יוחנן אין הלכה כר' יהודה דאמר מתפלל אדם של מוסף ואח"כ מתפלל של מנחה א"ל רבי יוחנן אמרה אמר ליה אין תנא מיניה ארבעין זמנין א"ל חדא היא לך או חדת היא לך א"ל חדת היא לי משום דמספקא לי בר' יהושע בן לוי"                                 (שם)

בכל מקרה, נפסק שתפילת מנחה קודמת. אבל בשורה התחתונה מבחינת ההלכה יש שני מסלולים, שמעמידים את ההבנה של הגמרא במצב מאוד מסוים, כך שבסופו של דבר ברוב המקרים דווקא תפילת מוסף תקדם.

בפשטות, הרעיון שמנחה קודמת היא כמו בתפילת תשלומים, שקודם עושים את חובותיך ואז את המעבר. קודם את ה"תמידים כסדרם" ואז את ה"מוספים כהלכתם". קודם את הדף של היום ואז להשלים. חשיבות ההתמדה, להיות על הגלגל.

למרות זאת, כנראה היה ברור שלמעשה מקדימים את מוסף, למרות מה שנפסק.

ביום הכיפורים יש דיון בנושא של מוסף ומנחה. בתחילה התוספות (שם ד"ה הלכה) מציע אולי להקדים את שחרית, אבל בסוף מעמיד את הדברים רק במצב שבו אי אפשר להתפלל את שניהם אז עושים מנחה. אבל אם שניהם לפניך, אז מוסף קודם. יש פה הנחת יסוד שמוסף קשור לשחרית. מוסף זה לא משהו חיצוני, אלא המשך לשחרית.

הרמב"ם, אחרי שפסק את הגמרא, שמתפלל של מנחה ואחר כך של מוספין, מביא:

"...ויש מי שהורה שאין עושין כן בציבור, כדי שלא יטעו" (תפילה ג', י"א)

סוגייתינו מובא גם בזבחים צא שם בהקשר של מה קודם מקודש או תדיר. הנה תפילת מוסף (לפחות לפי ההו"א של הגמ' שם) נקראת מקודש!

מהצד הגלוי תדיר קודם ומוסף הוא ערך מוסף כללי ולכן נדחה מפני מנחה אבל בעומק מוסף מקודש ולכן נמצא לו דרך להקדים למנחה ולסמוך אותו מתוך שחרית.

 

2. תפילת תשלומין

התוספות (כו. תוד"ה איבעיא) כותבים שאין אפשרות להשלים מוסף, בניגוד לשאר התפילות. שאר התפילות הן רחמים, אבל מוסף זה רק כמו קרבן – 'ונשלמה פרים שפתינו'. כמו שגם עולה מהנוסח של תפילת מוסף. הצד של התשלומים הוא הרחמי, ואילו תפילת מוסף לא מוגדרת כרחמים. מוסף היא שבח, קרבני, ופה עבר זמנו בטל קרבנו.

 

3. פטור נשים

בגמרא נאמר:

"נשים ועבדים פטורים מקריאת שמע..."                 (משנה ג', ג')

קריאת שמע היא מצוות עשה שהזמן גרמא. אז למה בתפילה הן חייבות? הגמרא מסבירה "דרחמי נינהו" (כ:).

אז מה לגבי תפילת מוסף? אם נרצה לחייב, נצטרך לומר אחת משתים: האם 'רחמי' זה סימן להסבר למה תפילה אינה מצוות עשה שהזמן גרמא, או סיבה? למרות שתפילה היא מעשהז"ג נשים בעי רחמי וחייבות בה (כמו במזוזה, "נשים בעיו חיי").

על הצד שרחמי הוא סיבה מחייבת לתפילה, פוטר הצל"ח נשים מתפילת מוסף שהרי היא אינה רחמים.

"שאני מסתפק אם תפלת המוספין נוהגת בנשים שהרי היא מצוה שהזמן גרמא… ודאי דנשים פטורות לדעת התוספות"  (צל"ח כו. ד"ה ומדברי)

רבי עקיבא איגר פוטר נשים ממוסף לא רק משום שאינה רחמים אלא בגלל שהוא תפילת הקרבן, וקרבן ציבור רק גברים תרמו מחצית השק וכך כותב:

"דלכאורה נראה דנשים פטורות מתפלת מוסף כיון דנשים לא היו שוקלות אין להם חלק בקרבנות ציבור"              (שו"ת רעק"א ט')

מכאן היו שרצו ללכת אף יותר רחוק מרעק"א, ולומר שחזן מוסף יכול להיות רק מי שבן עשרים שנה ומעלה, כי רק הוא שוקל מחצית השקל. אולי גם לפטור כהנים ולויים? רוב הפוסקים, שלא כתבו כרעק"א, יגידו שזה לא שהתפילה היא קרבן, אלא לקחנו את הנתונים מהקרבן, אבל לא רק מי ששוקל[2]. בכל מקרה, רעק"א מראה עד היכן הדברים יכולים להגיע: אין תשלומים, נשים פטורות והקיום הוא רק למי שמעשרים ומעלה.

 

4. בחבר עיר

במשנה ישנה מחלוקת האם תפילת מוסף "בחבר עיר":

"רבי אלעזר בן עזריה אומר, אין תפילת המוספין אלא בחבר עיר. וחכמים אומרים, בחבר עיר ושלא בחבר עיר. רבי יהודה אומר משמו, כל מקום שיש חבר עיר, היחיד פטור מתפלת המוספין" (משנה ד', ז')

מה זה חבר עיר? רש"י מסביר בציבור. אבל כמשמע מהמינוח 'חבר עיר' גם מדובר במקום מרכזי בעיר.

חכמים אומרים "בין בחבר עיר ובין שלא בחבר עיר". הם לא אומרים שזה לא קשור, אלא שיש גם בחבר עיר וגם שלא בחבר עיר. בדיעבד אולי אפשר גם לא בחבר עיר, אבל יש קיום מסוים של מוסף בחבר עיר.

מפרוש תלמידי ר' יונה עולה שזו קולא בתפילת המוסף שהיא 'רק שבח' ואינו מחייב כמו תפילות הבסיס. אבל לאור האמור לעיל הלכה זו של מוסף בחבר עיר היא מציינת את מעלתה של תפילת המוסף. במילים אחרות, מוסף כמעמד קרבן ציבור, תקנו מלכתחילה את מוסף כתפילה – זו דעת רבי אלעזר בן עזריה, שקרבן מוסף הוא ציבורי. והשאלה האם (או באיזה אופן) גם חכמים מסכימים לזה.

כאמור:

  1.   תפילת מוסף כתוספת ליום – אז תפילת מוסף, כשלעצמה, היא כשאר התפילות. בעצם היותה תפילה רביעית היא תוספת לכבוד מעלת היום.

  2.   תפילת מוסף כעניין יחודי – כמו מעמד מיוחד של תפילה זו עצמה כקרבן ציבור. ראינו את ההשלכות ברעק"א ובתוספות. וגם כאן – תפילת מוסף היא מעמד ציבורי.

לאור הדברים האלו, יתכן שגם פה יש שני קיומים שונים במוסף, כפי שראינו בלפני שבע שעות ואחרי שבע שעות. יש קיום כקרבן ציבור, כמו בקרבן מוסף, שנעשה עד 7 שעות ונעשה רק בציבור. ויש קיום כשאר התפילות, שלא מוגבל לזמן ולאו דווקא בחבר עיר.

 

5. אין מוסף נדבה

אדם שספק התפלל, רבי אלעזר אומר שלא חוזר ומתפלל (כא.), אבל רבי יוחנן אומר ש"לוואי יתפלל אדם כל היום כולו" (שם). ורשב"א באר למעשה שאדם שספק אם התפלל מתנה לפי תפילתו שאם כבר התפלל תהא זו תפילת נדבה

לפי זה, מה נגיד על אדם שספק התפלל קרבן מוסף? הרמב"ם כתב שאין מתפללים קרבן מוסף כנדבה (תפילה א', י'), וזו הסיבה שאם בספק לא יחזור ויתפלל. שוב מראה את ייחודה של מוסף במחייב הייחודי של המאפיין הקרבני.

דין נוסף ברמב"ם הוא על אדם שטעה בתפילה של שבת ובטעות התחיל תפילה של חול. הדין במקרה רגיל הוא שימשיך בתפילה יסיים הברכה ואז יחזור לשבת, כי במקור היה נכון להתפלל גם בשבת י"ח ברכות ורק מקצרים משום טורח. אבל הרמב"ם כתב שזה שונה במוסף:

"מי שטעה והתפלל של חול בשבת לא יצא ואם נזכר והוא בתוך התפלה גומר ברכה שהתחיל בה וחוזר ומתפלל של שבת במה דברים אמורים בערבית או בשחרית או במנחה אבל במוסף פוסק אפילו באמצע הברכה"                                        (תפילה י', ז')

כותב הכסף משנה:

"וסובר רבינו דכיון דבמוסף לא היה בדין שלצלוי י"ח... פוסק ואפילו באמצע ברכה"                                                            (שם)

במוסף אפילו באמצע פוסק. זו עוד נפקא מינה בין תפילת מוסף לשלושת התפילות.

 

סיכום ביניים

מה ראינו עד כה:

א.   מוסף קדם לתפילת מנחה בפועל.

ב.   לתפילת מוסף אין תשלומין.

ג.    לחלק מהדעות נשים פטורות ממוסף בניגוד לשאר התפילות.

ד.    יש יחוד למוסף דווקא בחבר עיר. עכ"פ מעלה יש בדבר גם לחכמים

ה.   אי אפשר להתפלל  נדבה ולכן בספק לא מתפללים.

ו.     אינה תפילת חול שקוצרה משום טורח אלא תפילה יחודית בפ"ע ולכן אם טעה במוסף פוסק באמצע ברכה.

 

ד. מוסף – מלמטה למעלה ומלמעלה למטה

1. שמונה עשרה של מוסף?!

אם היינו עוצרים פה, היינו חושבים שתפילת מוסף הוא קרוב מאוד למעמד של קרבן ציבור. אבל יש גמרא אחרת שמושכת לכיוון אחר. הגמרא מספרת על רבי חייא בר אבא שהתפלל ושוב התפלל. חלק מההצעות היה ששכח ראש חודש, והגמרא תמהה שהרי יכול להשלים אחר כך. על כך נאמר : "בציבור שנו":

"אלא דלא אדכר מר דריש ירחא. והתניא טעה ולא הזכיר של ר"ח בערבית אין מחזירין אותו מפני שיכול לאומרה בשחרית, בשחרית אין מחזירין אותו מפני שיכול לאומרה במוספין, במוספין אין מחזירין אותו מפני שיכול לאומרה במנחה א"ל לאו איתמר עלה א"ר יוחנן בצבור שנו"                                                                  (ל:)

כך גם אנחנו מכירים, שרק בערבית לא חוזרים כי אין מקדשים את החודש בלילה. אבל בשאר חוזרים. זה ביחיד, אבל בציבור אם טעה בשחרית ולא אמר יעלה ויבוא לא מחזירים אותו, כי יכול לומר במוסף, ובמוסף לא מחזירין כי יכול לומר במנחה. אבל  יש בזה שאלה גדולה, אם לא אמרת במוסף, אז מה אמרת? בשלושת התפילות יש פה תוספת, אבל איך אפשר לא להגיד יעלה ויבוא במוסף?! איך אפשר לא להזכיר את המאורע במוסף? מה כן אמרת?

אומר רש"י:

"שהתפלל אתה חונן"                                                    (שם)

לפי רש"י, הוא אמר שמונה עשרה רגיל. אבל אמרנו שאין שייכות לשמונה עשרה רגיל אצל מוסף?! מסתבר שיש דעה חולקת.

התוספות (כא.) מצטט ירושלמי מפורש שאפילו נהגו לומר שמונה עשרה במוסף של ר"ח ושל שבת. ורק הוסיפו עליהן את הברכה המיוחדת של מוסף. התוספות שללו את זה שם (בגלל שיש 18 ברכות ולא 19).

לפחות לשיטת רש"י רואים שיכל להיות, או היה, 18 ברכות בר"ח. ואם טעה במוסף ואמר 18 ברכות לא מחזירים אותו. זה קצת סותר את מה שראינו עד עכשיו שמדובר בתפילת ציבור. בסוף הוספת תפילה נוספת. גם אם היא לא התפילה שציפית.

גירסת הרי"ף בגמ' שם משמיטה את מוסף, כי אין אפשרות לטעות במוסף ולהשלים במנחה, שהרי אין מוסף בלי הזכרת המאורע. כנראה שהיתה לו גרסה אחרת או שתיקן אותה, וכך גם הרמב"ם פוסק.

הטור (או"ח קכ"ו) מצטט את הרמב"ם שיחיד חוזר, אבל שליח ציבור אם טעה מחזירים אותו, חוץ מראש חודש שחרית שאם טעה לא מחזירים אותו כי יכול להגיד במנחה. הב"ח מביא את גירסת רש"י, שלא מחזירין כי יש טורח. כנראה הוא מסכים שאם התפלל תפילה של חול סוף סוף יש תוספת. התפילה עצמה נוספה ויש כבר ארבע תפילות ביום. בזה הרחיב הרב משה ליכטנשטיין בשעור שהעביר בעניין וגם בדבר הבא. בכל אופן בגרסת הרי"ף ופסק הרמב"ם ניכר שוב שאין שייכות לתפילת החול אצל תפילת המוסף.

 

2. תקיעת שופר בראש השנה

וזה מביא אותנו למקור נוסף. תקיעת שופר בראש השנה. האם זה החזן הראשון או השני. במשנה נאמר:

"השני מתקיע... ובשעת ההלל הראשון מקריא את ההלל"    (משנה ראש השנה ד', ח')

בירושלמי מובאים שני טעמים. הראשון הוא מעשה שהיה, שבאו הרומאים שהחריבו אז איחרו את תקיעת השופר למוסף ... שיש משהו בתקיעת שופר שהוא חתרני, אבל בכל מקרה זה לאו דווקא קשור למוסף.

אבל ההסבר השני מוביל לקשר מהותי עם מוסף:

"יהושע בן לוי בשם ר' אלכסנדרי שמע לה מן הדא: "שמעה ה' צדק" (תהילים י"ז א) זו קריאת שמע; "הקשיבה רנתי" זו רינון תורה; "האזינה תפילתי" זו תפילה; "בלא שפתי מרמה" זו מוסף. מה כתיב בתריה? "מלפניך משפטי יצא"           (ירושלמי ראש השנה ד', ז')

מלפניך משפטי יצא. תקיעת שופר היא חלק מהמוסף. מסתבר שמוסף הוא שני דברים: הוא מעין המאורע, אבל הוא גם קדושת היום.

תפילין לא עושים בשבת וביו"ט. כי יש לך אות שהיא שבת ואין צורך באות נוספת (מנחות לו:). אז מה עם ור"ח? בשחרית מניחים ובמוסף לא. למה? חצי חצי? שחרית שיש לה את הקיום של סדר התפילות אז צריך, אבל מוסף הוא לא רק מעין המאורע, אלא גם קדושת היום.

יש פה מעמד. כמו קרבן. וחבר עיר. קדושת הכתר. כל ההלכות שראינו משמרים את הסגוליות, שמשמרות לנו עמידה נוכח ה'.


3. יוסף תיקן תפילת מוסף

בזוהר (זוהר חדש תולדות) מובא שיוסף תיקן תפילת מוסף. השאלה היא האם מלמעלה, כמו קרבן, או שזה מלמטה. יוסף ה' לי (בראשית ל', כ"ד). יוסף עצמו הוא אבן ישראל, אב ובן. פתאום הוא במדרגת האבות שיש לו שני בנים. לא מופיע ב-12 השבטים כי הוא כעין אחד מהאבות. אבל זה בסתר. כי יוסף שמו. יוסף הוא מוסף. גם בהקבלה של צלם א-לוהים שבאדם. אות ברית קודש. היוצא מן האדם, התוספת של האדם. "יוסף ה' לי בן אחר".

אז מה ההוספה? אפשר לומר עוד תפילה אחת לאותו יום. לראות שיש מעבר. אבל נדמה שהתוספת היא לא רק זה.

מדרגות הביניים הן מקבילות לחלומות יוסף:

  1.   חלום ראשון – מלמטה למעלה. יוסף המשביר והמכלכל. הציבורי. חבר עיר.

  2.   חלום שני – מלמעלה למטה, שמש וירח – "כי כל בשמים ובארץ" (כי כל=יסוד, 80). בשמים ובארץ. רועה אבן ישראל, מהאב לבן.

התוספת הזו היא תוספת של עמידה שלא מצאנו אצל האחרים. החלומות, הראש שמגיע השמימה,  ה' שמתייחד עמם. האבות ש-ה' דיבר אליהן. ה' לא דיבר אל שאר האחים חוץ מיוסף. התייחדות-הדיבור ממשיכה לתפילה. המשכה של האבות, עמידה נוכח הא-לוהות לא רק במובן של החובות אלא גם הקדושות.

לא הספקתי להתבונן, אבל כן רואים שיוסף יכול לבוא משני כיוונים גם מלמטה וגם מלמעלה. תוספת שתצמח מלמטה, מתוך הכלליות, או מלמעלה, שכמו קרבן אבל גם אם לא זו תוספת ברכה והמשכה. יש משהו בתפילת מוסף שמשמר לנו, שמזמין לנו עליה תוספות שצומח וממשיכה מתוך האבות ומפגישה אותנו עם תפילה שהיא כימי קדם. ציבורית באופיה.

צריך לכוון במוסף על עשרת הרוגי מלכות כפרה על מכירת יוסף לנוסח אשכנז במוסף של יוה"כ מזכירים את עשרת הרוגי מלכות. מסירות נפש זה מדרגת הכתר וקדושת הכתר.

גם על הצד להאומי שלא תהיה מלחמת אחים, וגם לא בחבר עיר יש גם קיום יותר טריאוולי, בין אם זה כמו בתוספות שזה קרבן וזה מקרב אותנו לעבודת המקדש. לא שייך בזה י"ח, יש פה עמידה נוכחת לפני ה'.

===


 
[1] לגבי שחרית כתב הרמב"ם שמתפלל אחרי 4 שעות אבל אין לו שכר תפילה בזמנה. כאן הנוסח קצת שונה, ומשמע שלא בזמן תלוה הדבר אלא בקיום שונה כדלקמן.

[2] כאמור התלבטנו האם מוסף קודם למנחה או לא, אבל בקרבנות ברור שמנחה אחרי מוסף, כי יש דין מפורש "עליה השלם כל הקרבנות כולם" (פסחים נח.), ואין תמיד של בין הערביים היה מסיים את סדר העבודה וקרבן מוסף בהכרח קודם לו. 


By ישיבת ההסדר עכו September 21, 2025
תקציר 
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
חיילי שיעור ג׳ שלנו – עם הרבה שמחה, שירה וריקודים – מתכוננים יחד לקראת ראש השנה 🍎🍯✨ איזה יופי לראות את האחדות, הכוחות והאור שהם מביאים איתם גם מהצבא וגם מהישיבה. מצרפים כאן שני סרטונים שימלאו את הלב בהתרגשות ושמחה 💙
By ישיבת ההסדר עכו September 17, 2025
כמידי שנה אנו מקבלים את השנה החדשה הבעל"ט במנהג יפה ומיוחד - חלוקת תפוח בדבש בליווי ברכה חמה לשכנינו - תושבי עכו היקרים. זהו מעשה קטן בפשטותו, אך גדול במשמעותו, שמבטא את הרצון להתחיל את השנה בשמחה וברכה. מעבר לכך, הישיבה מהווה מקור כוח רוחני לעיר עכו ולסביבת הגליל, ומחזקת את היהדות והתורה מתוך לב נקי ורצון לעשות טוב. בדרך זו, אנו מצליחים לשלב מסורת עם חיבור לבבות, ולהאיר את השנה הקרובה באור של תורה ושמחה.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב נעם ורשנר שליט"א שימש ר"מ בישיבה במשך שבעה עשרה שנים רצופות – שנים מלאות עשייה, לימוד והשפעה עמוקה. בתקופה ארוכה זו הוא לא היה רק ר"מ שמוסר שיעורים, אלא גם דמות מחנכת, מלווה ותומכת, שהצליחה לגעת בלבבות של דורות רבים של תלמידים. במהלך שנותיו בישיבה הרב נעם בלט בסגנונו המיוחד – שילוב של עומק תורני עם רגישות חינוכית, גישה פתוחה עם דרישה לערך ולאמת. הוא לא הסתפק בהעברת שיעור עיוני, אלא השקיע זמן רב בשיחות אישיות, בהכוונה ובהקשבה אמיתית לכל תלמיד ותלמיד. בזכותו, רבים גילו מחדש את הקשר שלהם ללימוד התורה ולחיי הרוח. דמותו של הרב נעם לא התעצבה רק בין כתלי בית המדרש, אלא גם מחוצה להם. לצד עבודתו החינוכית, הרב נעם משמש במשך שנים רבות כרב סיירת גולני במסגרת שירותו במילואים. פעמים רבות נקרא לדגל, ולעיתים ולא היה נמצא בישיבה בשל מחויבותו למדינה ולעם ישראל. למרות המרחק שנכפה עליו לעיתים, תלמידיו הרגישו תמיד את נוכחותו, את מסירותו ואת דוגמתו האישית המיוחדת – אדם שמחבר בין תורה לעשייה, בין רוח למסירות נפש ממשית. הרב נעם חינך לא רק מתוך ספרים, אלא מתוך דוגמה אישית. ענווה, ישרות ואכפתיות היו טבועים בכל צעד שלו, ובכך היה לדמות מופת עבור תלמידיו – דמות של רב שהוא גם מחנך, מורה דרך ואדם פשוט. כעת, לאחר שבעה עשרה שנים, כשהרב נעם עוזב את בית הישיבה, כולנו מרגישים את גודל החיסרון. אבל לצד תחושת הגעגוע, נשארים בליבנו שיעורים, מסרים וזיכרונות שילוו אותנו תמיד. מפעל חייו בישיבה טבוע באלפי תלמידים, הנושאים את תורתו ואת דרכו איתם הלאה לכל מקום שילכו. לציון פרידה זו, הוציאה הישיבה ספר מיוחד המוקדש לרב נעם – ספר הכולל שיעורים, לצד זיכרונות ומילים חמות של תלמידים ורבנים אשר זכו לשהות במחיצתו וללמוד ממנו לאורך השנים. ספר זה הוא ביטוי קטן להוקרה גדולה על דמותו ופועלו. (התמונה צולמה בערב הפרידה בישיבה)
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
הרב דוב זינגר – האדם המתפלל "וענית ואמרת". בשביל שאני יאמר צריך שאתם תענו, שאתם תרצו. אני לא בטוח שרציתם שאבוא, אבל הנה אני פה אתכם. במשנה במסכת בבא קמא נאמר שיש ארבעה אבות נזיקין – אנחנו יודעים מה זה שור, מה זה בור, מה זה הבער – אבל מה זה מבעה? אז ההסבר בגמרא הוא שזה אדם. איך זה אדם? כי הפסוק אומר "אם תבעיון בעיו". האדם הוא יצור בעייתי. שואל שאלות. אומרים שהאדם הוא 'הומו ספיינס', האדם החושב. אבל לפי הגמרא האדם יותר משהו חושב זה שהוא מבקש. הוא יכול להיות פה בעכו, ועוד מעט תהיה תפילת מנחה והוא יהיה בירושלים הבנויה. הוא יכול להיות חולה, להתפלל על מישהו חולה, ולראות לנגד עיניו את הישועה. האדם הוא יצור שיש לו בקשות. כשהאדם מבין שהוא יצור בעייתי. בישיבה אנחנו אומרים שיש תלמיד בעייתי, זה הבעיה שלי לא שלו. זה שיש לי בעיות, זה לא בעיה. כשלמישהו אין בעיה זו בעיה גדולה. כשמישהו מבסוט מהחיים זה בעיה. האדם חייב להסתובב בחיים עם בעיה. מה אתה רוצה? היה אמור להיות שהאדם מתחיל להתפלל, הוא מתחיל לשמוע קול מארון הקודש והוא שומע קול שאומר לו: "כן, מה אני יכול לעזור לך? מה אתה רוצה? למה נגשת?". אחרי השיעור אנשים ניגשים לשאול שאלות, אז הוא שואל. הוא מבקש. זו ההגדרה של האדם. הומו-מתפללוס. לשאול את החבר שלך לא רק מה הוא עושה, מה הוא עובד, אלא "מה הבעיה שלך?". זאת אומרת: במה אתה מתעסק? מה הרצון שלך? עת רצון. יש לי זמן ביום לשאול מה אני מבקש. מה אני רוצה הדרום קוריאונים רצו להיות חכמים כמו ישראל. חשבתי שזו אגדה אורבנית אבל בדידי הווה עובדא. הם הורידו הנחיה שצריכים ללמוד, תרגמו את גמרות שטיינזלץ, ובאו לארץ לבקר בכמה ישיבות, ביניהן הישיבה שלנו. זה היה קוריאה ברמות. הם מנסים להבין מה אתה עושה. הם חשבו שהיהודים חכמים כי הם לומדים גמרא, הם לא מבינים שהגמרא חכמה כי היהודים למדו אותה. בכל מקרה, הדבר שהם הכי התפעלו ממנו היה הלימוד בחברותא. זה נראה לנו פשוט, אבל זה הדהים אותם והגמרא בעצם היא החברותא, היא בית המדרש. אז יש חברותא, ויש תפילותא. תפילותא זה מישהו שאתה מתפלל איתו. למה הכוונה? מה זה אומר שיש מישהו שאתה מתפלל איתו? תפילותא – זה נשמע כמו תפל. אבל זו תפילה. רבי נחמן רצה שאת כל התורות נהפוך לעצות. הבנות כל תורה שהן לומדות הופכות להיות תפלות. הופכות להיות תפילות. תפילותא זה תפילדולה. תומכת לידה. מסייעת ללדת. שפרה ופועה. אדם מסתובב עם תפילה בתוכו. עם בקשה. לפעמים הבקשה כואבת וזה יוצא החוצה בצורה לא טובה, אם יש לו תפילותא טוב הוא יודע ליילד לו את הבקשה. עוזר לו לראות מה הוא בעצם מבקש. לכל אחד מאיתנו יש בקשה עמוקה שהוא רוצה לבקש. מי מוכן להיות עזר לאימון שאעבוד איתו לפני כולם? שי. אם לרב יש בקשה ונענים לו אז מקימים מצוות צדקה. שי: אנשים שאומרים שטויות סתם. הבקשה – שאנשים יחשבו לפני שהם מדברים. כך שמה? שהמידע שאני מקבל יהיה יותר אמין. ואז? החברה תהיה יותר טובה. החברה תהיה יותר מתוקנת, לא יבלבלו את המוח. אז אם יש לך חבר שאתה מרגיש שהוא מבלבל את המוח, אתה יכול לבקש ממנו? כן. מה השתנה בין התלונה לבין הבקשה? זה עצמו נובע ממקום אחר. נניח שאני התפילותא שלך – הייתי עוזר לך. איך אתה מסתובב בעולם. אפשר לבקש את זה מאנשים, ואפשר לפנות לבורא עולם, שהוא אוהב לשמוע את המילים. חלק מהיכולת שלנו לעמוד לפניו והלתפלל זה קשור לאיכות הדיבור שלנו. אם אנחנו מבלבלים את המוח אז אנחנו מבלבלים, אבל אם אנחנו מדברים מילים ממשיות אז זה נשמע אחרת. לפעמים אני יכול להיות מושג של 'מתפלל על חבירו'. אני מתפלל על שי. שי יש לו בקשה אחת שהדיבורים יהיו יותר מדויקים, שלא יסתובב בעולם עם מידע מבולבל. תנסו לראות אם אתם יכולים לעשות את זה. אם מישהו מגיע לישיבה ושואל אתכם – מה עושים בישיבה? לומדים תורה. מה זה נקרא ללמוד תורה? לדרוש את ה'. איך דורשים את ה'? אז אני מזרז את התהליכים כי אין לי סבלנות – אנחנו אומרים מילים. מייצרים הבל. העולם עומד על הבל פיהם של תינוקות של בית רבן". אנחנו משחזרים את בריאת העולם. ה' ברא את העולם בדיבור. כשאנחנו לומדים לדבר, אנחנו מנסים להבין את המילה של התורה, את המילים, את הדיבורים. אנחנו בעצם לומדים לכבד את המילים של ה', יש פה פסוק בתורה, מה העומק שלו, מה התורה רוצה מאיתנו – אז יש גם צד שני, שהוא לומד לייקר את המילים שלו. כשהוא נותן למילים כבוד, אז גם המילים שלו הופכות להיות מילים ממשיות. זה דבר גדול מאוד, כי כשהאדם מדבר אז – כמו שנאמר 'צדיק גוזר ו-ה' מקיים' – צדיק זה מי שלא מדבר סתם. כשהוא אומר מילה היא מגיעהלמקום. תחשבו שישיבה רוצה למדוד התקדמות של האדם בחמש שנות הסדר – איך מודדים את זה? מה הציר, מה המדד, שאיתו אפשר למדוד התקדמות? לומדים לדרוש את ה' – בודקים כמה דרישת ה'. עוד מדדים שמציעים לתורמים, כי התלמידים מתקדמים על הציר? מתקדמים בדיבור. זו התשובה הנכונה. בודקים כמה המילים שלנו במקום אחר. אם אנחנו לומדים לדבר דיבור מופשט, דיבור ממשי, ש-ה' ברא את העולם הזה בדיבור. למילים שלנו יש כוח. אני יכול לומר מילים סתם: 'הא אחי, בוקר טוב, מה העניינים?'. אבל אם נהיה לי כוח של ברכה, של הדיבור שמשנה מציאות: אני אומר לו 'בהצלחה במבחן שיש לך, בהצלחה באתגר שיש לך", אז המילים יוצרות מציאות, כי ה' ברא את העולם במילים. כשהאדם מתקדם בדיבור שלו, גם ביכולת ההקשבה, בקריאת התורה, מה שהתורה קוראת לנו. כשהאדם מתרגל להקשיב לקדוש ברוך הוא, הוא מתרגל להקשיב גם לחבר שלו, מתרגל להקשיב גם לאשתו, לחבררה שלו. תחשבו שהיינו חיים בחברה שלפני שצריך להגיב היה צריך להקשיב. המעבר מפינג-פונג לביליארד – מישר להגיב לתת זמן לכל אחד. אם היה קצב כזה לדיבור, והמילים היו צריכות את הפנאי שלהם להגיע ליעדן. אנחנו בישיבה לומדים קצת את השפה הזו. סיפרתי במדרשה, שהיה אצלנו בישיבה מעגל שנקרא "בליץ", בלי ציניות. יוצרים אוויר בלי ציניות. למרות שזה גברים... זה לא דורש יותר מדי. הכלל הראשון שאני מדבר אל מישהו – לא מדבר באוויר, לא מדבר לחבר'ה במחזור – אתה מפנה את הדיבור שלך למישהו. תמיד דיבור שהוא למישהו הוא. במקום לדבר על לדבר אל. ואחר כך הוא צריך לומר מה הוא שמע. לא בכל שיחה, הוא מבקש את המלח ואתה אומר לו "אני שומע שאתה מבקש את המלח", אבל בדיבורים בלי ציניות, בדיבורים היוצאים מהלב ונכנסים אל הלב, אני חוזר על המילים. "שיקוף". לחזור על מה שנאמר. "מה בו". מה כתוב. מה נאמר פה. לפני למה זה מחבר אותי. אחר כך אני מנסה להגיע לתמצית – מה בעצם אמרת. דיבור יש תמיד כוונה מאחוריו. מה בו – ומה ליבו. מה העומק. ואז "מה לי-בו", מה זה מבקש ממני. מה זה דורש ממני? 1. להקשיב. 2. שיקוף – מה בו. 3. מה ליבו – מה היסוד. התמצית. 4. מה לי-בו – מה יש לי בתוך הדבר הזה. בסוגיה הלכתית זה ברור מה זה דורש ממני, אבל בכל דבר – מה זה מזמין אותי. בכל לימוד אני שואל מה הוא אמר (מה בו?), מה בעצם הוא אמר (מה ליבו?), ומה זה בשבילי (מה לי-בו?). הייתה אצלנו מישהי שהייתה בעוטף בשמחת תורה, הייתה 35 שעות בממ"ד וסיפרה את הסיפור שלה. בסוף הסיפור שאלה אם יש שאלות. אז הם עבדו לפי הכללים וחזרו על מה שהיא אמרה – וכל אחד חזר על משפט אחד שתפס אותו בדברים שלה. והיא התחילה לבכות. היא אומרת שהיא מסתובבת עם השיחה הזו בכל הארץ ופעם ראשונה שהיא בוכה. כי היא תמיד מדברת, ופעם ראשונה שהיא שומעת את מה שהיא אומרת, כי היא שמעה את זה מחדש, היא קיבלה את התהודה של הדברים שלה. זה פגש אותה בצורה חזקה. הרבה פעמים מישהו בא להתייעץ איתי, כמובן שתמיד יש לי מה לומר לו כי יש לי זקן לבן, אז ברור שלפני שאני חוטא וישר מביא לו את התשובה, אני רק חוזר על השאלה ולפעמים הוא אומר לי "תודה הרב" והולך. מים עמוקים עצה בלב איש ואיש תבונות ידלנה – העצה נמצאת בלב האדם. האדם יודע מה הוא מבקש, והוא צריך שמישהו ידלה את זה ממנו. הקשבה פעילה, הקשבה רדיקלית, מולידה את התשובה. 'אוחילה לא-ל אחלה פני... לאדם מערכי לב ומ-ה' מענה לשון'. מה כוונת הדברים? מה זה "מענה לשון"? לאדם יש מערכי לב, ההקשבה של ה', המענה של ה', זה היכולת שלי לדבר. בגלל שיש הקשבה פה אז הדיבור שלי יכול להוולד. כשהאדם זוכה לעמוד מול ה', כשהוא חווה את ההרגשה ש-ה' שומע אותו, שהוא מוקשב, אז המערכי לב מקבל לשון. עצם המענה הוא ההקשבה. "אם שגורה תפילתי בפי" סימן שהיא מתקבלת. זה מה שאני זקוק לו. אני חש שהדברים שלי מתקבלים. "ענה ואמר", "וענית ואמרת", העניה היא בעצם העובדה שהצלחתי. אז זו התפילותא. כמו בחברותא. מה בו-מה בליבו-מה בלי-בו – מה כתוב, מה ליבת הדבר, ומה הוא רוצה להגיד לי. זה חלק מהעשיה שלנו. האדם הוא יצור שהוא עושה הרבה, אבל הוא יותר מאשר אדם שעושה אלא יומינג-בינג. אדם שהווה. אדם דבק בקדוש ברוך הוא, בהוויה. כשהוא עובד הוא בעצם הוויתו קיים. אין לנו פנאי וזמן להזכר בזה שאנחנו קיימים. המתנה הזו שיש לנו מדי יום – ה' נתן לנו מתנה עצומה – לפנות את עצמנו מהעשייה היומיומית, מהריצה היומיומית. "מה קורה איתך? מה אתה מבקש?", נגיד שאדם היה עוצר אותך ושואל מה אתה מבקש? הסידור עוזר לנו לסדר את הבקשות הכלליות שלנו, אבל תמיד צריך לחשוב איפה הבקשה המיוחדת שלי בתוך זה. זו מתנה גדולה מאוד שנמצאת בתוכנו כשאנחנו נמצאים לפני ה' יתברך. היפלא מ-ה' דבר? ה' יכול לעשות כל דבר, ה' יכול להחזיר את החטופים כל רגע, כל עם ישראל מייחל ומתפלל לזה, גם מי שאין לו זקן וכיפה, איך זה יקרה זו לא השאלה. זו דוגמה קיצונית שכולנו שותפים לה. כשהאדם נותן לבקשות האלה להיות שותפות בעת רצון שלו, אז הוא הופך להיות בן אדם אחר. האדם המתפלל הוא אדם שונה מאדם שמתנהל בעולם הזה בלי היכולת לבטא את הרצונות בעולם הזה. תודה רבה, תזכו להיות בעייתיים. למרות שאנחנו נאלצים לצאת לקרב ולהלחם, הידיים ידי עשיו, אבל הקול קול יעקב. יש לנו קול לדבר. נבקש מ-ה' יתברך שתכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה. בלי מילואים יותר מדי, בלי הפרעות. נוכל לעמוד לפני ה' ו-ה' יושיענו בקרוב.
By ישיבת ההסדר עכו September 15, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
By ישיבת ההסדר עכו September 11, 2025
״ עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר ״
By ישיבת ההסדר עכו September 7, 2025
Show More